



Bár kissé meglepő a névválasztás, de a cél az lehetett, hogy ezúttal egy legendás őssel tegyék híressé az autót születésekor.
Korábban ugyanis már használták ezt a számkombinációt az Alfánál. 1951-ben Tipo 159 néven született meg az Alfa Romeo versenyautója. Az autó orrában egy 1500 köbcentis kompresszoros motor dolgozott és mintegy 450 lóerős teljesítménnyel bírt.
Ezzel az autóval Juan Manual Fangio világbajnoki címet szerzett és ez az autó hozta meg az Alfa ötödik bajnoki címét is a Grand Prix sorozat “voiturette” kategóriájában. A szivar alakú, vörös színben pompázó 159-est Orazio Satta tervezte.
Azonnal látszik, hogy az új 159-es és a Brera közös őstől, azaz a Brera tanulmányautótól származik. Nagyon hasonló a két autó hűtőmaszkja és a háromlencsés fényszórója is.
Hátul a jelenleg futó 156-oshoz hasonló fektetett lámpákat kap az autó, de egy kissé vékonyabb kivitelben. Már nem a C-oszlopnál lesz a hátsó ajtók kilincse, visszakerül eredeti helyére.
4,66 méter hosszú a 159-es, szélessége 1,828 méter , magassága pedig 1,417 méter. A tengelytáv 2,7 méter lett, ami 10,5 centis növekedést jelent, a karosszéria is hosszabb lett 22,5 centivel és szélesebb 8,5-tel. A látványnak viszont jót tesz, hogy az autó 1,3 centivel alacsonyabb.
A nagyobb teljesítményű modellek esetében oldalanként egy-egy kipufogó kerül a lökhárító alá. Az ígéretek szerint az autó összeszerelési és anyagválasztási minőségén sokat javítottak, ami az utastérben tapasztalható leginkább.
Maradnak a csőszerű műszerek és a sportos hangulat az utastérben. Kulcs helyett kártya jár majd az autóhoz, lesz automata ajtónyítás és a motor gombnyomásra indul majd. A biztonságért nem csak a megnövelt szilárdásgú karosszéria, hanem a modellben újdonságként megjelenő térdlégzsák is felel.
Ahogy 156-osnál is, az alapmodellek elsőkerék-hajtással készülnek majd, de lesz összkerék-hajtású 159-es is, ennek Q4 lesz a neve. Már az alapmodellek is hatsebességes manuális sebességváltót kapnak, de rendelhető lesz egy hatsebességes hagyományos automata is.
Ez utóbbihoz persze kézi kapcsolás funkció is jár és továbbfejlesztik a kormányról is kapcsolható robotizált váltót, a Selespeed-et is. Sokféle benzines és dízelmotor kerül majd az autóba, a csúcsmodellek pedig most igazán nagy teljesítményűek lesznek.
A benzines változatok jelenleg: 1.9 JTS (160 LE, 190 Nm), 2.2 JTS (185 LE, 230 Nm), 3.2 V6 JTS (260 LE, 322 Nm). Később elképzelhető, hogy lesz 1.8 JTS (130 LE) és 2.8 V6 JTS (230 LE).
2007 végén, 2008 elején érkezik meg a 159 csúcsváltozata, amit a 3,2 literes motorból alakítanak ki. Hengersoronként egy-egy turbót kap a blokk, amivel a hírek szerint 405 lóerőt tud majd, akár 680 newtonméteres maximális nyomaték mellett.
Ez a motor kerül a 159 GTA, a Brera GTA és a Spider GTA modellekbe, ezekben összkerék-hajtás dolgozik majd. A tervek között szerepel a 2.2-es turbós változata is, az 310 lóerős lesz.
A dízel motorválaszték a már ismert két 1.9-es JTDM változattal indul (120/150 LE, 280/320 Nm), ezt követi az öthengeres 2.4 JTDM 200 lóerővel és 400 Nm-rel. Az M jelzés a Multijet technológiára utal, ezenkívül változó geometriájú turbó is a csomag része.
Később a dízelpaletta csúcsán egy 3.0 literes erőforrás áll majd. Ez alapban 250 lóerős lesz, de a tervek szerint ennek is lesz duplaturbós kivitele, ami 300 lóerőt eredményez. Minden motor teljesíti az EU4-es emissziós normát.
Elképzelhető, hogy 2008-ra elkészül Alfa Romeo 8C Competizione Concept szériaváltozata is, ebben szintén a 3,2-es duplaturbós dolgozik majd. Várhatóan a Brerát megelőzve még idén sorozatgyártásba kerül a 159.
