Kínából Mexikóba szállított autókat a Morning Midas teherszállító hajó, amelyen előbb tűz ütött ki, majd elsüllyedt. A fedélzeten lévő járművek értékét körülbelül 120 millió dollárra becsülik, ám ez csak a jéghegy csúcsa – a teljes kár akár 559 millió dollárra is rúghat. Ez átszámítva 190 milliárd forint.

Ez már a harmadik hasonló baleset néhány éven belül, amelyben autókat szállító hajó veszett oda. A Morning Midas most csatlakozott a hírhedt Felicity Ace és Fremantle Highway „klubjához”, ez a három baleset együttvéve nagyjából 11 000 autót küldött az óceán fenekére, összesen több mint 1,8 milliárd dolláros veszteséget okozva a globális autóiparnak az Anderson Economic Group adatai szerint.

Elektromos és hibrid autók is odavesztek

A Morning Midas üzemeltető Zodiac Maritime közlése szerint először a hibrid és elektromos autókat szállító fedélzetről észleltek füstöt, majd a helyzet gyorsan súlyosbodott. A hajó összesen 3159 autót szállított, ebből körülbelül 681–861 darab volt hibrid, míg 65–70 teljesen elektromos modell. Az elsüllyedt autók mind kínai gyártóktól származtak, például a Great Wall Motor-tól és a Chery-től.

Bár az Anderson Economic Group a megsemmisült rakomány közvetlen értékét mintegy 120 millió dollárra teszi, a teljes gazdasági hatás sokkal nagyobb. A kármentési munkák, a környezeti pusztítás, valamint a helyi halászati ipar, kikötői dolgozók és a térség lakóinak elszenvedett veszteségei is mind része a számlának.

Az elemzések a mentési és környezetvédelmi költségeket is tartalmazzák, de nem számolnak például a kereskedők, logisztikai cégek vagy a várakozó ügyfelek esetleges veszteségeivel, akiknek most csúszik az autójuk átvétele.

Érdekesség, hogy a Morning Midas rakománya jóval alacsonyabb értékű volt, mint a korábbi esetekben. A Felicity Ace fedélzetén 334,5 millió dollár, míg a Fremantle Highway-en 302,6 millió dollár értékű autó veszett oda, nagyrészt prémium márkák modelljei voltak érintettek.

A Morning Midas fedélzetén június 3-án csaptak fel a lángok, és bár a legénység mind a 22 tagja szerencsésen elhagyta a hajót, a tűz oltása nem járt sikerrel. A hajó végül június 23-án süllyedt el, magával rántva több ezer kínai autót a mélybe. Erről részletesen beszámolt a Vezess korábban: