Egyre több modelljébe épít hibrid hajtásláncot a Toyota. A benzin/elektromos hibrid rendszerrel először a Toyota Priust vértezték fel, mely nem egy korábbi modell átalakított változata, hanem teljesen új fejlesztésben készült. Japánban 1997-ben kezdték el forgalmazni az autót, ma már közel 20 országban árulják, köztük hazánkban is.
A Prius után a Toyota Previa egyterű japán változata kapott benzin/elektromos hibrid hajtásláncot, majd a Toyota Crownt is ellátták ezzel a rendszerrel. Ezek mellett hibrid buszokat is gyárt a Toyota. Márciusban lépte át a 100 ezres eladási számot hibrid modelljeivel a japán gyártó.
Az újabb modellekbe már a Prius-énál fejlettebb hibrid rendszert szerelnek. A THS-M (Toyota Hybrid System-Mild) kompakt kialakítása révén könnyen illeszthető benzinmotorok mellé. A tervek szerint egyre több modellt látnak majd el ezzel a hibrid rendszerrel, sőt a legújabb hírek szerint a Toyota 2012-ig minden modelljét ellátná benzin/elektromos hibrid hajtáslánccal. A hagyományos benzinmotorokhoz képest legalább 40 százalékkal kevesebb széndioxidot bocsátanak ki a hibrid autók.
Egyelőre a kis szériában készülő hibrid autók eladási ára jóval magasabb a hasonló menetteljesítményekre képes benzinesekhez képest. A magas műszaki színvonal miatt jelentkező magas árat egyedül a nagyobb szériás gyártás beindításával lehetne szavatolni. Szakértők szerint egyelőre csak a Toyota képes a hibrid rendszer nagyszériás gyártására.
Kevés gyártó véli úgy, hogy a hibrid hajtás lenne a jövő útja. A Toyota mellett a Honda gyárt benzin/elektromos hibrid autót. A kétüléses Insight 1999 óta kapható Amerikában és Japánban, a jobb használhatósággal rendelkező hibrid Civic egy éve került piacra, jövőre pedig le is váltja az Insight-ot.
A két japánon kívül azonban a többi gyártó nem lát fantáziát az elektromos/hibrid hajtásban. A nagyok többsége az üzemanyagcella mellett tette le voksát, ám a drága rendszer hátránya, hogy az általában hidrogént tankoló autókhoz hatalmas összegekért építhető töltőállomás-hálózat. A nagy költség miatt sürgős összefogásra lenne szükség, ám erre egyelőre nem mutatkozik jel.
Ennek ellenére az utóbbi egy-két hónapban egymás után jelentették be a gyártók, hogy az év végén vagy a jövő év elején sorozatgyártásban bocsátanak piacra üzemanyagcellás járművet. A gyártók egymásra licitálnak, de még nem tudni, valójában ki fog elsőként szériagyártású üzemanyagcellás autóval előrukkolni.
