A töréstesztek nélkülözhetetlenek az autók biztonságosabbá tételében, de a fejlesztésnek vannak olyan fázisai, ahol egyszerűen nem lehet minden paramétert tényleges ütköztetéssel megvizsgálni. Erre szolgálnak a virtuális törésteszt-bábuk, azaz olyan szoftverek, amelyekkel modellezhető az ember testének viselkedése és sérülése adott jellegű ütközés esetén.

A Toyota az ezredfordulón kezdte kifejleszteni a THUMS (Total Human Model for Safety, azaz teljes biztonsági embermodell) szimulációt, amelynek most megvalósított hatodik generációja ötvözi minden eddigi verzió tudását: nem csak a vázizomzat és a csontozat sérülései modellezhetők vele, hanem a belső szerveké is.

A THUMS 6.0-val az autonóm járművek biztonságát akarják firtatni: nem mindegy ugyanis, hogy az ütközés pillanatában a kormányt markoljuk, testünk megfeszül, a féket pedig nyújtott lábbal nyomjuk a padlóig, vagy éppen édesdeden szundikálunk a megdöntött vezetőülésben. Az új szoftverrel aprólékosan kielemezhetnek minden lehetséges változót, évtizedekkel rövidítve le a fejlesztési folyamatokat. A legjobb, hogy a programot fejlesztő Toyota központi kutatás-fejlesztési laboratórium (Toyota Central R & D Labs, Inc.) nemcsak a Toyota, de más autógyártók, alkatrészgyártók, továbbá felsőoktatási intézmények és közlekedésbiztonsági kutató intézetek rendelkezésére is bocsátja, azaz nem sajátítják ki a biztonságot.

 

61811-002

Ezen az animáción a vezető csak nyugtatja a lábát a fékpedálon, a lassítást az autó végzi…

61812-001

… itt viszont a sofőr nyomja le a fékpedált. Figyeld meg, máshogy mozdul el a lába.