A Csepel Autógyár idén ünnepli 75. éves fennállását. Ebből az alkalomból vasárnap néhány oldtimer Csepel, köztük egy svéd–magyar kooperációban készült terepjáró is felsorakozott a szigetszentmiklósi Városi Könyvtár előtti parkolóban. (A cikkben használt képek, csak illusztrációk, nem Kádár saját járművet ábrázolják. A kiállításon bemutatott járművek ezen a linken tekinthetők meg.)

A Volvo Laplander különös színfoltja a magyar járműgyártásnak, amelynek megszületése a ’70-es évek elejére tehető. A járműre eleinte L-3314-es típusszámmal hivatkoztak, de később a svéd és magyar mérnökök áttervezték, így kapta meg a C202-es típusszámot. A fáma szerint Nils Magnus Hartelius svéd mérnök javaslatára. Az 1976-os Budapesti Nemzetközi Vásáron már ezzel a típusszámmal állították ki. Akkor egy nyitott tetejű variáns mutatkozott be, oldalán fehér festéssel.

Ilyen típusú terepjáróval járt Kádár János vadászni 1

Első ízben azonban korábban, 1975-ben láthatta a nagyközönség a BNV-n. Következő évben indul el a kis szériás sorozatgyártása (1976. szeptember 4 és 1976 dec 23 között) Az előszériások félig kézi munkával készültek és összesen 35 példány készült el.

Azt remélték tőle, hogy „megmenti” a Csepel járműgyártását. Mindez persze furcsán hangozhat, mert 1975-ben, a Csepel Autógyár 23 ezer négyzetméteres szerelőcsarnokában 11 ezer Ikarus járóképes padlóváza készült el. Ez azt jelentette, hogy a gyártószalagról nagyjából 20 percenként gördült le egy-egy jármű. De tény, hogy 1975-től már nem készülhetett több Csepel-motor, és a Rába is ott loholt a cég nyakában az új és modern teherautóival. Szóval nem ülhetett tétlenül, karba tett kézzel a Csepel Autógyár vezetősége.

Érdekesség, hogy a Laplander meglehetősen magas hazai hozzáadott értékkel rendelkezett, hiszen csak a B20-as, négyhengeres Volvo-motor, az M45-ös váltó, a differenciálmű és a fékrendszer volt svéd gyártmány. Ez egészen pontosan 33%-os importhányadot jelentett. A Csepel az alvázkeretet, a rugókat, hűtőt, a felépítményt és a villamos berendezéseket adta bele az együttműködésbe.

A termelés viszonylag dinamikusan futott fel ebből a modellből. 1977-ben már 367 darabot gyártottak le belőle. „A szemre is tetszetős ügyes Volvo-Laplanderekből jövőre már 965 készül három változatban, az egyik az úgynevezett vászontetős kivitelű kocsi” – adta hírül a Pest Megyei Hírlap az említett évben.

A 60 kW (82 LE) teljesítményű motorral szerelt, 4X4-es hajtásképletű járművek maximális sebessége közúton 120, terepen 65 km/óra. A legújabb típus hosszirányban elhelyezett felhajtható ülései 6 személy szállítását teszik lehetővé. A kiváló terepjáró képességű, 900 kg teherbírású, 60%-os kapaszkodóképességű jármű a legmostohább terepviszonyok mellett is biztonságosan üzemeltethető” – írta róla Kolossváry Pál okleveles gépészmérnök. 

A modellt elsősorban nyugati országok részére értékesítették és összesen 2720 darab készült belőle (ez magában foglalja a részlegesen előszerelt példányokat is).  A magas előállítási költségek miatt nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. „Az idehaza gyártott Laplanderek kizárólag exportra kerültek, de a korabeli források szerint három darab itthon maradt. Ezek egyike Kádár Jánosé lett, aki ezzel járt vadászni” – olvasható a Helytörténeti Gyűjtemény Szigetszentmiklós Facebook-oldalán. Az a zárt felépítményű jármű a 012340 alvázszámot kapta.  (Az össze nem szerelt autók alkatrészeivel és fődarabjaival 3324 darab Laplanderről lehet beszélni)

Ilyen típusú terepjáróval járt Kádár János vadászni 2

Nos, aki szeretné, az akár meg is nézhet magának egyet vagy többet, hiszen Győrben nemrég megnyílt a Laplander múzeum Juhos Sándor jóvoltából. A tárlat nem állandó kiállítás, de előzetes bejelentkezéssel látogatható. Aki szeretne, az ezen a linken több információt talál róla.