Röviden – Használt autó: Opel Ampera
Mi ez?2011 és 2015 között gyártott, konnektorról tölthető akkumulátoros hibrid autó kb. 30-80 kilométer füstmentes hatótávval és áramot termelő, illetve az autót hajtani is képes benzines motorral.
Mit tud?Hatótávparától mentes kompromisszum a füstmentes és az olajalapú közlekedés között, nagy műszaki ráfordítással és ehhez illő újkori árral.
Mennyibe kerül?
Jellemzően 3,5 és 7 millió forint között mozog használtan az Opel Amperák ára. Egy tényleg jó autó Hollandiából is belekerül legalább 4,6-5 millió forintba.
Mi van helyette?Hibridként a Toyota Prius III, de ahhoz nincs zöld rendszám. Elektromos autóként a hasonló árú Nissan LEAF, a drágább használt Amperák helyett a Prius Plug-In, szintén zöld rendszámmal.

Megéri? Nem éri? Látva a zöld rendszámos használt autók terjedését, erre a kérdésre egyre többen válaszolnak igennel. Ebben a műfajban, akár második, városi autóként, akár egyautós családok mindeneseként, adja magát az Opel Ampera. Használtautó-bemutatónkban egy 138 000 kilométert futott, 2012-es Opel Ampera szerepel, amely Hollandiából érkezett, mint oly sok társa.

Amit tudnod kell a használt Opel Amperáról

Mivel az Opel Ampera a legnépszerűbb zöld rendszámos autók közé tartozik, az egyetlen magyarországi márkaszerviz szakembereitől is tanácsot kértünk vele kapcsolatban. Az alábbi cikkben öt tudnivalót találtok, nagyon sokba kerülhet, ha valaki úgy vesz Opel Amperát használtan, hogy nincs velük tisztában.

Elsődleges vonzereje az árammal tankolva elhanyagolható üzemanyagköltség, legalábbis a mostani adókörnyezetben. Gyakran töltve körülbelül 600-900 forintnyi áram árából megtesz 100 kilométert, ami benzinből városban legalább 3000-3500 forintba kerülne automatikus váltóval, hasonló teljesítményű benzines motorral. A ritka tankolások miatt mindenképp 100-as üzemanyagot érdemes beletölteni, mert a sima 95-ös széteshet, ha akár fél évet is a tankban tölt. A másik megoldás mindig csak 6-8 liter benzint lötyögtetni a tank alján.

Gyenge biztosítékhoz lejjebb vehetjük a töltőáramot, a töltési idő rovására. 230 voltról 6-9 óra, nyilvános töltőoszlopról 3-4 óra feltölteni a 16 vagy 16,5 kilowattórás lítiumion akkumulátort

Céges használatban domborodnak ki igazán az Ampera előnyei, mert nincs rá cégautóadó. Ami a magánembereknek is jó, hogy átírása mentes a gyűlöletes vagyonszerzési illetéktől, nem kell utána gépjárműadót fizetni és zöld rendszámmal 2016 januárja óta Budapesten is ingyenes a közterületi parkolás.

Akad rá több példa, hogy használtautó-kereskedők legális buszsávhasználattal vagy 80-100 kilométeres elektromos hatótávval hirdetnek Amperákat, de egyik sem igaz. Zöld rendszámos autóval is tilos a buszsávon hajtani, a reális hatótáv pedig inkább 30-60 kilométer, biztosan nem 80-100.

Tart módban nem meríti tovább az akkut, hogy majd ott mehessünk villannyal, ahol nem füstölünk az emberek orra alá

Technika

Korábban részletesen bemutattuk az autó technikáját, interjút készítettünk Frank Weberrel, a Volt fejlesztési vezetőjével, tesztünkben írtunk a kocsi működéséről, ezért az Opel Ampera technikáját csak röviden érintem. A Voltec nevű, bolygóműves hajtásrendszer központi eleme a lítiumion nagyfeszültségű akkumulátor, amelyet sima 230 voltos konnektorról lassabban, vagy nyilvános töltőpontról gyorsabban tölthetünk. Villámtöltésre sem CHAdeMO, sem Type 2-es csatlakozóval nincs lehetőség.

Bármit is állítson az élelmes nepper, az Opel Ampera kapcsán nem értelmezhető a „nagy akkus” verzió. Az utolsó, a 2015-ös modellévben az Opel adatai szerint ugyanúgy 16 kilowattóra a nagyfeszültségű akkumulátor-kapacitása, mint a 2011-ben eladott autókban. A 2015-ben gyártott Amperákban lehet 16,5 kilowattórás az akkumulátorkapacitás, de ez csupán három százalék eltérés.

152 lóerős villany- és 86 lóerős benzinmotor lakik az Amperában. A két szám nem adható össze: az Ampera csúcsteljesítményét a villanymotor határozza meg. Itt nem jellemző az 1,4-es motorra a lánc megnyúlása, a hűtőrendszerek folyadékszintjére viszont figyelni kell

Motorjai közül a lényeg a fő villamos gép, amely az  autót hajtja és gázelvételkor vagy fékezéskor generátorként tölti az akkumulátorokat. A visszatermeléssel a mozgási energia egy részét, elektromos áramként az akkukba visszatöltve, újra az autó hajtására használhatjuk, nem pedig hővé vasaljuk a fékekkel. Rekuperálásra minden hibrid jármű képes, még ha csekélyebb arányban is.

A másik villamos masina a fedélzeti generátor, amely részben az autó hajtására is képes. A harmadik főegység a benzines szívómotor, amely biztosítja az autó továbbhaladását, ha lemerült az akkumulátor. Az akkuk élettartamának megnyújtása érdekében nem autózható ki a teljes töltöttség, nagyjából 20-26 százalékos szintnél zümmögve vagy épp zúgva belép a benzines motor.

A tulajdonos véleménye – Pozsonyi Vilmos, Opel Ampera 2012, 138 000 km

Feleségemmel két éve használjuk a Hollandiából behozott Opel Amperát. Évente 8-9000 kilométert teszünk meg vele, szinte csak a Budapest táblákon belül. Mivel nagyrészt füstmentesen használjuk, a számítógép szerint 1,2 l/100 kilométer a hosszú távú átlagfogyasztás.

Hosszabb utakon, amikor a benzines motor termeli az áramot, illetve hibridként hajtja is az autót, használt Opel Amperánk körülbelül 7 litert fogyaszt 100 kilométeren. Ilyenkor egy átlagos benzines kompakt autóhoz képest se nem nyerünk, se nem veszítünk vele.

Két világ legjava: az Ampera a városi utak többségét meg tudja tenni füstmentesen és nem áll meg lemerült akkukkal

Szeretem az Amperában, hogy rendes autó, nem olyan kiábrándító autópótlék, mint a hasonló árban megvehető Toyota Prius III. Halk, nagyon erős, normális futóműve van és felszereltsége is gazdag. Gyakorlatilag mindent megad, ami kell az ülésfűtéstől a navigáción át az élvezhető hangminőséget biztosító, Bose-hangfalakig.

Eddig még nem volt szükség semmilyen előre nem tervezett szervizmunkára. A kötelező karbantartásokat az egész országban egyetlenegy márkaszerviz végezheti el, ahol az éves szervizekért körülbelül 60 000 forintot fizettünk. Három év vagy 22 000 kilométer van még hátra a gyári garanciából, az elmúlt két évben nem észleltük, hogy csökkent volna az elektromos hatótávolság.

Fontos, hogy az 1,4-es négyhengeres annyi áramot termel, ami elég az akkuk töltöttségi szintjének megtartásához, de nem lehet vele újratölteni az akkumulátorokat. Mert semmi értelme pocsék hatásfokkal a benzinből áramot termelni.

Amikor a használtautó-bemutatóhoz fotózott Opel Amperában nullára csökkent az elektromosan megtehető távolság, a benzines a gázállás arányában nemcsak áramot termelt, de a bolygóműves hajtásrendszerben, a megfelelő kuplungok működtetésével, ténylegesen is hajtotta az autót padlógázon.

Két töltőkábel van az Amperához. Balra a 400 voltos gyorstöltő (de nem villámtöltő) csatlakozója, jobbra a sima konnektori töltő villásdugója

110 km/óra felett, hegymeneti üzemben vagy sportos üzemmódban a szívómotor erős töltöttségi szinten is beszállhat a hajtásba. Mivel a generátor áramtermelő képessége jóval elmarad a villamos gép 111 kW (152 LE) csúcsteljesítményétől, koppra lemerített akkumulátorral tompább a gyorsulás.

Dagadó elektronszinttel az Opel Ampera szédületesen megindul lámpáktól kilőve, előzéskor lepadlózva. Élvezetesen vezethető, stabil futóművű gép, autós szemmel nem olyan elkeserítő közlekedőedény, mint a negyedik generációt megelőző Priusok.

95-öst kell tankolni. De aki keveset jár vele, vegyen magasabb oktánszámút, mert a normál motorbenzin elég gyorsan szétesik. Vagy tankoljon mindig csak 6-8 litert

Eleve egy rendesen megcsinált autó, benzines létére zajszigetelő betéttel a fém motorházfedél belső részén, kulturáltan szóló Bose-hangfalakkal, gazdag felszereltséggel. Kár, hogy csak négyüléses és 310 literes csomagtartója is kisautós méretű, de a nagy ötödik ajtóval legalább jól hozzáférhető.

Fogyasztás, akkutöltés

2012-ben az ADAC német autóklub vásárolt egy Opel Amperát, hogy hosszabb távon vizsgálhassa az érdekes technikát. 87 600 kilométeres tesztjükön 34 271 kilométert tettek meg a benzines nélkül, 32-80 kilométer közötti távolságok adódtak két töltés között. A fogyasztás nekik 22,6 kWh/100 km lett, ami kb. 2,6 liternyi benzin árának felel meg, ha valaki egyáltalán nem használja az egyelőre ingyenes töltőpontokat.

A színes központi érintőképernyőn követhető, mikor mivel megyünk

Benzinből 7,1 liter volt az átlag, túlnyomórészt autópályán járva, a 35 literes tankkal a hatótáv nagyjából 500 kilométer. A Spritmonitor.de fogyasztási naplóinak átlaga benzinből 6,6 l/100 kilométer, áramból 15,5 kWh/100 kilométer. A töltési idő mindenképp jelentős, 230 voltos konnektorról 6-9 óra, gyorsabb utcai töltőoszlopokon körülbelül 3-4 óra a 3,3 kilowattos fedélzeti gyorstöltővel.

Szerviztapasztalatok, karbantartás

Más alacsony építésű autóval is előfordul, hogy nem fér alá a krokodilemelő, ami a használt Opel Amperát is érintheti. Ha a krokodil nem tolható be az emelési a pontok alá (hátul a rugótányér alján, elöl a lengőkarok hátsó szilentje mögött kialakított felület), akkor deszkára vagy ékre kell felgurulni.

Háromféle méret létezik az Opel Amperához: a 205/60 R16-ost téliként is jóváhagyta a gyártó, a 215/55 R17 és a 225/45 R18 csak nyáriként kerülhet fel

Futómű

Ne riasszon el senkit, de a futóműalkatrészek elhasználódását gyorsítja az autó jelentős súlya, ami 1735 kg vezető és csomag nélkül. Sportos vezetéssel az első gumik hamar leírhatók, a 370 Nm nyomatékú villamos géppel lehet vadulni, de megsínylik a gumik. Háromféle méret létezik az Opel Amperához: a 205/60 R16-ost téliként is jóváhagyta a gyártó, a 215/55 R17 és a 225/45 R18 csak nyáriként kerülhet fel.

A Volt és az Ampera aerodinamikáját a General Motors a legolcsóbb és talán legcsúfabb megoldással javította: a kocsi alatt örvénylő levegőmennyiséget egy gumilap mérsékli. Egy használt Opel Amperán ez a könnyen leérő alkatrész a garázsfelhajtók áldozatául eshet, a légterelő él a cikkhez fotózott autóról is leszakadt már. Időnként az ajtónyitó gombokra, a vacakoló kormányzárra és indításgátlóra akad panasz. Nagyobb gond, ha a fedélzeti töltő elektronikája megy tönkre.

Mivel az elektromosan megtehető távolság 25 km feletti, mehet rá zöld rendszám. Az Ampera megúszhatja, ha ezt a határt 50 kilométerre növeli az állam, amivel kiszűrnék a zöld rendszámmal parádézó, pár tíz kilométer hatótávú dögnehéz terepjárókat. Nem lehet vele vontatni, akárcsak a IV-ik generáció előtti Priusokkal

Fontos a hűtőrendszer

Ha nincs levéve a gyújtás és kikapcsolva az autó, a motortér nyitásakor automatikusan beindul  a benzines, hogy ne érje meglepetés az ott kotorászót. A hűtőfolyadékszinteket rendszeresen ellenőrizni kell, mert itt jobban megbosszulhatja magát a tulaj hanyagsága, mint sima benzines, gázüzemű vagy dízel autóknál.

Az Opel Amperában háromféle hűtőkör van, így több helyen adódhat szivárgás is. A motorhűtés háromszög alakú kiegyenlítő-tartálya az utas oldalán van a motortérben. A nagyfeszültségű akkumulátor hűtőrendszerének tartálya a motor előtt van, nagyjából a kocsi középvonalánál.

A harmadik hűtéskör a motorelektronikát és a töltőmodult óvja, sapkája innen az autó bal oldala felé (a motorral szemben állva értelemszerűen jobbra) található. Utántölteni mindegyiket a megfelelő fagyálló és ioncserélt víz 1:1 arányú keverékével kell. A hűtőközeg cseréjét ötévente igényli az autó.

Bal oldal: a kis benzinkút mellett látható, hány kilométerünk van még benzinnel, a zöld elem mellett, mennyi villannyal. A jobb oldalon a golyót középen kell tartanunk, ha túl dinamikusan fékezünk, gyorsítunk, pocsékolunk!

Olajcsere és olajminőség

A kötelező karbantartásokat 30 000 kilométer megtétele vagy egy év után írja elő a gyártó, kivéve, ha a műszerfali kijelző (DIC – Driver Information Center) mást ír ki. Ahol nincs mínusz 25 foknál hidegebb, ott az előírt viszkozitás 5W30 vagy 5W40, de ez csak az egyik szempont. A motorolaj kiválasztásánál az összes autóban a minőség az elsődleges, nem a viszkozitás, tehát hogy az adott kenőanyag megfeleljen az Opel minőségi előírásainak. A márkaszervizben a Dexos 2 lesz ez az olaj.

Alapesetben az 1,4-es Opel motornál az olajcserét sűrűbbre érdemes venni, kevés ez a szűrővel együtt 3,5 literes motorolaj-mennyiség ahhoz, hogy 30, vagy akár csak 20 000 kilométeren át megfelelően kenjen. Országúton, autópályán, nagy arányban benzines motorral amperázók hosszabb élettartamra számíthatnak 15 ezres olajcsere-periódussal.

Aki sokat tölti és árammal jár, mindenképp prémium benzint tankoljon bele. Aki lusta tölteni és csak a díjtalan parkolás miatt kell neki a zöld rendszám, annak jó a 95-ös is

Ám aki az autót sokat eteti árammal és többnyire városban jár, a benzines motor használatával közelébe nem kerül annak az üzemnek, amiért ne lenne elég az éves olajcsere. Az éves periódus miatt úgyis le kell cserélni a kenőanyagot.

Vezérműlánc

Aki konyít valamit az Opel-motorokhoz, az 1,4-es szívó benzines hallatán két típusproblémától tarthat az Amperában is. Az egyik a műanyag vízcsőcsatlakozó, amivel a C Corsában és a H Astrában van sokszor gond, amíg fémre nem cserélik, megállítandó a hűtőfolyadék-veszteséget. Itt ez az alkatrész nem problémás.

A másik hibaforrás a vezérműlánc megnyúlása, ennek orvoslása minimum a lánc, a láncvezetők, az első szimering és a  hűtőfolyadék-szivattyú, alias vízpumpa cseréjét igényli. A hiba a lánc csörgéséről ismerhető fel, ami először inkább csak hidegindítás után jelentkezik, aztán meleg motornál is. Egy laikus is hallja, hogy ez a kattogás nem egészséges.

Hátul csak két ülése van, középen húzódik a nagyfeszültségű lítiumion-akkumulátor. Egyes használt Opel Amperákban akad hátsó kartámasz is

Ám az 1,4-es láncos Opel-motorokat kiszámíthatatlanul sújtó, néha 100 000 kilométeren belül jelentkező más autókban ismeretlen láncbajok az Amperát elkerülik. Ennek a megkérdezett szakember szerint az lehet az oka, hogy a motorféküzemet az elektromos motorral megoldja az autó visszatermeléssel.

„Szerencsére az Ampera az 1,4 literes benzinest kapta, nem az 1,6-os Twinportot, így nincs benne vezérlésmódosító, amit a márkaszervizek körülbelül 300 ezer forintért cserélnek az ezerhatosban” – egészíti ki Várkonyi Gábor autóvásárlási tanácsadó. A motorra nem jellemző az olajfogyasztás, a lambdaszonda hibája ritkán fordul elő a használt Opel Amperákban, ahogy a gyújtótrafóra sincs sok panasz.

Lítiumion-akkumulátor

Ideális esetben a korábbi tulajdonos volt olyan gondos, hogy megrendelte és használta az autó gyári takaróhuzatát, mert a tűző napsütés tompításával meghosszabbítható a nagyfeszültségű akkumulátor élettartama. Ha ez a tartozék csak pihen a csomagtartóban, sosem késő elkezdeni használatát, hátha segít.

Baloldalt van az elektromos töltőcsatlakozó. Villámtöltés nincs

Az autót akkor sem okos dolog lehúzni a töltőről, ha már jóllakott az akku elektronokkal. Ne féltsük az akkukat a túltöltéstől, az elektromos hálózat részeként biztosíthatók a telep egészséges klimatikus viszonya, mert zimankóban fűti, forróságban hűti az akkukat az elektronikus felügyelet. Az utastér időzíthető temperálásával az Ampera szinte egy állófűtés kényelmét nyújtja.

Súlyos kiadásokkal járhat a nyestek támadása. A megrágcsált szigetelésű narancssárga kábelek cseréjéhez szükség lehet az elektromos motor kiszerelésére, ennek munkadíja felveri a javítási díjakat. Casco nélkül nem szabad Amperát tartani, erre nem találsz színhelyes fél autókat bontva egy nap alatt, mint egy G Astrához.

Kötelező érintésvédelmi vizsgálat

Akárcsak a többi elektromos jármű esetében, az első itthoni műszaki vizsga előtt a tulajnak be kell szereznie az érintésvédelmi tanúsítványt. Az érintésvédelmi szabványossági felülvizsgálat ára 10-15 000 Ft körüli tétel, gyakorlatilag a töltő és a töltőcsatlakozó vizsgálatára vonatkozik, nem a hajtásláncéra. A legalább hat hónapig érvényes külföldi vizsga honosítása esetén ez elcsúsztatható az első hazai vizsgáig.

Az árnyékolás ellenére tűzhet a nap a hátsó utasokra, akik pont a szélvédő alatt ülnek

A kocsiban 12 voltos akkumulátor is van, mint a többi hibridben és elektromos autóban is. Ezt csakis a hagyományos akkuknál fejlettebb, tartósabb és persze drágább, üvegszövettel felitatott elektrolitos, ún. AGM-telepre szabad cserélni.

Használt Opel Ampera árak

Magyarországon új korában húszas nagyságrendben adott el Opel Amperát az importőr, aminek a többszöröse érkezett be használtan, amióta a zöld rendszám lehetősége felverte a keresletet iránta. Jelenleg 40 autó keresi új gazdáját a Használtautón. Szinte csak használtautó-kereskedésekből szerezhető be az Opel Ampera, ami akkor előny a vevőnek, ha az szerepel a szerződésben eladóként, akitől valójában megveszi az autót.

Városi használatra ideális az elektromos hajtás. 13-15,5 milliós új ára harmadáért, negyedéért is megkapni a 2011-2012-es használt Opel Amperákat

Attól mindenkit óva intünk, hogy használtautó-kereskedésben úgy vegyen Opel Amperát vagy bármilyen külföldről behozott használt autót, hogy a szerződésben a holland vagy a német tulajdonos szerepel. Ebben az esetben a vásárló a mit sem sejtő külföldit kergetheti majd garanciális vagy szavatossági igényével, nem azt, akitől valójában átvette az autót.

Várkonyi Gábor, aki mintegy 30 használt Opel Amperát hozott be ügyfelei számára és két éve maga is használ egyet Budapesten, nem számít további áresésre. „Hollandiában és más országokban 2011-2012-ben viszonylag sok Opel Amperát helyeztek forgalomba, ám a kezdeti lendület megtört és 2013-tól nagyon kevés Amperával bővült a használtautó-választék. A koraiak kezdenek elfogyni, amitől megállt a típus értékvesztése. Hollandiában a használt Opel Amperák ma ugyanannyiba kerülnek, mint egy éve, de nem 4, hanem 5 évesen” – tapasztalja az ismert autóvásárlási tanácsadó.

Az autó eredetije a Volt, amely szintén nem szerepelt sokáig a Chevrolet kínálatában. Mindkettő a Hamtrack üzemben készült, Észak-Amerikában

Megkérdeztem a témában egy használtautó-kereskedőt, aki nem alsó polcos autókkal foglalkozik és akinek az ügyfélköre képes megérteni, hogy az Opel Ampera esetében sem tud a Használtautón látott legalacsonyabb árhoz a legjobb állapot és márkaszervizes, pedáns karbantartás tartozni.

Szerinte 4,5-5 millió forintos árra kell berendezkedni, mert egy követhető előéletű, szervizelt, a 160 000 kilométeres gyári garancián belüli autó Hollandiában 14 000 euróba kerül, ami 4,4 millió forint. Csak hazaszállíttatni 150 000 Ft, plusz a forgalomba helyezés, kis ez, kis az: egy jó állapotú használt Ampera nemigen tud kijönni 4,5 millió Ft alatt.

Hirdetnek használtan olcsóbb Opel Amperákat is. Lejárt akkumulátor- és hajtáslánc-garanciájú, 200 ezer kilométeres autókat már 3,5 millió forint körül kapni. Nagyjából négymillió forintért sűrű a választék a 160 ezres határ körüli-alatti autókból.

Többnyire 30-50 kilométer megtételére elég az áram. Annak, aki odafigyel, lehet 60, legfeljebb 80 kilométer is a használattól függően. Balra a 230 voltos, jobbra a gyorsabb töltő

Nagyon erősen szórnak az árak, vannak keveset futott, 30-50 ezer kilométeres autók nagyjából 7 millió forintért 2013-ból, 2014-ből, bővített felszereltséggel, például hátsó kartámasszal.

Értékelés

Egy használt Opel Ampera mindazoknak megfontolandó választás, akik legalább 4,5 millió forintot áldozhatnak rá és élni tudnak a jelenlegi szabályozás előnyeivel. Cégautóként használva az Opel Amperával nagyon kedvező költségszinten lehet közlekedni és az autózás öröméről sem kell lemondani.

Mellette – Ellene
  • Komplex, de megbízhatóan működő technika
  • Csekély üzemeltetési költség
  • Sokféle állami kedvezmény (a cikk írásakor)
  • Nincs rá cégautóadó (a cikk írásakor)
  • Vehemens gyorsulás
  • Élvezetes vezethetőség
  • 30-80 kilométer füstmentes hatótáv
  • Várhatóan csekély értékvesztés
  • Gazdag felszereltség
  • Halk belső tér
  • 310 literes csomagtartó, négyszemélyes utastér
  • Az olcsóbbaknak lejárt az akkumulátor-garanciája (160 000 km/8 év)
  • Gyér színválaszték
  • Gyorsan elkopó első gumiabroncsok
  • Drágán javítható elektromos kábelek nyestharapás esetén
  • Egyetlen márkaszerviz országosan (Opel Duna)
  • Nincs jó helyük a töltőkábeleknek a csomagtérben
  • Suta érintőgombok a középkonzolon, körülményes menü
Forrás: Vezess