Valószínűleg sokak számára ismerős a látvány, amikor egy autóbusz vagy tehergépjármű kerekein, egészen pontosan a kerékcsavarokon meghatározott irányba álló műanyag kupakokat látunk. Ezek a gyakran élénk színű, egyszerű elemek azonban nem csupán díszítőelemek, hanem kiemelt biztonsági szerepet töltenek be.

Egy negyven tonna össztömegű járműszerelvény esetében a kilazult kerékcsavarok jelentős veszélyforrást jelentenek, ezért a sofőr számára elengedhetetlen az állapotuk rendszeres felülvizsgálata. Az összes anyacsavart egyenként, nyomatékkulccsal ellenőrizni meglehetősen körülményes és időigényes volna, a műanyag jelzők használatával viszont ez a folyamat lényegesen leegyszerűsödik.

Ezek a néhány száz forintos eszközök ugyanis kerékanyalazulás-jelzők, melyeket a megfelelő nyomatékkal rögzített csavarokra illesztenek rá. A kulcs a felhelyezésük módjában rejlik; a leggyakoribb séma szerint mindegyik műanyag nyilat a forgásirányt követve, egységesen egy irányba pozicionálják.

Ezért raknak érdekes, színes műanyag nyilakat a buszok kerekeire 1

Fotó: MD Shahjehan/getty images

Ennek köszönhetően egyetlen pillantással felmérhető, ha valamelyik „műszer” elmozdult, vagyis „kilóg a sorból”. Egy másik elterjedt technika, amikor ezeket a jelzőket párosával, egymással szembe fordítva rögzítik. Valójában azonban bármilyen következetes és világos logika mentén kialakított elrendezés hatékonyan működik.

Tényleg szükséges

Egy skandináv tanulmány szerint évente 30 000 kerék lazul meg csak a civil járműveken, s ennek következményeként évi mintegy 900 baleset történik – a nehéz-tehergépjárművek statisztikái még aggasztóbbak.

A találmány maga nem annyira öreg, 1990-ben szabadalmaztatta az ötletet Mike Marczynski flottamenedzser. Egyszerű, de hasznos fejlesztése azóta világszerte elterjedt, 90 országban árusítják valamilyen formában. Ma már vannak hőre lágyuló verziók, amelyek 160 Celsius-fok környékén megolvadnak, ezzel jelezve például csapágy- vagy fékmelegedést.