



Grand Scénic, Hyundai Trajet, Peugeot 307 SW, Chrysler Grand Voyager, VW Touran és a többiek: elsőre kilátástalanul bőnek tűnt a választék, amikor keresni kezdtünk édesapámnak egy értelmes, 6-8 személyes autót, nagyjából kétmillió forintból.
Ám a szelekció során több modell is gyorsan elvérzett. Az Alhambra-Galaxy-Sharan vonulat hiába adná magát, a háromcsillagos törésteszten kívül eleve nem túl jó megbízhatóságuk és a kényelmetlenül alacsony hátsó ülések miatt is kiesnek a rostán.
Grand Scénic, külföldről?
Ezért a pénzért sok Renault Scénic II vár vevőre, amely átgondolt, tágas és ötletes belső tere miatt mindig is tetszett. Az 1,5 dCi annyira takarékos (városban is maximum 6 liter), hogy majdnem feladtam a modern dízelt használtan nem veszünk alapelvet, de a benzinesekkel mégiscsak kevesebb probléma adódhat.
Az ezerhatos lomha, de a modellfrissítés után hatfokozatú a váltója és a gyújtótrafót leszámítva megbízhatósága is elfogadható.
Németországban kiszúrtunk egy ígéretes, Scénicet, kitűnő felszereltséggel és pedánsan vezetett szervizkönyvvel potom 4900 euróért, de mire elindultunk volna az ezerhatos autóért, elkelt.
Stream: ritkaság a Hondától
Hónapokig néztünk Honda Streamet is, amely nagy reménység volt. Kehes 1,7-es vagy erőteljes kétliteres benzines létezik belőle, a Honda kompakt egyterűje jó minőségű, problémamentes autó, sajnos minimális belőle a választék és nem is olcsó.
Olvasóinknak is gyakran ajánlom a Logant, mert ár/érték arányban főleg a kombi verhetetlen. Meglepett, de édesapám nem tiltakozott a román autó hallatán, mert a vállalati, 170 lóerős dízel Passatnál úgyis rosszabb autója lesz, akkor legalább ne vigye a pénzt.
Logan kombi: itthon nincs, nyugaton drága
Vadul túrtam a netet eladó MCV-k után, ám a román batár elméleti lehetőségnek bizonyult. Németországban és Ausztriában olyan pénzeket kértek a szóba jövő Loganokért, hogy kár lett volna nekivágni, itthon viszont egy sem akadt eladó a vágyott felállásban.
Miért nem dízel?
Szinte új tesztautókban könnyű lelkesedni egy dízelmotorért: erős, keveset fogyaszt, már nem éget le kövér gázra előtörő korompamaccsal (ám a koromszűrő pont a legapróbb, de káros szilárd részecskékkel nem tud mit kezdeni). Az újonnan vett dízel csudajó, de csak egy ideig: ha – használattól függően – 80-200 ezer kilométer után esetleg költeni kell rá, már messze nem olyan vonzó. Kétmillió forintos autóval, évi 10-15 000 kilométerre nem merném megkockáztatni, hogy pont mi cseréltessünk injektort darabonként százezerért, turbót vagy 180 000-ből, pláne a még ennél is drágább nagynyomású szivattyút a közös nyomócsöves dízelekben, amilyen a Loganban, a Zafirában és a Previában is van. Kis tételekben drágábban tankolni mégiscsak jobb, mint belefutni több százezres javítási számlákba. Aki pedig olcsóbban akar autózni, átállhat benzin-autógáz vegyes üzemre. A gázszett vizsgáztatással együtt 250-300 ezres költsége az első 20-25 000 kilométeren visszajön. A Spritmonitor.de mérvadónak tekinthető átlagfogyasztási adatai szerint a Logan, a Zafira és a Previa is LPG-vel használható a legkisebb költséggel.
| Dízel, benzines, gázos: melyik a legolcsóbb? | |
|---|---|
| Modell | Fogyasztás, l/100 km és 100 km költsége |
| Dacia Logan MCV 1,5 dCi | 5,53 / 2218 Ft |
| Dacia Logan MCV 1,6i | 7,81 / 3163 Ft |
| Dacia Logan MCV 1,6i LPG | 9,19 / 2021 Ft |
| Opel Zafira 1,7 és 1,9 CDTI Opel Zafira 1,6 és 1,8 Opel Zafira LPG 1,6 és 1,8 |
7,01 / 2811 Ft 8,44 / 3418 Ft 9,41 / 2070 Ft |
| Toyota Previa 2,0 D-4D Toyota Previa 2,4i Toyota Previa 2,4i LPG |
7,77 / 3116 Ft 10,36 / 4196 Ft 13,18 / 2900 Ft |
Átlagfogyasztási adatok: www.spritmonitor.de, az adott típus különféle dízel, benzines és autógázas motorjainak átlaga.
A kalkulációhoz választott üzemanyagárak, Ft/liter: autógáz (LPG): 220, 95-ös benzin: 405, gázolaj: 401
Toyota Previa: csodás hodály
Kismartoni András, aki az Autó Magazint erősíti, szintén családi megbízásban kutat hasonló összegből nagy egyterű, de nem kisbusz (VW T4, Trafic, Transit stb.) után.
Ő bukkant egy jóval kétmillió alatt elhozható, de rendkívül tágas és megbízható autóra a cikkhez.
2001-ből a Toyota Previa 2,4i 1,5 millió forintért vár vevőre Budapesten, amit nehéz mihez viszonyítani, mert benzines szinte egyáltalán nincs a piacon.
A hirdetésben megadott szám egy fiatalembernél csörög, akire szülei joggal lehetnek büszkék.
Ő intézi az egyterű értékesítését, amelyet öt éve használnak. A Svájcból behozott autónak egy akkucserére volt szüksége, egyébként zokszó nélkül teszi a dolgát: szállítja az ötgyermekes családot.
Gigantikus belül
Alul nem látni húzatópad nyomát, ép a zárhíd, a lámpák a bennük lévő gyártási idő alapján az eredetiek lehetnek. A sarkokon lehorzsolt lökhárítókkal együtt a karosszéria korrekt állapotú, ép az ajtók alja, csak az egyik hossztartón és az egyik ajtó alján látni enyhe korróziót. A kipufogó hátsó dobja rozsdásodik, nem sokáig tömít már.
Míg a legtöbb egyterűben szükségmegoldás ötnél többen együtt utazni, főleg a gyermekülések helyigénye miatt, a nyolcszemélyes Previában 190 centivel lötyögtem a leghátsó és a középső sorban.
Grandiózus a térkínálat, a két üléspad hosszirányú állításával a csomagtér még teljes létszámmal is elég egy nyaraláshoz.
Egyben van
Ízléstelen kárpitjain, az olcsó, szürke műanyagokon nem látszik, hogy a Previa újonnan drága autó volt. Tartóssága igazolja magas árát, 10 évesen, órájában 156 000 kilométerrel kicsit sem támolyog, szépen kivasalja az úthibákat. Gumija jó állapotú, szervizkönyve sajnos nincs, de az olajcsere matricák alapján tízezrenként kapott friss kenőanyagot.

Jelentős fogyasztása miatt nehéz eladni egy benzines Previát. A megoldás itt is az autógázszett, 250-300 ezerért
Motorja könnyen indul hidegen-melegen, egyenletesen húz, nem kattan-csattog a féltengely és rendkívül precízen jár a váltó.
Csak a határozott taposást igénylő kuplungon érezni az idő múlását, de pár horzsoláson kívül egyedül erre tudnánk hivatkozni alkuként.
Sokat fogyaszt, de nem romlik el
Ezt a Previát azért nem lehet drágábban eladni, amiért bennünket érdekelt: benzines motorja, helyesebben annak fogyasztása miatt. Étvágya országúton és autópályán 8-10, télen városban 12-13 liter.
A fájdalmas benzinszámlákra az autógázszett beépítése a megoldás. LPG-t tankolva a dízelek üzemanyagköltségének, de a szívó benzinesek megbízhatóságának örülhetünk, egy árához képest hatalmas, sokoldalú és egész könnyen vezethető batárban. De a Previa nekünk túlzás, azoknak való, akik rendszeresen hatan-nyolcan utaznak együtt.
Opel Zafira: ez lett a befutó
Végül egy Zafira 1,8 Cosmo lett a befutó, 2006-ból. Az ezüstszínű Opel technikáján nem fogott az idő, látszik, hogy az előző tulaj intenzíven használta, de van érzéke az autókhoz és nem spórolt a márkaszervizen. A szervizkönyv mellé szervizszámlák is járnak, a kettő csak együtt igazán értékes.
Gazdája a három gyermek kirepülése miatt vált meg a törésmentes autótól, amely megért kétmillió forintot új tulajdonosának, aki három kislányunokáját szállítja majd vele.
Rémes A-oszlop, bevált ülésrendszer
A belső design megítélése vegyes, de az Opel belső tere jól bírja a kisgyermekes családok extrém igénybevételét, legfeljebb a műszerfal kezd zörögni középtájon fent, akárcsak a fotókon szereplő autóban.
Az ülések átrendezése gyors és fájdalommentes, megmaradt az első generáció ülésrendszere, így a középső pad csak tologatható és felhajtható, de nem lehet egyenként állítani az üléseket, csak a támla dönthető három részben.

A második széria nagyjából 1,9 millió forinttól kapható. Képesek hatéves dízeleket 100-120 ezer kilométerrel meghirdetni
Vezetés közben leginkább az A-oszlop zavar, amely kitakar egy sréhen előttünk átvonuló elefántcsordát. A váltó akadozásáért, nagy erőigényért nem az évek múlását okolhatjuk, ez gyárilag ilyen pocsék.
Kis gázzal indulva a 103 ezer kilométert futott autó megtorpan, befullad, de ez új korában is pont ilyen volt. A 140 lóerős motor tisztességesen mozgatja az autót, még telerámolva is. Fogyasztása 7-11 liter, előbbi országúton andalogva, utóbbi városban sietve.
Beteg generátor a dízelekben
A benzinesekre nem jellemző, de a dízel Zafirák gyakori baja a generátor meghibásodása, ami háromszor szokott fájni.
Amikor már az üzemanyag-ellátásra sem marad áram, az autó lerobban. Elsőre az akkucsere tűnhet megoldásnak, ám töltés híján az új telepet is gyorsan leszívják a fogyasztók, bebizonyítva, hogy az áramtermeléssel van baj.
Ekkor jön az újabb félreállás és a fölöslegesen kifizetett akku után a harmadik kör, a generátor cseréje mintegy 100 ezer forintos költséggel.
Gazdag motorválaszték
Probléma adódhat az EGR (kipufogógáz-visszavezető) szeleppel, ritkábban a kettős tömegű lendkerékkel. Jó hír viszont, hogy a dízelekben nem pusztulnak gyorsan a turbók, az injektorok, a nagynyomású szivattyúk, tehát a többi méregdrága alkatrész.
Megbízhatóbbak a benzinesek
A benzines Zafirák feltűnően egészségesek, az olajcserék és átvizsgálások között szinte csak tankolni kell őket. Még a benzines motorok tipikus gyengéje, a gyújtótrafó hibája sem jellemző rájuk.
Az Autó Magazin 100 000 kilométeres tartóstesztjében is kiválóan szerepelt egy 1,8-as Zafira, megszerezve az első helyet az egyterűek megbízhatósági rangsorában. A tesztautón a légkondicionáló kompresszorával és a hátsó ablaktörlő motorjával volt gond.
Csak ezerhatost ne!
Használt Zafirát főleg benzines motorral érdemes venni, de nem a vészesen gyenge, rövid áttételeivel is rém lomha ezerhatossal, hanem az alig drágább 1,8-as négyhengeressel.













