A májusi F1-es Monacói Nagydíj és az amerikai Indy 500 után június közepén jön az autóversenyzés harmadik csúcseseménye, a Le Mans-i 24 órás futam. Az idén már 77. alkalommal megrendezendő verseny szokásosan a névadó francia település melletti pályán, pontosabban a környékbeli utakból ideiglenesen kialakított 13,6 kilométeres la Sarthe-on folyik.

A hét eleji műszaki átvétel, szabadedzések és a csütörtök esti kvalifikáció után pénteken szünnapot tartanak a versenyzők, majd a szombat délelőtti bemelegítést követően délután háromkor a Ferrari-vezér, Luca di Montezemolo a francia lobogóval jelt ad az egy napon keresztül tartó futam rajtjára.

Nem vicc
Szombaton indul újra
A fő esélyesek
28 fotó
Mr. Le Mans, Tom Kristensen

Mr. Le Mans, Tom Kristensen

Mr. Le Mans, Tom Kristensen


Idén is hagyományosan négy kategóriában indul az összesen 55 résztvevő autó. Az LMP1-es, azaz a csúcskategóriás prototípusversenyben az elmúlt évekhez hasonlóan a Peugeot próbálja meg legyőzni az ezredforduló óta egy év  kivételével elkaphatatlan Audit.

A német gyártó új R15-ösével újra a már nyolcszoros győztes Tom Kristensen és társai a fő esélyesek, de a Peugeot három gyári 908-asa – jelenleg is aktív és volt F1-esekkel, mint pl. Sebastien Bourdais, Christian Klien, Alex Wurz – is kemény ellenél lehet.

Az Aston Martin a Lolával közös építésű járgánnyal vág neki az LMP1-nek, és szintén új belépő az F1-ből tavaly kiakolbólított Colin Kolles és csapata, akik a korábbi, mindent vivő Audi modellt, az R10-est használják majd. Az Oreca pedig ha mással nem is, Bruno Senna versenyeztetésével máris felhívhatta magára a figyelmet a Le Mans iránt nem érdeklődők körében is.

A fő kihívók - a Peugeot csapata

A fő kihívók – a Peugeot csapata

A fő kihívók – a Peugeot csapata


A kisebbik prototípuskategóriában, az LMP2-ben tavaly könnyű győzelmet aratott a Porsche RS Spyder, a győztes példány több mint 20 kört adott a legjobb riválisnak, de azért talán másnak is lehet szerencséje, ekkora távnál a kiesés mindenkit ugyanúgy fenyeget.

A GT1-es versenyre idén nem érdemes sok szót vesztegetni, összesen négy Chevrolet Corvette küzd majd egy-egy Lamborghini Murcielagóval és Aston Martin DBR9-essel. A Corvette és az Aston Martin elmúlt években vívott csatája 2:2-re áll, de nem túl nagy bátorság arra tippelni, hogy idén az amerikai járgányoknak jóval nagyobb esélye van a kategóriagyőzelemre, mint a “többieknek”.

A filmsztár és társai

A filmsztár és társai

A filmsztár és társai


A GT2-es csoport jóval népesebb, és a csata is nagyobb lehet. A fő ellenfelek a Porsche GT3-RSR-ek és a Ferrari F430 GT2-esei lesznek, bár az olasz márka épp kétszeres “túlerőben” van, 10 autójával szemben a német gyártó csak öt járgánnyal képviselteti magát.

A tavaly győztes Risi Competizione Ferrarijaira érdemes lesz figyelni, és bár kevesebb sikerre, de érdeklődésre – és jótékonysági pénzre – biztosan számíthat majd a Grace klinikából ismert sármőr, Patrick Dempsey is az Advanced Engineeringgel. A mezőnyt egy Aston Martin V8 Vantage és egy Spyker C8 Laviolette egészíti ki.

Ahogy már írtuk, a verseny szombat délután 15 órakor rajtol, a legismertebb sportcsatornán pedig szinte teljes egészében élőben követhető.

Összefoglaló 2008-ból