1,55 milliárd dollárt fizet a GM a Fiatnak, hogy ne kelljen megvennie a Fiat Auto Holding 90 százalékát és a jövőben is hozzájusson a Fiat dízelekhez
Nem kizárt, hogy a jövőben is közös padlólemezre fejleszt ki autót a General Motors és a Fiat Auto Holding, mint az új Punto és a következő Corsa esetében
3 fotó
Létrejött a Fiat és a GM kapcsolatát újrarendező szerződés. “A GM és a Fiat megállapodott arról, hogy leginkább a szerződés felbontása áll a két vállalat és a részvényesek érdekében.” – nyilatkozta Rick Wagoner, a GM elnök-vezérigazgatója.

A General Motors 1,55 milliárd eurót (378,3 milliárd forintot) fizet a Fiat konszernnek. Az összeg fejében a Fiat egyrészt eláll attól a követeléstől, hogy a GM a korábbi szerződés értelmében vegye át a súlyosan veszteséges Fiat Auto Holding autógyártót, másrészt a Fiat és Alfa Romeo dízelmotorok a két cég különválása után sem tűnnek el a GM modellekből.

A szerződés aláírásakor mindkét fél kifejezte elégedettségét a megállapodással kapcsolatban. A megállapodás részletei:

– a GM átadja a Fiat Auto Holdingban meglévő 10 százalékos tulajdonrészét a Fiat konszernnek
– a GM 1,55 milliárd eurót fizet a Fiatnak a szerződés felbontásáért. Ebből 1 milliárd euró az azonnali kifizetés
– a felek megszüntetik a Fiat-GM Powertrain céget és mindkét félre visszaszállnak a közös cégbe eredetileg bevitt vállalataik
– a GM résztulajdonhoz jut bizonyos Fiat fejlesztésekben, ami az 1,3 és 1,9 literes dízelmotorokat illetve az M20-32 hatfokozatú váltót érinti
– a GM a dízelmotorok legnagyobb részét továbbra is a pratola serrai Fiat gyártól veszi át
– a GM nem termelhet Európán kívül gyártott JTD motorokat európai exportra
– 50:50 százalékos tulajdonrésszel a cégek létrehoznak egy új vállalatot a lengyelországi bielsko-bialai gyár működtetésére, ahol jelenleg az 1,3 literes dízelmotor készül
– a felek megszüntetik közös vállalatukat a beszerzés területén

A hosszú alkufolyamat előzménye: 2000-ben a GM beszállásakor a Fiat konszern biztosította magának a jogot arra, hogy a Fiat Auto Holding fennmaradó részét átvegye a GM. A GM azt állította, hogy a szerződésnek ezen kitétele érvényét veszítette és nem köteles átvenni a súlyosan veszteséges autógyártót. A GM arra hivatkozva utasította el a szerződést, hogy a Fiat időközben tőkeemelést hajtott végre és cégeket adott el a GM egyetértése nélkül, például a Fidis nevű finanszírozó leányvállalatot. A tőkeemelés következtében a GM eredetileg 20 százalékos részesedése a Fiat Auto-ban a felére csökkent, a megváltozott tulajdonosi struktúrával az amerikai fél átvételi kötelezettsége már nem áll fent.

A két autógyártó közötti jövőbeni együttműködés is kiterjedhet autók kifejlesztésére, mint a következő Opel Corsa és az új Fiat Punto esetében. A két kisautó ugyanis közös padlólemezre épül.