A McLaren F1 GTR 1995-ben megszerezte a márka első és eddig egyetlen abszolút győzelmét a Le Mans-i 24 órás futamon. Az autót azonban nem a gyár készítette fel a versenyre, hanem egy független mágus: Dean Lanzante.




A nevét viselő cég azóta is aktív, Porschékat, Paganikat és McLareneket tuningolnak, de természetesen az 59-es rajtszámú F1-es 95-ös győzelme volt a műhely pályafutásának a legragyogóbb pillanata.
Ezért is adta ezt a nevet (95-59) első saját fejlesztésű autójának a Lanzante – és ezért emelte át az F1 egyik legegyedibb jellemzőjét ebbe a kupéba a névadó főnök. Bizony: a 95-59 háromüléses, méghozzá úgy, hogy a pilóta az autó középvonalában helyezkedik el.
Ehhez persze teljesen át kellett alakítani az alapként kiválasztott platformot – valamelyik jelenlegi, meg nem nevezett McLaren modell szénszálas moocoque vázszerkezetét –, és úgy újrarajzolni a vonalakat, hogy esetlen torzszülött helyett tökéletesen harmonikus formát kapjanak. A dizájn annak a Paul Howse-nak a munkája, aki a McLaren P1-est, a 720S-t és az Arturát is tervezte – nála senki nem lett volna alkalmasabb a feladatra (kivéve talán Gordon Murrayt, az eredeti F1 tervezőjét, de őt mostanában teljesen lefoglalják saját projektjei.)
A 95-59 nem hipersportkocsinak, hanem komfortos hosszú távú túrázónak született, ami azonban nem akadályozta meg a mérnököket abban, hogy 850 lóerőt és 880 Nm-t álmodjanak bele a 1250 kilós autóba. A 4.0 V8-as motor részleteiről nem számol be a gyár, a most bemutatott autó ugyanis még csak egy szériagyártást előkészítő formatanulmány – magyarul a hajtáslánc még nincs kész, de ha valaki, a Lanzante szakemberei bizonyára el tudják érni a kitűzött célt.
A belső tér sincs még kész – nyilván, hiszen különben arról is közölt volna információt a manufaktúra. A lényeget azonban el tudjuk képzelni: a vezető elöl, középen ül, míg utasai a szénszálas vázba integrált egy-egy ülésben foglalnak helyet a balján és a jobbján. Állítólag olyan mélyen ülnek az utasok, hogy a motor fölött simán hátra tud tekinteni a vezető.
Túraautóról beszélt a Lanzante, ezért a 95-59-nek van csomagtartója (elöl, mint a McLareneknek), és van hatótávolsága: 75 literes benzintartályt szerelnek az autó alá.
Az 1995-ös Le Mans-i győztes F1 GTR-rel azonos, sötétszürke festésű autóból mindössze 59 darab készül, egyenként nettó egymilló angol fontért (462 millió Ft.)
Amit a Lanzante most elkövetett a McLarennel, azt csinálja évek óta a Singer a léghűtéses Porsche 911-esekkel…





