Mi a Vezessnél nem csak a V10-es R8-at cseréljük Lada Vestára, hanem zömmel elég öreg használt autókat is üzemben tartunk. A kollégákkal igaz lelkünkre összeírtuk, mi mindenre költöttünk a család autóinál. Japán, koreai, olasz és német használt autók is vannak köztük, garanciális kiskocsitól a tinédzser pickupig. Modern dízel, turbós benzines, autógázos egyterű, akad minden a szerkesztőségi autóparkban. Egyikünknek sem adatott meg költségmentes autót találnia, amit a használtautó-nepperek hirdetnek.

Földes Attila, Mazda6 2003, 2,0 2.0 MZR-CD (120 LE), 170 000 km

Anno újként került a családhoz, mi apósomtól örököltük meg. Idén a lejárt műszaki vizsga volt költség, aztán pedig a szinte darabjaira hulló kettős tömegű lendkerék cseréje verte orrba izzó pöröllyel a családi kasszát. Még hátravan valami rejtélyes kopogó szellem kiűzése az autó alól, aztán erre az évre már nem szeretnénk rá többet költeni, csak gázolajra.

Helyén van az új kettős tömegű lendkerék, erre jön a kuplungszett, mert a gyári elkopott 15 év és 165 000 km alatt a dízel Mazda6-ban

Szerencsére általában nem is kell, ezt az évet is csak a kettőstömegű cseréje rontotta el. Apropó, gázolaj. Ha jön a goromba fagy, a tavalyi szezonhoz hasonlóan menő, drága gázolajat tolunk bele. Nálunk bevált, csendesebb, finomabb járású lett tőle a motor.

Koncz Dávid, hírszerkesztő, Octavia 5E és Hyundai i10

Škoda Octavia 1.2 TSI, 2015, 56 500 km

Valószínűleg én vagyok az egyetlen hülye az egész szerkesztőségben, akinek kizárólag garanciális autói vannak, de mit lehessen tenni, a cápa Galant V6 és a régi Swift eladása óta ez most éppen egy ilyen időszak. A versenykék Octaviát 27 ezer kilométerrel vettük, még jövő júliusig él rá a négy év garancia – tudjátok, ez az az időszak, amikor tízezreket el lehet verni egyetlen olaj- és szűrőcserés körre. Márpedig a VW-konszernhez tartozó márkaszervizek híresen nem olcsók, két olajcsereszerviz egyenként úgy 50 ezer forintba került eddig, mert minden rugalmas meg egyéb csereintervallum ellenére szigorúan 15 ezrenként cseréltetem az olajat.

Épp most volt esedékes egy újabb olajcsere és mivel ez kvázi a 60 ezres szerviz volt (57 300 km-nél), szóltak, hogy még négy gyertyát is hozzá kéne csapni a számlához és a munkához, ami tényleg így van. Így lett egy olaj+szűrők cseréjének induló körből 76 000 Ft a számla vége. Csak a négy gyújtógyertya 31 ezer forintba került, plusz a munkadíj hozzá, de a garancia miatt ezen nem spórolok.

Hiába a rugalmas szervizperiódus és a Long Life-motorolaj, szigorúan 15 ezrenként megy olajcserére a nagyon jól felszerelt Octavia 1,2 TSI

Híresen érzékeny vagyok minden apróságra az autókkal kapcsolatban és sajnos észre is veszem őket, az Octavia esetében ilyen volt a benyomásnál alkalmanként kattogó kuplung. Garancia, Isten áldja a neved, komplett kuplungszettet kétszer cseréltek az autóban, mert az első próbálkozással sajnos ugyanaz a cikkszámú szett került bele, mint eredetileg a gyárban. Másodjára viszont már elérhető volt egy módosított készlet, és ez meg is szüntette a bosszantó, a szervizek szerint egyébként nem túl gyakran jelentkező problémát (én voltam az első, aki emiatt szólt). Emellett előjött az Octavia 5E általános típushibája is a nyekergő szilentek hangjában, ezt is garanciában sikerült orvosolni. Az autó eredetileg halogén fényszórós volt, ezt egy nagyobb projekt keretében gyári xenonos/LED-csíkosra építtettem át – jaj, senki ne kérdezze meg, hogy összesen mennyibe került (bőven hat számjegy).

Hyundai i10 1.2, 2014, 53 000 km

A második gyerek születése után a feleségem éppen az ősszel ment vissza dolgozni, az ingázáshoz megbízható, benzines miniautó volt a kívánság. Ami lehetőleg legyen színes és jól felszerelt, mert utóbbi amúgy a másik betegségem, ragaszkodom az agyonextrázott autókhoz, még a 2001-es Fabiánk is kizárólag négy villanyablakos lehetett anno, kompromisszumról szó sem lehetett. Az i10-nél is hosszú volt a kívánságlista, a végül megvett autóban digitklímától kezdve a kormányfűtésig minden van – nem is itthon sikerült beszerezni, talán az országban nincs is még egy olyan darab, mint a miénk.

Egy izgalmas kalandtúra keretében valahonnan Frankfurt mellől hoztam haza 49 ezer kilométeresen. Senki ne csináljon ilyen hülyeséget rajtam kívül! Nem volt másik autó, csak ezért repültem ki, és vonatoztam aztán órákat. Persze az összes előzetes információ azt támasztotta alá, hogy lyukra futásról szó sem lehet, nem útszéli nepper, hanem újautó-kereskedés árulta egyik ügyfele beszámított autójaként, ráadásul jövő májusig szóló gyári garanciával, szóval nagy baj nem történhetett. A Hyundai ráadásul olyan cég, amelyik nem szőrözik az európai garanciával, ezt azóta sikerült tesztelni is.

Németországból jött a kormányfűtéssel kényeztető Hyundai i10. Rövid utakon 7-8, hosszabb távon, autópályán 5,5 liter fogyaszt százon

Rendszámozás után azonnal aktuális volt egy olajcsereszerviz, 40 ezer forintért, majd garanciában kértem a váltókar hibájának rendbe tételét. Már a kinti próbaúton feltűnt, hogy ha üresben az egyes felé pöccintem a kart, nem húzza vissza a rugó, kötekedés nélkül, simán meg is javították az Auto Palace-nál itthon. A kívül-belül narancs kisautónak lelke van, a vízhőfokmérője például üzemmeleg állapotban nem pont középen áll meg, de megfelelő célprogramok futtatásával azóta kiderült, hogy probléma nincs, a víz bizony 89-90 fokos, ahogy kell. Egyik autó eladása sem mostanában lesz esedékes.

Rácz Tamás: Yamaha XJ 650 (1989, eladó!), Lancia Lybra 1.9 JTD (2001), Nissan Pickup (2004)

Kezdjük a motorral: kész, vége, meguntam, mehet. Pontosabban mehetne, ha tudna, de megint nem akar indulni. Miután megvettem, két évig használtam, majd az elmúlt két évben, miután ráköltöttem vagy 250 ezer forintot, továbbra sem sikerült üzembiztossá válnia. Nagyon szép, újak a gumik rajta, minden kis hibája elmúlt, a múlt héten vettem bele még új akkut is, de azzal sem indul.

Statikus tárggyá vált a Yamaha XJ650, amelyre a Kádár-korszak rendőrmotorjai épültek. Így eladó 300 ezer forintért

Alighanem ki kéne pucolni a karbit, átnézni a gyújtást, hogy utána kiderülhessen: szinte biztosan a vezérlés kopottsága miatt jár bizonytalanul, húz szűk tartományban és köpi be a gyertyákat üzem közben. Ja, meg le kéne műszakiztatni is. Jelen állapotában bárki viheti, annyiért, amennyiért én vettem négy éve: 300 ezerért. Ha év végéig nem jön vevő, megcsináltatom mégis, levizsgáztatom, de akkor félmillióért rakom vissza a használtautóra.

A Lancia Lybra, amit főleg feleségem használ, a már vásárláskor fennálló majd egyre súlyosbodó vízevés miatt kapott egy hengerfej-javítást, ami kb. 200 ezer forintba került. Azóta elmúlt két év, kb. 30 ezer km során lényegében hibamentesen (de azért olaszosan: most épp nincs hátsó ablaktörlő és első ablakmosó se nagyon) szolgál, vegyes üzemben 5,5 liter körüli fogyasztás mellett.

Légkondis, nagyon jól felszerelt, 5,5 litert fogyaszt és egyszer sem robbant le a negyedik éve használt dízel Lancia Lybra 1,9 JTD. De erősen rozsdásodik, mennie kell

Volt egy műszaki vizsgája meg két olaj- és szűrőcseréje közben, összesen talán ha százezer forint ment el rá a hengerfejen túl. Viszont nagyon rohad, mostanában kell eldönteni, mi legyen – de szerintem mennie kell, ezzel a kocsival már nem tudunk és nem akarunk további évekre tervezni.

Ami nagyon bevált, az az új (új, hehe) pickupom, egy Nissan, dupla kabinnal, hátsókerék-hajtással, ABS nélkül (!), viszont klímával, 2004-ből. Korának legerősebb európai piacos dízel pickupja volt, 133 lovas motorjával rugalmas és erős a mai forgalomban is. Autópályán viszont lassú, mert icipici kerekek vannak rajta, de két éve nem bírtam magam rávenni egy normális kerékszettre, 80-100 ezerért. Az egyetlen érdemi javítás a kikopott futómű- és fékalkatrészek cseréje volt a műszaki idején, akkor egy 180 ezres számlával örvendeztetett meg az autó, de ezen kívül semmi, csak a 7-7,5 liter gázolaj százon, meg néha egy huszon-ezres olajcsere.

Rácz Tamás maradéktalanul elégedett a szívódízel Mazda B2200-at leváltó, 133 lóerős, klímás Nissan 22D pickuppal

Japán is, teherautó is, mi baja lehetne? Hát egy lehetne: típushiba ennél a motornál a hajtókart összefogó csavarok kipotyogása, ami megöli a motort egy pillanat alatt, ha nem veszi észre azonnal a gazdi a kopogást és nem állítja le a motort. Ezen a kocsin viszont alighanem észrevették, mert én már úgy vettem, hogy frissen volt rajta elvégezve egy kisebb motorfelújítás. Ami aggaszt: a kerregő kuplung, olyan, mintha szét akarna esni a szerkezet. És pont így kerregett akkor is, amikor megvettem, szóval nem kapja meg a kb. 150 ezres kuplungcserét, csak ha majd teljesen széthullik a bele. Addig hajtom, 20 ezrenkénti olajcserével, érdemi bakik nélkül.

Szörényi András: a családi Focus, egy Corsa és egy Zafira

Ford Focus 1,6, 2005, 136 000 km

Nincsenek nagy dolgok a bordó Focusszal, amelynek behozataláról valamint a légkondicionáló javításáról nemrég írtam. Piros lámpához kigurulva azt érzem, hogy kis rántással áll meg, ami a szoruló fékre utal. Ezt a pár hét múlva lejáró vizsga előtt megnézetem a tolatólámpával együtt, mert a kb. 30 másodperc alatt megoldható izzócsere nem segített rajta.

Már kompoztunk is a nekünk új, egyébként 13 éves Focus-szal. Sajnos Ötvös Csöpi nem ugratott át Zsigulival Tihanyban

Most jön vele az első közös tél, amikor hasznát vehetjük az első ülésfűtésnek és a szélvédő jégmentesítő fűtőszálainak; a Sony audiorendszernek és a hátsó árnyékoló rolónak eddig is örültünk, ami az előzőből hiányzott. Az alvázvédősök csekély kapacitása nem mesebeszéd, én végül hét hónapra kaptam időpontot, ez év októberében jövő év tavaszára. Legalább a 2019 májusi szeánszig lesz idő korrigálni az alváz illetve a segédkeret kezdődő rozsdásodását a motor alatt.

Városban 10-11, Budapestet elhagyva 7-8 litert fogyaszt a 100 lóerős 1,6 literes benzines. Továbbra is áldom feleségem előrelátását, aki a költségoldalról még jobbnak tűnő Opel Astra H-ra mondott nemet és kislányunk kiváló érzékét, akinek nem tetszett az általam favorizált Smart Forfour. Rendes nyári gumival a remek futómű majdnem olyan kanyarsebességeket enged, mint a sportmodellek az alsó középkategóriában.

Opel Corsa C 1,0, 2003, 221 000 km

Igyekszem segíteni lánytestvérem használtan vett Opel Corsájának szervizelésében. Autója csak évi 5000-6000 kilométert megy, de mivel így is kötelező az éves olajszerviz, ezt januárban megcsináltattam, amíg használt Amperából továbbképzett a mester úr. Emlékeim szerint összesen 15 900 forintot fizettem a márkaszervizben az olajcserére 5W30-as kenőanyaggal, és kaptam a hajtásláncon tapasztalható olajszivárgás elhárítására egy 90 000 forintos árajánlatot különféle tömítsek cseréjével.

221 000 km van benne, koraősszel vizsgázott a háromhengeres benzines Corsa, a jobb első lengéscsillapítót kellett cserélni a forgalmi meghosszabbításához

Mivel a munkafelvevő pechjére a mélygarázs rámpáján behorpadt a küszöb, a nem korrodálódó, de mégiscsak 15 éves autó gazdagodott egy új küszöbbel jobb oldalon, ingyen, bérmentve és még elnézést is kértek, amiért külön vissza kellett vinnem a karosszériásokhoz. Cseppet sem haragudtunk.

Aggasztott az autó hőháztartásának felborulása. A hűtőfolyadék néha túlmelegedett és nyáron is fűteni kellett, máskor téli fagyban zúgott a hűtőventilátor, megint máskor semmi baja nem volt. De közben fogyott a hűtőfolyadék, amit a közeli maszek szervizben munkadíjjal együtt 15 000 forintból orvosoltak a szakemberek a termosztát cseréjével. Azért volt ennek tétje, mert ha így megáll a hűtőközeg fogyása, akkor nem hengerfejes az autó. Eddig úgy fest, hogy megoldódott.

Nemrég vizet találtam a hótálcán a vezető oldalán. Amennyiben eső vagy autómosás után a vezető lábterében áll meg a víz, akkor a szélvédő vagy a motortér felőli beázással számolhatunk. A szélvédő tövéből többnyire rozsdásodás miatt juthat be a víz, ha a tömítés alatt korrodált a lemez.

Idén és tavaly is márkaszervizbe vittem olajcserére, az olajszerviz összesen 16 000 forintba került. Így vezetett szervizkönyves marad, bár ez nem sokkal növeli a 200 000 km feletti kisautó értékét

A mi esetünkben inkább a BCM (Body Control Module) felőli vízbetörésre gyanakszom, ez a karosszéria vezérlőelektronika háza az autó bal oldalán a motortérben, a tűzfalnál. A kocsival szembeállva, a nyitott motorházfedél alól nézve ez értelemszerűen jobb fent lesz. A használt C Corsákban a ház gumitömítése szokott elöregedni és itt jut be a víz. Javítható a vezérlés műanyagházának cseréjével vagy olcsóbban a régi tömítést kikaparva és a dobozt házilag újraszigetelve.

Idén ősszel a műszaki vizsgára esedékessé vált a jobb első lengéscsillapító cseréje, mert elfolyt belőle az olaj, tehát kuka. Ez cserével együtt 25-30 000 forintos tétel. Jövőre kinéz egy kuplungcsere is az autón, amely városon kívül 5-6, rövid utakkal 7-8 liter között fogyaszt 100 kilométeren. Az elmúlt bő két évben az olcsón fenntartható C Corsa a háromhengeres motor minden korlátja ellenére belopta magát a szívünkbe, egyszerűen azzal, hogy a miénken nem rozsdásodik a bölcső, sok hetes állás után is mindig indul és nem robbant le.

Opel Zafira B 1,8 LPG, 2006, 202 000 km

Édesapám autója a használtan, kereken 100 000 kilométerrel és márkaszervizes szervizszámlákkal megvett egyterű, ami hitelesíti az olcsón végigpecsételhető szervizkönyvet. Hat év után azt mondhatom, hogy nagy szerencsénk volt a konkrét autóval és a típus is jó alap. Azóta a baráti körben még egy második generációs Zafira 1,8 van, az is bevált.

2018. szeptemberi a fotó, 215 forintért tankoltam az LPG literjét, tehát három felnőtt és négy iskolás gyermek 2800 forintból jutott el Budapestről Balatonfüredre, 140 kilométerre. Vonattal a Déliből a pályaudvarig többe kerül egy felnőttnek, mint ez hetünknek háztól-házig

Idén tavasszal olajcserén, gázbiztonsági szemlén járt és levizsgázott kb. 65 000 forintból, vettünk FlashLube-adalékot, amely a felső szelepkenéshez kell a benzinnel beinduló, de autógázzal használt motorban. Érezhetően közeleg a kuplungszett cseréje, amihez a gyári alkatrész ára kb. 90-100 ezer Ft, utángyártottban a gyári beszállítói minőség 50-70 ezer Ft plusz a munkadíj, ami lesz vagy 40 000 Ft. A kopogó első futómű azt sejteti, hogy kell bele vennem két stabilizátorpálcát, ezeknek darabja kb. 5000-8000 Ft rendes minőségben.

Nagy megelégedésünkre szolgál az LPG-üzem. Az autógáz literje nagyjából 220 és 265 Ft között mozog, nyilván nem az autópályás kutakon tankolunk. 100 kilométerre tisztán budapesti forgalomban 11-12 liter gáz fogy, ami kb. 6 liter gázolaj árának felel meg. Autópályán 130-140-nel 10, 120-at tartva 9 litert eszik az egyterű 1,8 literes motorja.

100 000 kilométerrel került a családba az 1,8-as benzines Zafira, rögtön utána áttértünk autógáz-benzin vegyes üzemre. Most van benne 202 000 km, nem vontattuk egyszer sem, a kocsi és az LPG-s autózás is bevált. Benzinnel indul be a motor és használjuk néha 95-össel is, de sokkal többe kerül. Az átváltás autógázra automatikus, a hűtőfolyadék melegedésével áll át a rendszer. Ha az egyik üzemanyag kifogy, a kocsi magától átvált a másikra, nem áll meg üres LPG-tartállyal sem, ha van benne benzin

Városon kívül 2000-2500 forintos üzemanyagköltséggel tesz meg 100 kilométert, a takarékosan vezetett dízel Zafirák árszintjén és nincs benne se kettős tömegű lendkerék, se nagynyomású üzemanyag-szivattyú, se változó lapátgeometriájú turbófeltöltő , se darabonként 100-150 ezer forintos injektor. Sokszor ülünk benne hatan-heten, a MÁV és a Volán költségének töredékéből utazunk vele három iskolás lánygyermekkel.

A Zafirán az alulról az alvázra rögzített pótkerék helyét foglalja el a kb. 38 liter autógázt befogadó tartály, tehát nem is az utastérben van, de a gáztartálytól józan ésszel belátható okokból kár rettegni.

Balesetkor az acéltartály nagyjából az utolsó, ami megsérülhet az összegyűrődött autóban, felrobbanni pedig azért nem tud, mert tűz esetén, mielőtt a nyomás kritikussá válna, egy biztonsági szelep kiereszti belőle az gázt. A lefáklyázással a masszív acéltartály nem fog felrobbanni, de aki kicsit is tart a gázüzemű autóktól, azt Isten óvja, hogy beüljön egy benzinesbe, mert a gázolajnál könnyebben lobbanó benzin tud ronda dolgokat művelni.

A szívószelepeket kenését javítja a be-becseppentett kenőanyag. A kép alján a felső szelepkenés tartálya látható, oda kell betölteni időnként a Flashlube-adalékot. Sokan járnak külön felső kenés nélküli LPG-s autókkal és mivel a valamivel nagyobb hőterhelést jelentő autógáz-üzem a szívóknál eredendően nagyobb hőterhelésű kipufogószelepeket venné jobban igénybe, a kiegészítő kenés szükségességéről nem vagyok meggyőződve, de inkább lett, semmint ezen múljon bármi

Ha már rettegünk, akkor engem az LPG-benzin vegyes üzemű autókban, amilyen ez a Zafira, sem a gázos rész, hanem a benzines aggasztana. De nem fáj a fejem egyiktől sem, csak azért tettem ezt a kitérőt, mert még mindig kapok kérdéseket arról, hogy a gázüzem veszélyes-e. A válasz röviden: a benzines üzemnél biztosan nem veszélyesebb, itt ugyanis a vizsgák előtt kötelező a gázbiztonsági szemle. A tanúsítvány megszerzéséhez az üzemanyag-ellátó rendszert kell átvizsgáltatni és a tartály élettartama is korlátozott. 10 év után kötelező kiszereltetni és nyomáspróbának alávetni. A benzines és dízel autók illetve a benzin-LPG-s autók benzines részének ellenőrzésére nincsenek ilyen szigorú szabályok. Ha feleségem nem berzenkedne, a Focus is rég a kevésbé környezetszennyezően elégő és emiatt kisebb adóteherrel sújtott autógázzal működne.

Korábbi cikkeink a témában

E12-es Toyota Corolla új korától 220 000 kilométerig.

Életszag: ennyi pénzt vittek el használt autóink.

Cikkek a család két, használtan behozott Ford Focusáról.