A Capricorn egy 1933-ban alapított német családi cég, amely a könnyű anyagszerkezetek specialistájaként szerzett nevet magának nem csak az autóiparban, de az egészségügyi berendezések gyártásában, a légi közlekedésben, a hadiiparban és természetesen a motorsportban is. Kompozitok, kovácsolás, esztergálás, öntés és 3D nyomtatás – bármilyen gyártástechnológiákban otthonosan mozognak, és ennek köszönhetően számos F1-es, LMP1-es WEC, WRC és Dakar-csapatnak készítettek már alkatrészeket.

11 fotó

Addig-addig halmozták fel a tudást és a tapasztalatot, mígnem elérkezettnek látták az időt, hogy maguk is beszálljanak az autógyártásba. A Porschéval, Bugattival, McLarennel és a többiekkel eltöltött évek alatt konkrét elképzeléseik alakultak ki arról, hogy milyennek kell lennie egy tökéletes sportautónak – hogy végül az lesz-e, majd kiderül, az összetevők mindenesetre adottak.

Villanymotor és érintőképernyő helyett V8 és kézi váltó 6

Ott van rögtön a Zagato által megálmodott dizájn, ami nagy dolognak hangzik, de mivel a Capricorn vezérigazgatója és a Zagato főnöke régi jó barátok, magától értetődő volt az együttműködés. A tervezők teljesen szabad kezet kaptak, csak annyi volt a megkötés, hogy ne divatos, hanem időtlen formát álmodjanak meg. Ez a részletekre is igaz: elvetették az olyan modern megoldásokat, mint a visszapillantó kamerák, és a méretes légterelőkre is nemet mondtak, helyettük a padlólemez kialakítása, valamint a számos nyíláson át be- majd kiáramló levegő karosszérián belüli útjának az optimalizálása segítette hozzá a tervezőket a kívánt leszorítóerőhöz.

Villanymotor és érintőképernyő helyett V8 és kézi váltó 7

Jól látszanak a sirályszárnyas ajtók felfogatási pontjai.

A koncepció az volt, hogy egy szűk sebességtartományban jelentkező, kiemelkedő leszorítóerő helyett inkább szerényebb, de minden pillanatban rendelkezésre álló erőhatás nyomja az aszfaltra az autót, amelyet így a tervezők reményei szerint akár akár (felkészült) átlagemberek is stresszmentesen vezethetnek.

A zsigeri vezetési élmény érdekében nem gondolkodtak sem hibrid, sem tisztán elektromos hajtásban, helyette egy Fordtól vásárolt V8-ast szereltek fel kompresszorral.  Saját fejlesztésű a vezérlés, a száraz karteres kenés, a hűtés és általában minden kiegészítő rendszer. A legnagyobb teljesítmény 900 LE, a maximális forgatónyomaték 1000 Nm.

Villanymotor és érintőképernyő helyett V8 és kézi váltó 8

A teljes egészében szénszálas anyagból gyártott vázszerkezetnek (nem csak a monocoque  teknő, de az első és hátsó segédvázak, a gyűrődőcellák és a karosszériapanelek is karbon kompozitból készültek) köszönhetően az autó száraz tömege mindössze 1,2 tonna, így álló helyzetből nem egészen 3 másodperc alatt eléri a 100 km/óra sebességet, a végsebesség 360 km/óra.  

Akár még dinamikusabb is lehetett volna az autó, de az ötletgazdák ragaszkodtak a mechanikus megoldásokhoz, ezért egy ötfokozatú (!) kézi váltót építettek be, dogleg fokozatkiosztással, azaz az egyes, amit amúgy is ritkán kapcsol az ember egy ilyen autóban, bal lent van.

Villanymotor és érintőképernyő helyett V8 és kézi váltó 9

A fékeknél szerencsére nem ragaszkodtak a dobfékekhez: helyette karbon-kerámia tárcsákat és a Brembótól származó, hatdugattyús nyergeket szereltek fel. A 21 colos, saját tervezésű keréktárcsák készülhetnek könnyűfém ötvözetből vagy szénszálas kompozitból.

A futómű kettős keresztlengőkaros, nyomórudas kialakítású, a rugózó és csillapító elemeket a Bilstein szállította. A lengéscsillapító három állásba (normál, sport, verseny) kapcsolható a kormányról. Apropó, kormány: kis sebességnél elektromos szervó segíti a manőverezést, nagy tempónál viszont kikapcsol a rásegítés, így teljesen közvetlen a kapcsolat a sofőr, a kerekek és az aszfalt között.

Villanymotor és érintőképernyő helyett V8 és kézi váltó 10

A fordulatszámmérő hátlapjában rejtőzik a tolatókamera monitora.

Nincs szervó, nincs turbó, sem duplakuplungos váltó: a Capricorn 01 Zagato tervezői mereven ragaszkodtak a sportautózás esszenciájához. Ennek értelmében nincsenek érintőképernyők sem, és a külső visszapillantót sem helyettesíti kamera – van viszont tolatókamera, diszkréten elrejtett kijelzővel.

A szénszálas belső térben alumínium és titán kapcsolókat találunk, az üléseket a legfinomabb Connolly bőr, a tetőt Alcantara borítja. Vagy bármi, amit az ügyfél szeretne. A műszeregység három analóg órából áll, középen a fordulatszámmérővel.

Villanymotor és érintőképernyő helyett V8 és kézi váltó 11

Az ülések fixek, helyette a kormány, a pedálok és a sebességváltó (!) tologatható, utóbbi 80 mm-rel előrébb vagy hátrébb húzható. A praktikumot 110 literes elülső csomagtartó fokozza.

Az autóból mindössze 19 darab készül, a felhúzott gyár azonban évente akár 200 autót is képes előállítani – a cég ugyanis nem egyszeri kalandnak tervezi az autógyártást, a jövőben további típusok bevezetését tervezik.

A végére hagytuk az árat, hogy minél tovább tartson a lelkesedés: a teljes európai homologizációval rendelkező 01 Zagato ugyanis nettó 2,95 millió euróba, azaz 1,16 milliárd forintba kerül.

Villanymotor és érintőképernyő helyett V8 és kézi váltó 12

Nem nehéz felfedezni a párhuzamot a Capricorn autója és korai Zagato dizájnok között: