A Peugeot után a Toyota is bemutatta a hosszú távú világbajnokság (WEC) új technikai előírásaihoz igazodó versenyautóját. Noha a GR010 Hybrid fejlesztése során a legutóbbi TS050 Hybrid versenyautó technológiáját vették kiindulási alapul, a koncepció és a végeredmény radikálisan eltérő.

Az új GR010 HYBRID és elődje között elsősorban az aerodinamikában mutatkozik különbség. Korábban a szabályzat konkrétan meghatározott egy sor paramétert. Mostantól pontosan előírják az engedélyezett leszorítóerő és légellenállás értéktartományát, ám ezen túlmenően szabad kezet hagynak a tervezőknek a konkrét formák és megoldások terén. Ugyanez a helyzet a hajtáslánccal: megszabták a teljesítménygörbét, ám ezen belül viszonylagos szabadsággal mozoghattunk a konfiguráció kialakításában.
(John Litjens, a projekt futóműért felelős vezető mérnöke)

Bemutatta új hibrid versenyautóját a Toyota 2

Az 1040 kilós GR010 Hybrid tehát nem feltétlenül jobb, inkább egészen más versenyautó lesz, mint a TS050 Hybrid volt. 3,5 literes, V6-os benzinmotorja például erősebb (680 LE), az összteljesítmény viszont (szintén 680 LE) érezhetően alacsonyabb. Ehhez járul hozzá a megnövelt menetkész tömeg, valamint a speciális aerodinamika csomag, amit cserélni nem, csak állítani szabad az egyes pályák között. Ez nagy kihívás, mivel a gyors pályákra kisebb légellenállás, a technikás, kanyargós pályákra viszont inkább nagy leszorítóerő kell – erre eddig eltérő karosszériakittek léteztek, mostantól viszont ez tilos. Az előzetes számítások szerint Le Mans-ban átlagosan 10 másodpercet veszítenek ezzel az autók – gyorsabb nem lett tehát a WEC, de kiszámíthatóbb igen: a helyezések függvényében büntetősúlyokkal, illetve a teljesítmény módosításával egyenlítik ki az eltéréseket a csapatok között.

Bemutatta új hibrid versenyautóját a Toyota 3

A benzinmotor és a hajtáslánc teljesítménye tehát megegyezik, pedig a villanymotor is izmos, 272 lóerős. Attól függően veszik tehát vissza a benzinmotor teljesítményét, hogy mennyi erőt akarnak előcsalogatni az elektromosból. Ennek menetstabilitási feltételei is vannak: míg ugyanis korábban elöl-hátul volt villanymotor, mostantól hátul csak a benzinmotor hajt, villanymotor pedig csak elöl van. Ez egy sor járulékos feladatot is felvetett: indítómotort kellett például szerelni a benzinmotorra, illetve a hátsó tengelyt hidraulikus súrlódófékkel kellett felszerelni, hiszen azt nem lassítja regeneratív motor/generátor.

Bemutatta új hibrid versenyautóját a Toyota 4

A GR010 Hybrid március 19-én, a szezonnyitó Sebringi 1000 mérföldes futamon esik át a tűzkeresztségen.

Kattints ide, ha videón is megnéznéd a Toyota új versenyautóját.