Az autóipar évek óta keresi a választ arra, miként lehetne a hagyományos belső égésű motorokat környezetkímélőbbé és gazdaságosabbá tenni. A megoldás gyakran az alternatív üzemanyagok felé mutat, legyen szó elektromos hajtásról, hibrid rendszerekről vagy éppen a földgáz különböző formáiról.

Most egy újabb mérföldkőhöz érkezett a szektor: Romániában elindult a világ első, cseppfolyósított földgázt is használó, közvetlen üzemanyag-befecskendezéses motorjának gyártása.

A Horse Technologies bejelentése szerint a Mioveni városában működő üzemben kezdték meg a HR12 LPG motor sorozatgyártását. Az 1,2 literes, háromhengeres erőforrás benzinnel és cseppfolyósított földgázzal egyaránt működik, és akár 140 lóerős teljesítményre is képes. A motor teljesíti az Euro 6e környezetvédelmi előírásokat, és földgázüzemű használat esetén 9 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint benzinesen.

“Ez a világ első, közvetlen üzemanyag-befecskendezős technológiával szerelt motorja, amely cseppfolyósított földgázzal is működik” – emelte ki Patrice Haettel, a Horse Technologies vezérigazgatója. Jelenleg Európában, így hazánkban is a Dacia kínál olyan sorozatgyártású modellt, amely LPG-vel (Liquefied Petroleum Gas, folyékony gáz) is üzemeltethető. Ezekben a motorokban azonban kettős befecskendezés működik, a benzint közvetlenül a hengerbe juttatja a rendszert, amikor viszont LPG-vel működik a motor, akkor a szívócső-befecskendezés működik. 

Az LPG előnye, hogy környezetkímélőbb módon ég, mint a benzin, mivel a nitrogén-oxid-összetevő a kipufogógázban csak mintegy 20%-a a benzinmotorénak, a szén-dioxid (CO2)-kibocsátása is mintegy 15%-kal alacsonyabb, valamint a nem elégett szénhidrogén is csak mintegy fele a benzinüzemnek. LPG-ből azonban a motorok általában többet fogyasztanak, mint benzinből. 

A közvetlen befecskendezéssel valószínűleg javulhat az LPG-s motorok teljesítménye és csökkenhet a fogyasztása. 

Az új erőforrás teljes egészében román tervezés, beleértve a szoftverek fejlesztését is. Ez immár a hetedik generációs motor, amely a Mioveni-i gyárban készül. A motorok egy részét Törökországba exportálják majd, ahol a bursai üzemben szerelik be őket a Renault modelljeibe.