



Van néhány tipikusan olyan autó, amire sem én, sem Önök nem gondolnak, ha autót kéne venni. Pedig ezek az autók itt vannak körülöttünk, más európai országban pedig még veszik is őket. Itthon viszont 0 százalékos piaci részesedés szerepel nevük mellett a statisztikákban. Önmagában ez a szám nem árulkodik a minőségről, mivel némelyik híresebb luxus- és a sportautó-gyártó neve mellett is hasonló karika árválkodik a rubrikában. Márpedig egy Maserati, Porsche vagy Jaguar biztosan nem rossz autó, ugye?
A Lada illata
Néhány éve egy nemzetközi autószalonon beültem egy Lada 110-esbe. Nem vagyok az a fajta, aki sorban áll a Lamborghini, vagy az Aston Martin standjánál, de a Ladában valami megkapott. Egyszer csak azon kaptam magam, hogy beültem egy Ladába, és hullámokban nosztalgikus érzés tör rám.
Alsó tagozatos lehettem még, és Samaránk volt, amiben atomra pontosan ugyanaz az illat terjengett. Eltelt vagy 15 év, de a Lada valószínűleg azóta is ugyanolyan szereket, ragasztóanyagokat használ.
Ehhez hasonló érzés fogott el akkor is, mikor egy kedd délelőtt besétáltam egy Lada márkakereskedésbe. Itt is mintha megállt volna az idő. Egy középkorú, kosztümös hölgy segítőkészen odalépett hozzám – gyorsan kiderült, mi ketten két külön világban élünk.
Akik ragaszkodnak hozzá
A hölgy verbális és színészi teljesítménye alapján a Ladánál nincs jobb autó a világon, persze azzal még nincs baj, ha valaki átéléssel kínálja a portékáját. Ami ráadásul elég drága. Legjutányosabb áron a négyajtós Ladához – amit most a 2110-es szám jelöl – 2 360 000 forintért juthatunk hozzá. Az ötajtós (2112) 40 ezerrel, a kombi (2110) 140 ezerrel drágább ennél. A legstrapabíróbb szerkezet még mindig a Niva terepjáró, amiért 1,7-es benzinmotorral 3 180 000 forintot kell kicsengetni.
A személyautókban 1,6-os, 89 lóerős benzinmotor idézi fel a múlt zörejeit, és az a legenda is elterjedt, hogy a fogyasztás akár 7 liter alatt is képes maradni. Az autó javára írandó az emelt hasmagasság, az alapáron járó elektromos ablakok, és a metálfényezés. A lelkes hölgy szerint a kocsi a kevés elektronika miatt elég megbízható, ez az összefüggés igaz lehet. Nem romlik el a légzsák és az ABS sem rakoncátlankodik, mert egyik sincs benne.
És ki veszi? Kifogyhatatlan forrásunk szerint főleg vidéki telkes gazdák, de aki sokáig Ladával járt régen, az is ragaszkodik a márkához. Ez is biztos csak némi megszorításokkal igaz, ugyanis most messze nem látni annyi Ladát, mint anno.
Azért nem kell a Tata, mert az emberek sznobok
Ugyanitt a Lada-szalonban szép Tata-prospektusokat is találtam – autót nem, mert akkora nagy lé nincs az egészben, hogy kifizessék egy demoautó árát. Pedig a kosztümös hölgy szerint a Tata Indica a kategória legolcsóbb autója, csak az emberek sznobok, és ezért inkább Nissant, meg Mazdát vesznek.
A következő oldalon kiderül mennyit kérnek egy Tatáért, és a legolcsóbb Ferrariért.
Az olcsóság azért relatív – egy 1,4-es Indica 3,1 millió forintért első hallásra nem tűnik tuti vételnek. Főleg a kép alapján – lehet, hogy a Tata élőben egy tünemény, így nyomdailag valóban nehéz lehet belőle bármennyit is eladni. Az importőr kecskeméti, de az internetes forradalom szele még nem csapta meg őket igazán, weboldaluk kezdetleges. A Ladának legalább szépet csináltak. Egyébként Tatából még csak haszonjárművet láttunk úton, akinek van személyautója, bátran jelentkezzen!
Eltűnt a Daihatsu, a Ssangyong megy
A Toyota alá tartozó Daihatsut nem forgalmazzák jelenleg Magyarországon, pedig édi-bédi kisautói vannak most is, akárcsak a Charade volt annak idején. Arról, hogy tervezik e forgalmazni, nem kaptunk hírt, mert a vezérigazgató úr nagyon elfoglalt, de még várjuk a hívását. Japánban egyébként az első tíz legkeresettebb modell közül kettő Daihatsu.
A Ssangyong a Daihatsuval ellentétben nem kisautókat, hanem szép, nagy szabadidő-autókat árul, és van is itthon tizenhárom kereskedése. A legolcsóbb modell, a Kyron 7 milliótól indul. A Ssangyong presztízsét a Mercedes alapú dízelmotorok és váltók alapozták meg. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete szokásos statisztikája szerint az első félévben 47 darab, személyautónak vizsgáztatott Ssangyong lelt itthon gazdára.
Élményautók megfizethető áron
A megfizethető élményautók mind az angolokhoz fűződnek. Arrafelé igen nagy kultusza van a száguldásnak, s ha éppen nem esik az eső, a számtalan versenypályát elárasztják az őrült autósok (akik amúgy szolid családapák), és vad száguldásba kezdenek.
Itthon két olyan márkát forgalmaznak, amivel nagyot lehet autózni: az egyik a Lotus, a másik csővázas Caterhem. Mindkét márkához 10 millió körüli áron már hozzá lehet jutni, bár ezek az autók mindennapi használatra alkalmatlanok, az efféle luxuscikknél meg mindegy, hogy mennyibe kerül.
Ha pénz van, minden van
Drága, exkluzív autókat is, szinte mindenfélét be tudunk már szerezni, nem kell érte külföldre zarándokolnunk, ha és amennyiben elég számjegy lóg le a bankkártyánkról. Rendelésre masnival átkötve kaphatunk Bentleyt, Lamborghinit, Maseratit, sőt akár Ferrarit is.
A legolcsóbb Ferrari a cikk írásának napján az F430-as, 129 ezer euró (kb. 35,5 millió Ft), erre még áfa, 2000 euró szállítási költség, 170 ezer forint üzembe helyezési költség, plusz 3 020 000 regisztrációs adó jön rá. A szállítási idő ráadásul hosszú, aki a cikkünk olvasása után visszamondja a Tatát, és inkább Ferrarit vesz, elképzelhető, hogy csak a jövő nyáron villoghat az anyóséknak vele.
Ha valaki pedig a durva nagy vasdarabokra gerjed, akkor vehet magának akár Hummert is, ráadásul egész versenyképes áron. Egy H2-es alapmodell ára a weboldal szerint 18,5 millió forintba kerül.
Mielőtt belevágunk
Mielőtt olyan autó vásárlására adjuk a fejünket, amiből csak néhány darabot adnak el itthon, nem árt érdeklődni a szervizháttér milyenségéről, és annak árairól. Amiből keveset adnak el, ott jó eséllyel darabos lesz az alkatrész-ellátás, és többe lesz, mintha egy Suzukiról lenne szó.