Hamarosan indul az egyre kevesebb autót érintő év végi a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási kampány. Ennek apropóján a Hvg megvizsgálta, hogyan alakult az egy kárra jutó átlagos kárfelhasználás, leegyszerűsítve az az összeg, amennyibe egy káreset kerül a biztosítónak. Ezt az összeget számos tényező, köztük a balesetes autók értéke, az alkatrészek ára, a szervizek munkadíja is befolyásolja.
A jegybanki statisztikák szerint 2024-ben a személyautók esetében 908 ezer forint volt ez az összeg, ami nyolc százalékot meghaladó növekedést jelent éves szinten. A járvány kitörésének évében, 2020-ban még 619 ezer forint volt ugyanez, vagyis 2024-ig lényegében másfélszeresére emelkedett az összeg, ami részben a már említett tényezők, így az autók és alkatrészek drágulásával, a munkadíjak – ezen belül a szerelők bérének – emelkedésével magyarázható.
A jegybank teljesítmény alapján is gyűjti az adatokat: a kgfb-szerződések állományát nézve a legtöbb autó három kategóriába, a 69–95, a 96–136 és a 137–245 lóerős teljesítményűek táborába sorolható. Ezekbe összesen több mint 3,7 millió autó tartozik. A különböző teljesítménykategóriákban egy év alatt 2–11 százalékos emelkedés történt, míg 2020 és 2024 között 43–57 százalékos drágulás látható.
Mikor fizet a biztosító, és mikor nem? A Vezess szakértő segítségével válaszol:
