Mindent eltávolítottak a versenyautóból, ami a versenyzéshez nem kell: búcsút intettek a gyári üléseknek és a kárpitok nagy részét is lebontották. A bukókeret viszont fontos része a versenyautónak
Jövőre körülbelül harmincan indulnak majd a Clio kupában, a maximális szám 53, mivel ennyit tesz lehetővé a Hungaroring homologizációja
Nem változtattak a kormány áttételezésén, csak a szervo rásegítés mértékét csökkentették, így lett közvetlenebb a kormányzás
Bárki beülhet a Clióba, ha elvégzi a Hungaroring versenyiskoláját és versenyzésre alkalmasnak találják, no meg kellő tőkével rendelkezik
8 fotó
Évek óta azon dolgozik az MNASZ és a Zengő Motorsport, hogy a gyorsasági szakágat ugyanolyan népszerűvé tegye, mint a rali, vagy más hazai autósportok. Ennek a folyamatnak a következő állomása a Renault Hungária támogatásával 2003-ban elinduló új márkasorozat, a Renault Clio Kupa.

Már elkészült a versenyautók prototípusának tekinthető első verseny Clio. Ezt az autót még egy hétköznapi kétliteres Clio RS-ből alakították át a Zengő Motorsport műhelyében. Ám a versenysorozatban résztvevő többi autó már az idén bemutatott könnyített változatból kerül majd ki. Ez a kisszériás sorozat Jean Ragnotti, francia rali versenyző nevét viseli, aki 1991 és 1995 között Clióval versenyzett.

A vékonyabb üvegeknek, a speciális Speedline Turini felniknek és a kihagyott felszereléseknek köszönhetően a Ragnotti modellek 80 kilogrammal könnyebbek, mint sorozatgyártású testvéreik. Bár első hallásra ez a súlycsökkentés nem tűnik soknak, azonban hatása mindenképpen érezhető. Az utcai felszereltségű autó 6,9 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 km/h-ra, ami 3 tizeddel jobb, mint az eredeti 2.0 RS Clio-é. Elöl 20, hátul 10 milliméterrel szélesebb a könnyített Cliók nyomtávja, ami javított az autó stabilitásán.

Gyökeres átalakuláson mennek keresztül a 172 lóerős Ragnotti Cliók, mire a Hungaroring aszfaltjára kerülnek, hogy minden szabálynak, illetve elvárásnak megfeleljenek. Elsőként eltávolítanak az autóból minden felesleges alkatrészt, így az üléseket, a kárpitokat, az első fényszórókat is kiszerelik. Az oldallégzsákokat már a gyárban feláldozzák a súlycsökkentés oltárán, a két első légzsákot itthon szerelik ki.

Helyükre versenyfelszerelések és a pilóta biztonságát szavatoló eszközök kerülnek. Közülük a legfontosabb a Zengő Motorsport által kifejlesztett bukókeret, amely már átment a műszaki ellenőrzéseken, így bekerülhet a versenyautókba.

Nem csak könnyebb és jobban tartja a testet az új versenyülés, de biztonságosabb is, mivel a fejrésznél kialakított védőfülek balesetnél csökkentik a nyaksérülések veszélyét. Hatpontos biztonsági övek rögzítik a vezető testét az ülésbe, az autót a műszerfaltól távolabbra került bőrborítású kormánnyal lehet irányítani.

Bár a Ragnotti Cliókat is szervokormánnyal szállítják, a kormányzás mégis közvetlenebb, mivel ebben a típusban csökkentették a rásegítés mértékét. Az eredeti szövet-műanyag ajtópanelek helyén a versenysorozathoz jobban illő kevlár borítást találunk, ugyanilyen lemez takarja el a magnó nyílását is.

Lekerültek a kárpitról az elektromos ablak kezelőszervei is, a bal oldali ablakot szükség esetén egy másik gombbal ereszthetjük le. Természetesen az utastérben helyet kapott egy poroltó, valamint a központi áramtalanító kapcsolója is. Ugyanilyet találunk az első szélvédő előtt a jobb oldalon is. A motorháztetőt és a csomagtartót gyorsszárak rögzítik.

Ezzel azonban még nem fejeződött be a Clio felkészítése a versenyre. Egyedi paraméterek alapján Németországban készülnek a lengéscsillapítók és a rugók. Bár az autót nem próbáltuk ki, ránézésre rendkívül stabilnak tűnt az igen mélyre ültetett kupa Clio. Gyönyörűen terpeszt az első futómű, ami már sejteti, hogy az autó kiváló kanyarsebességre képes. A tapadásról 195/45 R16-os, nagyteljesítményű utcai Pirelli abroncsok gondoskodnak, melyeket a versenysorozatban résztvevők kedvezményes áron vásárolhatnak meg. A versenyek előtt a technikai ellenőrök ellenőrzik a gumik profilmélységét is.

Széria fékrendszer gondoskodik az autó lassításáról, azzal a kis különbséggel, hogy az autókban nincs blokkolásgátló. Bár az autó eredeti 172 lóerős teljesítménye is igen jól mozgatta a Clio-t, ám az átalakított kipufogórendszernek köszönhetően sikerült még pár lóval megtoldani a ménest. Összességében körülbelül 180 lóerő mozgatja majd a 900 kilogrammos autót. Zengő Zoltán az első tesztek alapján 2 perc 5 másodperces időt remél a Cliótól a Hungaroringen, ami körülbelül hat másodperccel jobb az Astra kupa versenyautóiénál.

Azért, hogy biztosítsák a versenyek tisztaságát, a motor és a váltó leplombálva kerül a versenyautókba. A fődarabokat csak a Renault Hungária szakemberei szervizelhetik, így az utólagos okosítás szinte lehetetlen. Mivel szériamotorokról és nem kihegyezett versenyerőforrásokról van szó, minden bizonnyal kevés probléma lesz velük, ám ha valakinek a versenyhétvégén új alkatrészre lenne szüksége, a Renault versenykamionjából beszerezheti azt.

Nem csak jelenlegi pályaversenyzők vehetnek részt a Renault Clio Kupában. Más szakágak versenyzői egyedi elbírálás alapján indulhatnak a sorozatban, de az utca emberének sem kell elkeserednie, neki is lehetősége van bejutni egy versenyautóba.

Aki érez magában elég tehetséget, annak először a Hungaroring versenyiskoláját kell elvégeznie, majd ezután egyedi megítélés alapján lehetőséget kaphat a részvételre. A versenyautók ára 4 millió forint + áfa, ám az autókat többféle konstrukcióban bérbe is lehet venni valamelyik autós egyesülettől.

Körülbelül 30 autó indulását tervezik a 2003-as évad során, ám a következő évben már szeretnék elérni az 53-as számot. Azért ennyit, mert a Hungaroring homologizációja lehetővé teszi, hogy ennyi autó induljon. Hat versenyhétvége szerepel az évadban. Három futamot rendeznek a ringen, egyet-egyet Parádsasváron és Pécsett, a hatodik futam helyszíne vagy a Rábaring vagy Csesznek lesz.

További információ: Zengő Motorsport Tel: 06-1 463-0194