Mikor az autógyárak dizájnerei kezükbe veszik az első PURhab-tömböt, hogy kifaragják belőle a Jövő Autóját, már sínen is vannak. Biztos létezik alkotói szabadság ebben a műfajban is, de akkor miért egyformák az autófantáziák? Tuti, hogy van valahol egy Nagy Közös Recept.
Nissan Qazana
Simán át tudna gurulni fölöttem. Mire szériává érik, elmúlik majd alóla a nagy kerék.
Mindennek az alapja, hogy a tanulmányautó hatalmas kerekeken álljon. Egyedileg CNC-zett, sorozatban nyilván csak irdatlan költségek árán legyártható alumíniumfelnik ezek, szinte minden koncepciómodell kötelező tartozéka.
Az ajtókon nem lehet kilincs, vagy ha mégis, be kell simulnia a lemez, mit lemez, műanyaglap síkjába. Majd ráérünk a sorozatgyártás előtt rábiggyeszteni valami vaskos, markolható kilincset!
Honda CR-Z
A CRX kupé utód-tervezetén pengevékony a tükör. Mint szinte minden koncepción.
A tükör legyen keskeny, tökéletesen használhatatlan. Sőt: ne is legyen egyáltalán! Helyettesítsük kamerával! Igaz a valóságban nem valami egyszerű úgy tolatni, hogy a sofőr kapkodja a fejét a középkonzolra rakott monitorok és az oldalablak között, de ez úgyse jut senki eszébe.
Volvo S60 Concept
Az ajtók a nem létező Volvón is hülyén nyílnak, de legalább kreatívan hülyén
Négyajtós? Az ajtók nyíljanak kétfelé: az elsők előre, a hátsók hátra. Ezzel a megoldással a belső tér nagyobbnak is látszik, meg könnyebb is megmutatni, milyen szépen kifaragtuk. Persze a szériamodell majd rendesen, hagyományosan nyílik, meg kell majd az a B-oszlop is, merevíteni, de a show-ra olyat mégse vihetünk!
Kétajtós? Akkor felfelé fog nyílni, vagy előre, vagy szárnyasan. Igaz, hogy mindkét megoldás nagy szívás, ha valakinek nincs három méter belmagasságú garázsa, de a látvány mindenért kárpótol!
Mazda Kyora
A Kyora hátsó lámpái hajszálvékonyak, de nagyon hosszúak.
A fényszórók, lámpatestek minél keskenyebbek, minél hosszabbak és minél tekergősebbek legyenek! Na; ez egy olyan fejlesztés, ami a LED-es technológiának köszönhetően már-már átvihető az utcára is, nem is bántom.
Lökhárító nincs! Sőt, a kocsi legyen minél hegyesebb elől-hátul, elvégre egy szalonban parádézó, felbecsülhetetlen értékű autó úgysem parkol a városban, kicsi az esélye, hogy meghúzzák, lekoccolják. Majd a gyártás-előkészítés során el lehet rondítani védőelemekkel, de a pódiumon még nem az a lényeg.
Giugiaro Fazer Nash Namir
Csudakormány a Giugiarón: ez a minimum
A kormány sosem lehet kerek; lapítsuk, legalább alul, de inkább alul-felül. Ez olyan Knight Rideres-űrhajósos érzéseket kelt a közönségben, jobban vágyik ilyen mögé a nép, mint egy normális kormány mögé. Persze a pici, aszimmetrikus izével a valóságban kínszenvedés volna a parkolás, szervohalál, motorleállás esetén pedig még az egyszerű kormányzás is, de ez most nem számít.
Aston Martin Lagonda Concept
Az új Lagonda hatalmas, de csak négy ülés van benne
A belteret formázzuk négy személyre! Ezáltal a belső nagyobbnak hat, a hátsó-középső szükségülésre meg úgyse ül szinte senki soha a való életben sem.
Mazda Kyora
Extravékony ülés a Kyorában
Az ülések legyenek vékonyak! Nagyon! Ez is segít tágítani a belteret . Persze egy ilyenben könnyen kialakulhatnak felfekvéses sebek egy Budapest-Pécs távon, de egy tanulmányautó nemigen tesz meg egyszerre ekkora távokat.
Nissan Qazana
Térosztó hosszanti lőcs: kezdetleges, de megvan!
Belül középen húzódjon végig egy ál-kardánalagút, híd, hosszanti konzol. Ez önmagában is merev, masszív jelleget ad a kocsinak, meg aztán el lehet rajta helyezni szépen megrajzolt ál-kapcsolókat, kamu műszereket. Majd a szériából kivesszük, hogy a Való Világban ne legyen megoldhatatlan feladat átülni jobbról balra, vagy akár csak átdobni egy nagyobb táskát a túlsó ülésre.
Nézzék meg ezt a Kiát, a No. 3-ast:
Már széria-közeli. Van lökhárítója, kilincse, tükre, az ajtók rendesen nyílnak. Csak a képtelenül tagolt, bonyolult felni árulja el: még nem vesznek fel rá megrendelést. Tanulmányautó, végső fejlesztési szakaszban. Nem is olyan vonzó, mint ez, a Dacia Duster, amiből nyilván soha nem lesz semmi:













