Nemrég felkerestem az Opel Ampera egyetlen magyarországi szakszervizét, ahol a gyártó által az Amperára kiképzett összesen három magyarországi szerelő közül kettő dolgozik (a harmadik azóta másutt vállalt állást, ahol nincs meg az autó szervizháttere). Szabó Károly, az Opel Duna autódiagnosztája és egyik Ampera-szerelője segített tanácsot adnunk a zöld rendszámra jogosult autóval szemezőknek. Az alábbi cikkben használt autóként bemutatott Opel Ampera egyautós családoknak is jól megfelel használtan, mert 30-80 kilométeres elektromos hatótávja mellett benzines motorjával nagyobb távokat is meg tud tenni külső töltés nélkül.

1. hiba: casco nélkül autózni

Én 20-30-80 éve vezetek és még koccanásom sem volt – állítják mindazok, akik szerencséjüket részben saját nagyszerűségüknek tulajdonítják. Ha átülnek egy használtan vett Opel Amperába, az első dolguk legyen cascót kötni rá! Ezt többek között az öt hűtőkörhöz szükséges négy hűtőradiátor indokolja, amelyek az orrban sorjáznak. Elöl a hibrid és az akku osztott hűtője, majd a légkondicionáló, utána a váltóolaj és a benzines motor hűtőradiátora következik. Így jön négy elemmel az öt hűtőkör. A casco azért is létfontosságú, mert a vetítőlencsés halogénfényszórók pótlása sem olcsó. Az Ampera nem az az Opel, amihez színhelyes elejét kapsz bontottan némi utánajárással, a töréskárok javítását drágítja az alumínium motorházfedél is, ami a súlycsökkentést szolgálja.

Négy hűtőradiátor öt hűtőkört szolgál ki az orrban, plusz a vetítőlencsés halogénfényszórók ára: egy kis zúzás is nagyon sokba kerül az Amperával

Tehát használt Opel Amperát csak cascóval érdemes használni. A cikk megjelenésekor egy budapesti, 40 éves férfi tulajdonos, 20 éves jogosítvánnyal, 105 és 180 ezer forint közötti összegért köthet rá cascót 10 százalék vagy 100 000 Ft önrésszel. Ez az összeg egy 2012-es Opel Amperára vonatkozik a gazdagabbik, E-Pioneer felszereltséggel.

Mivel egyes biztosítók 786 és 833 ezer forintos éves tarifával igyekeznek távol tartani az ügyfeleket, ebből kiindulva az Amperát lezúzni sokba kerülhet. Ezek mind kedvezmények nélküli összegek, a tényleges cascódíjak ennél valamivel alacsonyabbak lehetnek.

2. hiba: lazán kezelni a fékfolyadékcserét

Aki Opel Amperával jár, feltétlenül cseréltesse ki a fékfolyadékot kétévente, ahogy azt a gyár előírja! Tele az internet Suzuki SX4-, Ignis- és RS Swift-tulajdonosokkal, akiknek autójában a le nem cserélt fékfolyadék miatt ment tönkre az ABS-tömb. Az Opel Ampera blokkolásgátlójának hidraulikatömbjét sajnos nem javítják erre szakosodott műhelyek 70 000 forint körüli áron, hanem cserélni kell, ennek sokszorosáért.

DOT 3-as fékfolyadék kell hozzá, a kétévente előírt csere alapvető fontosságú, mert a túlhasznált fékfolyadékkal tönkretett ABS-tömb cseréje rettenetesen sokba kerül. A díjtalan közterületi parkolás mellett a zöld rendszám mentesíti az Amperát a cégautóadótól, így annak éri meg elsősorban, aki cégre veszi

Aki tehát a zöld szemesostorosnál összetettebb idegi működésre képes, az éves szervizek közül minden másodiknál cseréltesse le a fékfolyadékot. Ennek költsége 20 ezer forint alatti tétel, ami főleg a fékrendszer légtelenítésének 11 000 forintos díjából és a DOT 3-as folyadék kb. 5000 forintjából áll össze. Ez nem sajtóhiba, akkor is ez kell bele, ha sokkal egyszerűbb felépítésű autókba DOT 4-est, DOT 5-öst kell tölteni. A használt Opel Amperákban ez a művelet nem végezhető el maszeknál vagy házilag, mert nyomás alá kell helyezni hozzá a fékrendszert és a szervizszámítógépre is szükség lesz.

3. hiba: összekeverni egy sima Opellel

Egy Opel Amperában és eredetijében, a Chevrolet Voltban, lenyűgöző mérnöki tudás rejlik. A konnektoros hibridként vagy hatótávnövelős elektromos autóként felfogható négyülésesben a GM polcáról levett szívó benzines motoron és a futóművön kívül temérdek egyedi alkatrész van, ami nem a nagyszériás gyártásból származik. Csak az áramtalanító procedúrához hét (7) célszerszámra van szükség. A nagyfeszültség üzemen kívül helyezése és engedélyezése 1,6 munkaórát jelent, bruttó 32 000 Ft díjjal, ha karosszériamunka vagy más javítás miatt áramtalanítani kellene az autót.

Hiába ért jól valaki a többi Opelhez, az Ampera más, sok célszerszámot és speciális képzést igényel

Az Amperában a hibridrendszer árama nem gyerekjáték, a szerelőknek arcvédő maszkot kell viselniük munka közben, mert a nagyfeszültségnek van egy olyan kellemetlen tulajdonsága, hogy belehúzhat a jól vezető szemgolyóba. Arról is illik tudni, hogy az Amperába csak a készre kevert (egyébként mínusz 27 fokig fagyálló) gyári hűtőfolyadékot szabad betölteni, amely nem vezeti az áramot. Ezzel vajon foglalkoznak a törött Amperákat behurcolók? Nem tudunk kitérni az autó összes sajátosságára, de egy használt Opel Ampera karbantartását és javítását ne bízzátok képzetlen autószerelőre, akkor sem, ha nagyon vágja a G Astrát.

4. hiba: vízkáros és törésből összegányolt autót venni

Használt Opel Amperák behozatalára tisztességes használtautó-kereskedők mellett sajnos ráálltak azok is, akik vízkáros és durva törésből működőképesre gányolt autókat kínálnak eladásra. A minél olcsóbban összetákolt törött autókat többek között az elektromos csatlakozókról lehet felismerni, mert ezeket sokszor nem cserélik, hanem kendácsolva átmentik a törött Opel Amperából. Egy szakembernek ezek ordító jelek, ha neked nem, akkor különösen fontold meg a következő pontot!

4,5-5 millió forintot érdemes rászánni egy jó használt Amperára. Árammal tankolva minimális költséggel autózhatunk, amikor meg a benzines motor termeli hozzá az áramot, illetve hajtja is az autót, hét literre számíthatunk 100 km-en

5. hiba: kihagyni az állapotfelmérést

Más használt autókkal szemben, Opel Ampera-ügyben egyetlen helyen koncentrálódik hazánkban a tudás és a tapasztalat, az egyetlen itthoni márkaszervizben. Ez nem H Astra vagy dízel Insignia, amivel épp elégszer találkoznak márkafüggetlen javítók is. Aki használt Opel Amperát venne, a kiválasztott autót feltétlenül vigye el állapotfelmérésre az Opel Dunához, mert fájdalmas tanulópénzt fizethet egy elhanyagolt, pláne egy holland csatornából kihalászott, németországi árvízbe merített vagy kifliből visszarángatott autóval.

Csak az áramtalanításához hét célszerszámra van szüksége a szerelőknek. A nagyfeszültségű akkumulátorból felújítottat kínál a gyár, de cseréje az eddigi jó tapasztalatok alapján nem fenyegeti a használt Opel Amperában gondolkodókat

Az állapotfelmérés díja körülbelül 20 000 forint és a törésnyomok vizsgálatán felül benne van a hibakódolvasás is, továbbá a hibridakkumulátor ellenőrzése. A szervizszámítógéppel egyenként ellenőrizhető az akkumulátor celláinak feszültsége, ami létfontosságú adat a sok esetben a 160 000 kilométeres garanciális határhoz közeledő használt Opel Amperákban.

Fontos legalább egy körülbelüli árban előre megállapodni arra az esetre, ha az állapotfelmérésen nem derül ki semmi aggasztó a használt Opel Amperáról! Arra senkinek nincs ideje, ha a szervizlátogatás után találja ki a vevő, hogy az ötmillióért hirdetett autóért akkor meg is adná a négy és felet.

Akit pedig érdekel a használt Opel Ampera, ebben a cikkben további információkat talál, benne a zöld rendszám adózásbéli és egyéb előnyeivel, az autó üzemmódjaival és a reális füstmentes hatótávolsággal. Egyet ne feledjetek: az Amperák javításával foglalkozó és értékesítését végző szakemberek mind azt mondták nekem, hogy egy rendes, a 8 év/160 000 kilométeres garanciaidőn belüli Ampera ára jelenleg legalább 4,5-5 millió forint. Ez nem azt jelenti, hogy nem létezhet ennél olcsóbb, de normális autó, de nagyon meg kell nézetni, milyen Opel Amperáért adtok pénzt használtan.

Forrás: vezess.hu