A kelet-csehországi Hlučín mindössze 14 ezer lakossal rendelkezik, éppen ezért nem tartozik a legjelentősebb cseh városok közé. A település nemrég mégis különleges tűzoltóautókkal gazdagodott, olyanokkal, amelyekről elsőre nem is gondolná az ember, hogy bármi közük lehet a Tatra teherautógyárhoz. A legendás márka az anyagcég, a Czechslovak Group másik leányvállalatával, az Excalibur Army-val (EA), valamint a THT Poličkával fogott össze, hogy strapabíró tűzoltóautókat készítsenek. 

A második világháborúban a náci Németország által megszállt Hlučín megrendelésére két különleges – egy off-road, valamint egy vízszállító – tűzoltóautó készült. A kisebbik, a CZS 15 Triton az EA Patriot II-es összkerékhajtású katonai felhasználású modell alapjaira épül, amit először tavaly láthatott a nagyközönség. A 6,25 méter hosszú, 2,55 méter széles és 2,8 méter magas jármű a Tatra összkerékhajtású alvázát kapta, hajtásáról pedig szintén Tatra gyártmányú Euro III-as, 442 lóerős, levegőhűtéses dízelmotorja gondoskodik. 

Golyóálló tűzoltóautót vettek a csehek 1

A jármű végsebessége 110 km/óra, de alapvetően off-road terepviszonyok között kialakuló krízishelyzetek, például erdőtüzek megfékezésére tervezték.  Kiváló terepjáró képességeit jól tükrözi, hogy akár félméter magas akadályokat és 0,9 méter mély árkokat is képes leküzdeni, gázló mélysége pedig előkészítés nélkül eléri az 1,2 métert. Emellett maximum 45 fokos emelkedőn is képes felkapaszkodni. Ennél is fontosabb, hogy páncélozott (STANAG 4-es ballisztikus védelem), ezért olyan eseteknél is bevethető, ahol veszélyes anyagokat tárolnak, vagy ha fokozottan robbanásveszélyes helyen kell dolgozniuk a tűzoltóknak. A járművet vízágyúval, valamint külső kamerákkal is felszerelték a hatékonyabb munka érdekében. 

Golyóálló tűzoltóautót vettek a csehek 2

A másik Tatra alapokra épített jármű a CV 40-es modell, amely a cseh teherautógyártó katonai fülkéjét és 10×10 hajtásképletű, off-road alvázát kapta meg. Az öttengelyes jármű extra nagy, 21 ezer literes víztartállyal rendelkezik, így hatékony támogatást tud nyújtani a lánglovagoknak olyan helyeken, ahol nem áll rendelkezésre kiépített vízhálózat, vagy ahol technikai probléma hátráltatja az oltást.

A 12,5 méter hosszú vízszállító modell nemcsak kiváló terepjáró képességekkel rendelkezik, hanem kimagasló manőverezési tulajdonságokkal büszkélkedhet, mivel nemcsak az első, hanem a hátsó kettő tengely is kormányozható. A 4×4-essel ellentétben viszont ez a Tatra tűzoltóautó nem kapott golyó- és robbanás álló páncélzatot. 

Golyóálló tűzoltóautót vettek a csehek 3

Az off-road tűzoltójárművekre a globális felmelegedés miatt várhatóan egyre nagyobb igény fog jelentkezni Európában, így a jövőben több ilyen, vagy ehhez hasonló tűzoltóautóra lesz szükség. A Tatra tűzoltóautók Ausztráliában különösen nagy népszerűségnek örvendenek, ott ugyanis 1998 óta már több 480 darabot helyeztek forgalomba belőlük. 

Forrás: King of the Road
Kapcsolódó címkék: haszonjármű King of the Road