A környezetvédelmi osztályba sorolás a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeiről szóló 6/1990. (IV.12) KÖHÉM-rendelet 5.számú melléklete II. pontjának 2003. augusztus 30-i állapota szerint történik. Az 5 vagy annál jobb besorolású kategóriába a legalább Euro 3-as motorral rendelkező autók tartoznak. Az ötösnél rosszabba, az Euro 2-es és annál rosszabb kibocsátású járművek tartoznak, azonban itthon csak az Euro 2-es járművek helyezhetők ebből a kategóriából forgalomba.
Az Euro 2-es normát hivatalosan 1996. január 1. után minden motor teljesíti, ennél idősebb autót viszont semmiképpen sem hozhatunk be. A Euro 2 adója 180 ezertől 2,7 millióig terjed, ami jelentős gátat szab a behozatalnak. Az 1,6 literes benzinesig és az 1,7-es dízelig terjedő, 360 ezer forintos kategóriánál feljebb már nem valószínű, hogy gazdaságos merészkedni.
Az Euro3 vagy annál jobb kategóriát 120 ezertől 1,8 millió forinttal “büntetik”. Az 1,8 és 2 liter közötti benzines és a 2-2,5 liter közötti dízel kategória csökkent egyedül. A legkisebb kategória díjtételeit 30 ezer forinttal, a többit két- illetve háromszorosára növelték. Ez leginkább a 3 – 3,5 literes benzines/dízel kategóriában bántó, ahol a korábbi 640 ezer helyett már 1,8 milliót kell fizetnünk az Euro 3-as motorú autó behozatalakor.
Kizárólag a hengerűrtartalom alapján történik a besorolás, így a különféle motortípusok – Wankel, boxer, kompresszoros, turbós – nem esnek külön kategóriába. Ez a tény jelentősen kedvez a turbóval illetve kompresszorral szerelt motorok elterjedésének. Az Euro 4-es motorokra nincs kedvezmény.
Jó hír, hogy az új Toyota Prius a legkedvezőbb besorolást kapta, amivel az állami szervek is elismerték csekély környezetszennyezését.
1300-ig |
dízel |
||
1301-1500 |
dízel |
||
1501-1700 |
dízel |
||
1701-2000 |
dízel |
||
2001-2500 |
dízel |
||
2501-3000 |
dízel |
||
3001-3500 |
dízel |
||
3501-től |
dízel |
||
elektromos gázüzemű |
|||