Extrém. Ezzel az egy szóval lehet a legérzékletesebben lefesteni a hazai ERC-futamot, a Rally Hungaryt. Extrém, ha az időjárást és a pályák állapotát nézzük, extrém, ha összeszámoljuk a versenyzők által begyűjtött defekteket és extrém, ha a végeredményt nézzük, mert az a lehető legszebb történet, hogy egy magyar páros diadalmaskodik hazai környezetben az Eb-n, de a realitás közel sem ez volt a hétvége kezdetén.

Váratlan hazai siker a magyar rali-Eb-futamon 1

Turán Frici megcsinálta! Már a szombati harmadik pozíció is az igazi bravúr kategória volt, de az, hogy vasárnap megszerezte a győzelmet az ERC-mezőnyben, úgy hogy Alekszej Lukjanuk és Chris Ingram is versenyben volt még, nos, az az igazi csoda kategória.

Persze kellett ehhez a két klasszis defektje, illetve az is, hogy a leggyorsabb magyar, a három szakaszgyőzelmet begyűjtő Vincze Ferenc kiessen technikai hiba miatt, de Frici végig ott volt a legjobbak között és élt a kínálkozó lehetőséggel. Vagy azt is mondhatnánk, hogy az élet most kamatostul visszaadta neki mindazt szerencse formájában, amit pechként elszenvedett az elmúlt években.

Gondolok itt a mecseki IRC-n bemutatott hatalmas bukásra 2011-ből, vagy a tavaly 0,2 másodperccel elveszített abszolút bajnoki címre. A mostani hétvégén viszont Frici volt a szerencse fia, de nagyon keményen megdolgozott azért a saras, eső áztatta, defektveszélyes pályákon, hogy megszerezze élete első Eb-futamgyőzelmét. Arról nem is beszélve, hogy tette mindezt egy olyan Škoda Fabiával, amit a Mecsek Rallye-n próbált ki először, azaz közel sem rendelkezett akkora rutinnal az autó kezelését illetően, mint bármelyik riválisa.

Váratlan hazai siker a magyar rali-Eb-futamon 2

Óriásgaléria a versenyről

A Rally Hungaryn az utolsó gyorson állt minden a feje tetejére, mert az addig majd két perccel vezető Lukjanuk defektet kapott és visszacsúszott a második helyre. De nem csak az orosz torpedó lyukadt le a 13. szakaszon, hanem a listavezető Ingram is, aki a harmadikként veszített egy pozíciót. A 25 éves brit, mikor leért Telkibányáról, azt hitte, hogy elbukta a bajnoki címet, majd megtudta, hogy a címvédő citroënes pilóta is porul járt, így 1967 után újra angol Európa-bajnoka van a ralisportnak.

Turán és Lukjanuk mellet Callum Devine állhatott fel a dobogó legalsó fokára. A fiatal ír élete első Eb-futamát teljesítette R5-ös autóval, ráadásul a Hyundai i20-szal sem versenyzett még a nyíregyházi viadal előtt. Devine mögött tehát Ingram végzett negyedikként, míg a top5-öt Herczig Norbert zárta a Polo R5-tel. A négyszeres magyar bajnok összesen négy defektet szedett össze a hétvége folyamán, így számára valóban a túlélésről szólt a Rally Hungary. A mostani ötödik helyért járó pontokkal az éves értékelésben is ezt a pozíciót foglalta el a magyar pilóta, aki azért volt rettenetesen csalódott, mert a defektek miatt nem tudta igazán összemérni az erejét az Eb első négy helyezettjével.

A magyar bajnokságot tekintve Velenczei Ádám végzett a második helyen. A citroënes pilóta a magas rajtszáma miatt volt hátrányban a közvetlen riválisaihoz képest, mert mire ő a pályára hajtott, nem 5-10, hanem 20-25 autó kente szét a sarat. Velenczei egyszerűen csak annyit mondott, hogy élete legnehezebb versenye volt a nyíregyházi futam. A bajnokságban nem jött össze a Szécsény 1-2, mert bár Velenczei ugyanannyi pontot gyűjtött, mint a most kieső Hadik András, de a címvédő idén nyert futamot, így a mecseki győzelem miatt feléje billent a mérleg nyelve. A Rallye1 mezőnyében Osváth Péter és Papp Tamás állhatott fel a dobogó legalsó fokára.

Az ORC-ben, idei második győzelmével a bajnoki címet is megszerezte Dudás Gergő. A Production Car Kupában Kurtos Róbert volt a legsebesebb, míg az év végi aranyéremnek az ezúttal harmadik Bacsa Tamás örülhetett. A Peugeot 208-asok között a Mecsek Rallye-t követően duplázott Norbert Maior. A román fiú a mostani teljesítményével az év végi ezüstöt is megkaparintotta az ez alkalommal hibázó, de a bajnoki elsőséget már a futam előtt begyűjtő Csomós Miklós mögött.

Szöveg: Vörös Gergő
Fotó: Molnár János és Szabó-Jilek Ádám

Az ERC Rally Hungary végeredménye
13 gyorsasági szakasz, 211 km

  1. Turán/Bagaméri (magyar) Škoda Fabia R5 2:11:28,0
  2. Lukjanuk, Arnautov (orosz) Citroën C3 R5 +33,7 
  3. Devine, Hoy (ír) Hyundai i20 R5 +1:25,9
  4. Ingram, Whittock (brit) Škoda Fabia R5 +1:48,5
  5. Herczig, Ferencz (magyar) VW Polo GTI R5 +3:12,3
  6. Velenczei, Zsíros (magyar) Citroën C3 R5 +4:28,4
Forrás: fotó: Molnár János és Szabó-Jilek Ádám, szöveg: Vörös Gergő
Kapcsolódó címkék: Rali Rali EB Turán Frigyes