Meglehetősen hosszú utat tettek meg a fővárosig a legújabb budapesti villamosok. A CAF két szerelvényt (2275-ös és a 2277 pályaszámút) küldött Budapestre nemrég. A felmatricázott villamosok a spanyolországi gyártóüzemből indulva, közúti és tengeri szállítással jutottak el Budapestre. Éjszakánként több ezer kilométeres utat tettek meg velük, míg el nem érték az egyik budapesti kocsiszín kapuját. 

A BKK közölte, hogy a villamosok észak felől érkeztek: a szerelvényeket szállító méretes trélerek Parassapusztánál lépték át a magyar-szlovák határt, majd a börzsönyi lejtőkön és a Dunával párhuzamosan haladva érkeztek meg Budapestre. Joggal merül fel a kérdés, miért éppen éjszaka szállítják ezeket? 

Nos, az ilyen és ehhez hasonló szerelvények szállítása “túlméretes szállítmánynak” tekinthető. Ez azt jelenti, hogy a fuvarozást végző cégnek rendelkeznie kell útvonalengedéllyel, mélybölcsős pótkocsival, valamint kísérő járművekkel a vadonatúj villamosok célba juttatásához. Annak érdekében, hogy ne akadályozzák a forgalmat, gyakran éjszaka kell ezeket a túlméretes (és gyakran túlsúlyos) szállítmányokat szállítani. Ez komoly szakmai felkészültséget jelent, hiszen a főváros által rendelt CAF Urbosokból kétféle szerelvény – 34 és 55,9 méter hosszú – változat létezik. A hosszabb variánst azonban leginkább csak az 1-es villamos vonalán használják.

Megérkeztek Budapest legújabb villamosai 1

A szerelvények szállítását a portugál LASO végezte. Fotó: BKK

A nemrég Budapestre befutott példányok rövidebbek. Ők annak az 51 darabból álló flottának a tagjai, amelynek köszönhetően 2026 végére 40%-ra növekedhet a modern, alacsonypadlós villamosok aránya a fővárosban. Ezek a már megszokott felszereltséggel érkeztek: utasterük klimatizált és teljes mértékben alacsonypadlós. A járművezetők munkáját olyan fejlesztések segítik, mint például a járművezérlő és felügyeleti rendszer (TCMS). Ez egy olyan központi számítógépes rendszer, ami összehangolja a villamos különböző alrendszereit, így például a hajtást, a fékezést, a világítást és az ajtóműködtetést. 

Szintén fontos vezetéstámogató rendszer a csúszás- és perdülésvédelem, amely automatikusan beavatkozik, ha a kerekek megcsúsznak a nedves, vagy síkos pályán. Ezek mellett éberségfigyelő, digitális visszapillantó, továbbá sebességtartó funkció (tempomat) segíti a vezetőt az egyenletes sebesség fenntartásában.

Az új szerelvények fokozatosan állnak forgalomba azokon a vonalakon, ahol már ma is közlekednek alacsonypadlós járművek – így többek között az 1-es, 3-as, 17-es, 19-es, 42-es, 50-es, 56-os, 56A és 61-es viszonylaton. A tervek szerint később az új villamosok a 2-es, a 23-as, a 24-es és a 62-es vonalakon is feltűnhetnek majd.