Minden döntnök 25 ponttal gazdálkodhat, egy autónak legfeljebb 10 pont adható. Nem minden autónak kötelező pontot adni
Gajdán Miklós kicsit jobban kiemelte a teljes karosszéria- és motorválaszték miatt a Mazda6-ot, Surányi Péternél kisebb a különbség az első kettő között
A Citroën C3 egyik magyar döntnöktől sem kapott pontot, mert a konkurensek is mindazt tudják, amit a francia kisautó
Kitűnő futóműve és gazdag motorválasztéka miatt a Fiesta Gajdán Miklósnál a második helyre futott be, Surányi Pétertől kemény műszerfala és egy igazán élvezetes motor hiánya miatt nem kapott pontot
8 fotó
Az Év Autója döntőbizottságnak két honfitársunk is tagja. Egyikük Surányi Péter, az Autó2 főszerkesztője, a másik tag Gajdán Miklós, az Autó Piac és az Autó Magazin munkatársa. Minden döntnök 25 ponttal gazdálkodhat, egy autónak maximum 10 pont adható. Nem minden autónak kötelező pontot adni.

Gajdán Miklósnál a Mazda6 került az első helyre. 9 pontot adott neki, amit Miklós a már bevezetéskor teljes karosszéria-, és motorkínálattal indokolt, megemlítve az autó kényelmét, tágasságát, az ötletes Karakuri támladöntést. Értéke a sorozatnak a kettős keresztlengőkaros első futómű, a többlengőkaros hátsó felfüggesztés és a kitűnő vezethetőség. A maximális pontszámot azért nem kapta meg ez a típus, mert nem hordoz olyan innovatív megoldásokat, mint az E-Mercedes, vagy a Honda Jazz.

Hat ponttal a Fiesta a második Gajdán Miklósnál. Előnye a gazdag motorválaszték, a kitűnő futómű és a kedvező ár. Nem túl fantáziadús formája, szűk csomagtartója és az utastér korlátozott átrendezhetősége miatt nem kapott több pontot.

Miklós nagyra értékelte a Honda Jazz takarékos és környezetbarát motorját, elképesztően jó térkínálatát és variálhatóságát. Kifogásolta viszont a szűk, egymáshoz egészen közel álló erőforrásokból álló motorválasztékot és a dízelmotorok teljes hiányát.

Az Év Autója választás rendszeréből fakadóan nagy és drága autók akkor sem rúgnak labdába, ha amúgy nagyszerű kocsik. Ez a veszte az E-Mercedesnek is, amely 133 ponttal az utolsó lett a hét autó végső értékelésében. Az elektrohidraulikus fék és más innovatív megoldásokat honorálandó 3 pontot kapott a kiválónak ítélt autó.

A későbbi győztes Renault Mégane biztonságossága 2 pontot ért Gajdán Miklósnál. Azért nem kapott többet az autó, mert kevesebb benne az újítás, mint az E-Mercedesben vagy a Honda Jazzben, és az autó kategóriatársaihoz viszonyítva kevésbé meggyőző, mint a Mazda6 vagy a Fiesta a maga osztályában.

Nem kapott pontot Miklóstól az Opel Vectra és a Citroën C3. Bár mindkettő jó autó, máskülönben nem kerültek volna be a végső értékelésbe, a Vectra elsősorban elődjéhez képest jelent nagy előrelépést, a C3 pedig semmi olyat nem tud, amit a kategóriatársak ne hoznának.

Surányi Péter hangsúlyozottan kis pontkülönbséggel osztályozta az autókat. Nála hét ponttal a Honda Jazz került az élre, műszaki fejlettsége, kitűnő minősége és ötletes belső tere alapján. A motor fejlettségére jó példa a hengerenként kétgyertyás gyújtás, az alacsony fogyasztás és a kiválónak ítélt CVT-váltó. A fokozatmentes automata a kézzel kapcsolható hét fokozatot használva élményszerű vezethetőséget ad, egészítette ki indoklását Surányi Péter. A Jazz minősége kiváló, pluszpont járt a hátsó ülés variálhatóságáért.

Péternél az Opel Vectra következik a második helyen. A Vectra C mellett igényes, az átlagautós számára kiváló kompromisszumot jelentő futóműve volt a döntő érv. Elöl egyszerű McPherson kerékfelfüggesztés dolgozik, de minőségét alumínium alkatrészek emelik, például a kerékagy készül könnyűfémből. A hátul többlengőkaros, prémiumautós színvonalú futómű indokolta a Vectrának adott 6 pontot, ezenkívül a nagyon merev karosszéria is sokat nyomott a latba.

5-5 pontot kapott az Autó2 főszerkesztőjétől a Mazda6 és az összértékelésben első Renault Mégane. A japán modellben nincs különösebb innováció, előnye a dinamikus forma, az igényes konstrukciójú futómű, a megbízhatóság, valamint a széles motor- és karosszéria-választék. A Mégane mellett egyrészt biztonságossága szólt, az a rengeteg, drágán vagy filléres ötletekkel megvalósított megoldás, amelyek összességükben kategóriája legbiztonságosabb autójává tették az új Mégane-t. A Mégane ezenkívül soktagú motorpalettával és a közeljövőben széles karosszéria-kínálattal lesz kapható.

Két pontot kapott az E-Mercedes, amely az első elektrohidraulikus fékkel gyártott tömegautóként nyerte el Surányi Péter tetszését. Érdekesség, hogy mindkét magyar döntnök adott pontot a kiváló autónak ítélt Mercedesnek, Gajdán Miklóstól három pontot kapott ez a típus. Az 58 újságíró közül 18-an egyetlen pontot sem adtak a felső középkategóriás autónak.

Sem a Citroën C3, sem a Fiesta nem hozott különösebb újdonságot a kiskategóriában, de nem csak emiatt maradtak pont nélkül Surányi Péter listáján. A legfontosabb ellenérv velük szemben kemény műanyagból készülő, olcsó műszerfaluk, mondta kérdésünkre az Autó2 egyik alapítója.

Sem Gajdán Miklós, sem Surányi Péter nem élt azzal a vitatható eszközzel, amely szerint egy autónak 10 pontot adva, a többit lepontozva egy preferált típus könnyen kiemelhető.

A szavazás részletes eredménye és az angol nyelvű indoklás megtalálható a www.caroftheyear.org oldalon.