A Nissan, a Mercedes-Benz, valamint a Stellantis-cégcsoport körkörös gazdaságért felelős leányvállalata, a Sustainera egyaránt részt vesz abban a hatalmas projektben, amely idővel 30 ezer háztartás éves igényének megfelelő elektromos energia előállítására lesz képes – teljes egészében megújuló forrásból, kizárólag napenergia segítségével.

6 fotó

A Pioneer (a név egyrészt azt jelenti, úttörő, másrészt, az Airport Sustainability Second Life Battery Storage, azaz repülőtéri, fenntartható másodlagos akkumulátor élettartam energiatárolás kifejezés megerőszakolt betűszava) az olasz Enel energetikai vállalat és a római repülőtér (Aeroporti di Roma, ADR) közös projektje. Az EU-s innovációs alapok támogatásával megvalósuló program célja, hogy 2030-ra nettó zéró szénkibocsátásúvá tegye a fiumicinói repülőtér működését.

Autókból kukázott akkuk árasztják el a repteret 6

A rendszer bemeneti oldalán 55 ezer szolárpanel dolgozik 22 MWp csúcsteljesítménnyel; az éves energiamennyiség 31 GWh energia. Öt éven belül jelentős mértékben tovább bővítik a parkot, amelynek csúcsteljesítménye végül eléri a 60 MWp-t – ez elegendő volna akár 30 ezer olasz háztartás kiszolgálására, de persze a repülőtér energiaszükségletét fogja kielégíteni.

Autókból kukázott akkuk árasztják el a repteret 7

 

A szolárparkban előállított energia átmeneti tárolására egy 10 MWh kapacitású akkumulátorfarm szolgál. Az ezt alkotó 762 egyedi akkumodul az autóiparból származik: olyan, élettartamuk végére elért járművekből, amelyeknek az akkumulátora az autó hajtására már nem megfelelő, azonban további 6-7 éven át megbízhatóan képes stacionárius energiatároló modulként szolgálni.

Alább videón ismerheted meg a rendszert:

a videó a hirdetés után indul

Az akkumulátorokat a Nissan, a Mercedes-Benz és a Stellantis-csoport (régebben FiatChrysler és PSA) újrahasznosításért felelős leányvállalata, a SUSTAINera biztosítja. A 10 MWh kapacitáshoz a Stellantis 3,9 MWh-val, a Nissan 2,1 MWh-val járul hozzá, a fennmaradó mennyiséget a Mercedes-Benz biztosítja.

Az öreg villanyautó-akkukat nemcsak ilyen nagy léptékben lehet áramtárolásra használni, hanem kicsiben is – mondjuk egy szervizkocsi céljaira: