Alig pár évvel ezelőtt a sajtóanyagok végén, egy rövid bekezdésben tárgyalták a fedélzeti infotainment rendszer képességeit. A Mercedes-Benz újdonsága, a CLA esetében már nem így van. A digitális tartalmak hosszú leírásán keresztül jutunk el azokhoz az információkhoz, amelyek régen számítottak: a hajtáslánchoz, a dizájnhoz.





Nem véletlen a hangsúlyok eltolódása: a Mercedes-Benz CLA egyes szoftveres megoldásai házon belül, de némelyik világszinten is abszolút újdonságnak számítanak, a fő kommunikációs irány pedig nem a takarékosság, a komfort vagy a biztonság, hanem, hogy ez minden idők legintelligensebb Mercedes járműve.
Ez nem sokáig marad egyébként így: az itt debütáló Mercedes-Benz operációs rendszert (MB.OS) hamarosan más új modellek is megkapják ugyanis, tehát a közeljövőben egyformán okos lesz minden Mercedes. Ráadásul ez a tudás nem is fog elavulni, hiszen a gyár felhővel kapcsolatot tartó központi vezérlés állandóan frissíti önmagát – ez a szoftver-vezérelt járművek legfőbb előnye (vagy átka, ma még korai erről nyilatkozni.)
Az MB.OS részeként érkezik a negyedik generációs MBUX infotainment rendszer, amely önmagában is világújdonság: egyszerre kettő mesterséges intelligenciát (MI) futtat ugyanis. A Google és a Microsoft rendszereinek összefonása abszolút példa nélküli, ahogy az is, hogy ez a rendszer hozzáfér a Google Térképek teljes adatbázisához, azaz nem csak az úti célokat ismeri, hanem azok elérhetőségét, minősítését, jellemzőit is.
A rendszer számítókapacitása jelentős; a sebességére jellemző, hogy a központi szuperszámítógép vízhűtést kapott.
A fedélzeti MI rendszerek ráadásul rövid távú memóriával is rendelkeznek, így az integrált ChatGPT-re épülő Mercedes avatárral kvázi természetes emberi beszélgetést folytathatunk, nem kell folyton megismételnünk az elhangzottakat. Az avatár felismeri a hangulatunkat is.
Ennek megfelelően a vezetői környezetet is a digitalizáció határozza meg. A 10,25 colos műszeregység és a 14 colos érintőképernyő egyetlen hatalmas üvegpanel alatt helyezkednek el. Ez a panel – az MBUX Superscreen – az utas elé is kihúzódik; később lehetőség lesz arra, hogy az ügyfelek ide is kérjenek egy 14 colos érintőképernyőt. Az infotainment rendszer menüfelépítése a mobiltelefonokét idézi.
A középkonzolt vízszintesen két részre osztották, a műszerfalra fa, fém vagy papír (újabb világújdonság) dekorbetét kerülhet, az ajtókat méretes bőrpanel borítja, és alapfelszerelés a nem nyitható, viszont UV-, zaj- és hővédő bevonatú panoráma napfénytető – ezek mind felsőbb kategóriákat idéző részletek, akárcsak a külső fény-gegek. Az alapfelszerelésként kínált LED-es fényszórókban krómozott csillagmotívumot találunk, de ennél sokkal menőbb a mátrix LED-es fényszóró, amelynél a nappali fény maga rajzolja ki a márka háromágú csillagát. A hátsó lámpatestekben eleve ezt kapjuk.
A hűtőmaszkot is világító csillagocskák pettyezik, pontosan 142 darab, legalábbis az elektromos verzióban – a CLA ugyanis 48V-os hibridként és tisztán elektromos hajtással is elérhető lesz; utóbbiakra a névhez biggyesztett EQ Technology utótag utal.
Az utóbbiakra különösen büszke a Mercedes, hogy a teljes értékláncot tekintve 40%-kal kisebb a szénlábnyomuk, mint az előző generációs, nem elektromos CLA-nak.
Az elektromos CLA orrában 101 literes csomagtartó (frunk) található, az üreg a dupla villanymotoros verzióban is ugyanekkora.
Ez nem kis részben annak köszönhető, hogy az akkumulátorban szilícium-oxiddal kevert grafitból készül az anód, ami nagyobb energiasűrűséget (+20%) eredményez, valamint csökkentették az akkumulátor kobalt-tartalmát. Az akkumulátorokat nettó szénsemleges folyamatban gyártják, zöld energia felhasználásával.
Az elektromos CLA modellek értékesítése 2025. június 10-én indul, az autók az év második felében érkeznek. Indulásként kétféle elektromos hajtáslánc lesz választható.
A hátsókerék-hajtású CLA 250+ legnagyobb teljesítménye 200 kW (272 LE), az összkerékhajtású CLA 350 4MATIC pedig 260 kW-ot (354 LE) tud. Az akkumulátor mindkét esetben 85 kWh kapacitású, akár 320 kW-tal tölthető. A kisebbik modell 10 perc alatt akár 325 kilométerre elegendő energiát tud magához venni, ugyanennek a verziónak a WLTP-szabvány hatótávolsága akár 792 km. A csúcsverziónak szánt 350 4MATIC esetében ezeknek az értékeknek a maximuma 315 km és 771 km.
Az elektromos hajtáslánc újdonsága a hátsó tengelyen alkalmazott, kétfokozatú erőátvitel: elinduláshoz és vontatáshoz a rövidebb, a nagy sebességű, takarékos haladáshoz, valamint a végsebesség (mindkét modellváltozat esetében 210 km/óra) eléréséhez a hosszabb áttételt kapcsolja a vezérlés.
A CLA with EQ Technology modellek a Mercedes palettáján először kapnak levegő-levegő hőszivattyút, amely a vízkör kiiktatásával nyeri ki a hőenergiát a villanymotorból, az akkuból, valamint a környező levegőből. 2026-ban érkezik az elektromos belépő modell, gyengébb motorral, kisebb (58,4 kWh) LFP-akkuval. A kétfokozatú erőátvitel és a hőszivattyú azonban ebben is benne lesz.


Októbertől 48V-os hibrid hajtáslánc is rendelhető lesz a CLA-hoz; ezek az autók decemberben érkeznek; addig a jelenlegi CLA-t is a kínálatban tartja a Mercedes. Az új architektúrára épülő modellek (többek között a GLA és a GLB is) között egyébként a jövőben egyáltalán nem lesz olyan, amelyik tisztán belső égésű motort alkalmazna, villanymotor mindenképpen kerül az autókba.
A hibrid három teljesítményszinten (136, 163 és 190 LE), első és összkerékhajtással lesz elérhető. A Kínában fejlesztett benzinmotor 1,5 literes lesz, sebességváltóba integrált villanymotor városi sebességtartományban, vagy olyan helyzetekben, ahol 20 kW-nál (27 LE) nincs nagyobb teljesítményre szükség, önállóan is képes lesz mozgatni az autót – utóbbit legfeljebb kb. 100 km/óra sebességig. A rendszer regeneratív üzemben 25 kW-tal képes visszatölteni az akkuba.
A vadonatúj CLA egyébként nem csak áramvonalasnak néz ki, tényleg az: alaktényezője 0,21. A jövőre érkező sportkombi (Shooting Brake) közegellenállási együtthatója még nem ismert.
A tisztán elektromos hajtású Mercedes-Benz CLA modellek műszaki adatait, valamint az új típust bemutató videókat ide kattintva tekintheted meg.