445 centiméteres hosszúságával még a szép emlékű Dacia Logan pick-upnál is rövidebb a Slate Auto első típusa, a Slate Truck. Az amerikai gyártású mikroplatóst persze nem a román áruszállítóhoz hasonlítja gyártója, hanem az 1980-as években arrafelé forgalmazott Toyota Truckhoz (ebből nőtt ki a Hilux, amely jelenleg 5,3 méteres) – a lényeg, hogy ilyen kicsi pick-upot régen nem gyárt már az autóipar.

13 fotó

Nem a méret a Slate Truck egyetlen Dacia-konform jellemzője azonban, és még csak nem is a legfontosabb. Az autót ugyanis úgy tervezték, hogy az állami támogatás igénybevétele (ja, mert tisztán elektromos) után 20 ezer dollár alatti áron lehessen megvásárolni. Ez a támogatás jelenleg akár 7500 dollár, és még erre rájön az üzembe helyezési illeték, miegymás ‒ mondjuk, hogy 28 ezer dollár lesz az autó listaára.

Ez pedig nagyon olcsó: az észak-amerikai árakkal számolva a Hyundai Kona Electricnél 19, a Toyota bZ4X-nél 27 százalékkal kedvezőbb alapárat jelent. Átszámoljuk forintba? Magyarországon a Hyundai 14,6, a Toyota 17,8 millióba kerül, azaz arányosan a Slate Truckért 11,8-12,9 millió forintot kellene fizetnünk. A vámokat és szállítási költségeket most figyelmen kívül hagytuk.

Házhoz hozzák az autód, aztán te szerelheted 6

Adva van tehát egy nem egészen 4,5 méteres, tisztán elektromos jármű 8 millió forint körüli áron – túl szép, hogy igaz legyen? Az, és mégsem. A Slate Truck ugyanis maga a megtestesült fapadosság. A vezetőtámogató funkciókon nem spóroltak, ahogy a klímán sem, de minden más hiányzik a kocsiból, beleértve az audiorendszert is. Ülésből pedig csak kettőt kapunk, értelemszerűen.

Házhoz hozzák az autód, aztán te szerelheted 7

Nincs érintőképernyő, nincs audiorendszer, de van telefontartó. Az USA-ban kötelező tolatókamera képe a parányi műszeregységben jelenik meg.

Ez még semmi. A karosszéria elemei fröccsöntött polipropilén kompozitból készülnek, emiatt gyorsan gyárthatók és baromi könnyűek. Ami a festést illeti, az nincs: az autó kizárólag unalmas szürke színben készül. Így ugyanis megspórolhatók a fényezés költségei, ráadásul a gyártási folyamat környezeti lábnyoma is csökken.

Házhoz hozzák az autód, aztán te szerelheted 8

Fellépő a lökhárító sarkán, rács mögé rejtett irányjelzők, kerek fényszórók

A Slate Truck egyetlen hajtáslánccal kapható: a 150 kW-os (204 LE) villanymotor a hátsó kerekeket hajtja, az 52,7 kWh-os akku 11 kW-os fali töltőről 5 óra, 120 kW-os egyenáramú gyorstöltőről nem egészen 30 perc alatt tölthető fel, a hatótávolság 241 km.

Házhoz hozzák az autód, aztán te szerelheted 9

Őszintén: a felhasználók többsége számára ezek a paraméterek bőségesen elegendők. De mit tegyen az, akinek több ülésre, nagy akkura, audiorendszerre van szüksége, vagy feldobná némi színnel a szürke járgányt? A Slate Autónál erre is gondoltak: minden megvásárolható utólag.

Házhoz hozzák az autód, aztán te szerelheted 10

Van szabadidőjármű-átalakító készlet fedett platóval, az első ajtókon keresztül megközelíthető második üléssorral, biztonsági övekkel, szilárd bukókerettel. Vannak matricaszettek és hozzájuk útmutató videók, így otthon felrakhatók, leszedhetők, cserélhetők a fóliák.

És persze van nagyobb akkumulátor is, amivel 386 kilométerre nő a maximális hatótávolság.

Házhoz hozzák az autód, aztán te szerelheted 11

Kétajtós, két üléssoros SUV ‒ ilyen sem volt már évtizedek óta

Az egy dolog, hogy a Slate Auto nem tart majd fenn márkakereskedéseket, csak átadópontokat (házhoz szállítás is kérhető lesz), a konfiguráció és az értékesítés online zajlik. A nagyobb truváj, hogy márkaszervizek sem lesznek: az autót otthon szerelheti, akinek van hozzá érzéke, a gyártó nem vonja meg a garanciát. A folyamatot megint csak útmutató videókkal támogatják. Ha mégis szervizbe vinné az ember a kocsit (hogy mondjuk beszereljék az utólag megvett, nagyobb akkut), arra szerződött partnerek állnak rendelkezésre.

Házhoz hozzák az autód, aztán te szerelheted 12

A Slate Auto koncepciója forradalmi és érdekfeszítő, az időzítés azonban kétesélyes: a közelmúltban számos villanyautó-startup dobta be a törölközőt, mert rosszul mérték fel a piaci keresletet. Az is igaz, hogy 20 ezer dollárért legfeljebb kisautót kapni Amerikában, elektromos járművet pedig semmilyet, így könnyen juthat mobilitási megoldáshoz az ügyfél, aztán később, ha lesz pénze vagy igénye, bővítheti az autó tudását.

A Slate Truck európai forgalmazása még a jövő zenéje, hogy az szóba jöhessen, előbb Amerikában kell hogy megerősödjön a gyártó.

Alább videón is megtekintheted a Slate Truckot:

a videó a hirdetés után indul

Slate Truck előzetes műszaki adatok

Méretek

Hosszúság mm 4 435
Szélesség (tükrök nélkül) mm 1 793
Magasság mm 1 760
Tengelytáv mm 2 766
Csomagtartó, frunk / plató / SUV-csomagtér l 198 / 1048 / 963
Platószélesség (min. / max. / kerékdobok között) mm 1270 / 1394 / 1090
Platóhosszúság (hátfalig / lenyitott hátfallal) mm 1524 / 2073

Házhoz hozzák az autód, aztán te szerelheted 9

Tömegek

Menetkész tömeg kg 1603
Max. hasznos teher kg 638
Max. vontatható tömeg kg 445

Házhoz hozzák az autód, aztán te szerelheted 14

Hajtáslánc

Max. motorteljesítmény kW / LE 150 / 204
Max. forgatónyomaték Nm 264
Akkumulátor kapacitása (széria / opció) kWh 52,7 / 84,3

Házhoz hozzák az autód, aztán te szerelheted 15

Menetadatok

Gyorsulás, 0‒96 km/óra, becsült mp 8,0
Végsebesség km/óra 145
Hatótávolság (széria / opció) km 241 / 386