A Stellantis középkategóriás könnyű haszonjárműveit (Peugeot Partner/Expert, Citroën Berlingo/Jumpy, Opel Combo/Vivaro, Fiat Doblò) kihasználó eK0 villamosított platform és az új generációs Fiat 500-zal útjára induló STLA Small padlólemez adja az alapot ahhoz az önvezető járműcsaládhoz, amelyet az autógyártó az Európa huszonhárom országában, így hazánkban taxitársaságként jelen lévő Bolt fuvarszolgáltató kíván kifejleszteni.

4 fotó

Az észt szolgáltató megosztott mobilitási flottájában kapnak helyet a 4. szintű önvezetésre képes járművek. Ez az autonóm vezérlési szint elvileg feltételezi a biztonsági sofőr jelenlétét, hogy amennyiben olyan helyzetbe kerül, amit nem tud megoldani, visszaadhassa az irányítást az embernek. Amennyiben ez nem lehetséges – mert a sofőr nincs vezetésre alkalmas állapotban, vagy nem tartózkodik a járműben –, a gépkocsi biztonságosan megáll, és felfüggeszti működését. Az 5. szintű önvezetésnél ez elvileg nem fordulhat elő, ott egyáltalán nincs szükség emberi beavatkozásra.

A Stellantis és a Bolt már 2026 folyamán megkezdi a prototípusok tesztelését, és fokozatosan kívánnak eljutni a gyártás 2029-es beindításáig. A Bolt 2035-re 100 ezer önvezető járművet szeretne Európa útjain tudni.

Robotautók özönlik el Európát 5

A Bolttal kötött megállapodás nem az egyetlen projekt, amelyben önvezető technológiáit fejleszti a Stellantis. A NVIDIA, Uber, Foxconn és Pony.ai vállalatokkal egyaránt 4. szinten autonóm robottaxikon dolgoznak, amelyekhez ugyanazokat az autonóm mobilitásra felkészített platformokat használják, mint a Bolttal közös programban.

Az önvezető járművek már a spájzban, akarjuk mondani, Lengyelországban vannak…