A globális koronavírus-járvány a sportág jellegéből adódóan komolyan „odavág” a Forma-1-nek, a világ minden tájára utazó széria tetszhalálba süllyedt.
Az első nyolc futam közül kettőt töröltek, hatot elhalasztottak, de még a júniusi kezdés is bizonytalannak látszik. Az F1 vezetése pillanatnyilag az év második felében megrendezendő 15-18 versennyel számol.
A Forma-1 bevételeinek nagyjából egyharmada származik a versenyrendezési díjakból (futamonként átlagosan 28 millió dollár) – további egyharmadot adnak a tévés közvetítési díjak, tizenpár százalékot a közvetlen szponzorációk, a maradék pedig egyéb tételekből pl. a Paddock Club VIP-belépőiből, a márkatermékek eladásából stb. jön össze –, ám nagydíjak híján/kevesebb verseny esetén értelemszerűen kevesebb pénz is folyik be, így kevesebb pénzt oszthatnak szét a csapatok között is.
Az F1 hivatalos jegyforgalmazója, a GPTickeshop ügyvezetője Ariane Frank-Meulenbelt így nyilatkozott:
„A motorsportrendezvények jegyeladásai megzuhantak, sőt, nem is megzuhantak, hanem gyakorlatilag megszűntek. Nyilvánvaló, hogy az embereknek most nagyobb gondja is van, mint a Forma-1 vagy a MotoGP, emellett senki sem tudja, hogy mikor és hol indulhat majd újra a versenyzés, és hogy mikor lehet majd újra szabadon utazni.”
Az F1-es alakulatok megsegítésére már jó néhány lépést tettek: előrehozott és meghosszabbítható kötelező gyárleállás, a 2020-as autók fejlesztéseinek befagyasztása, a 2021-re tervezett műszaki szabályok bevezetésének 2022-re való elhalasztása, ám a versenyszervezők úgy érzik, nekik is segítségre van szükségük – a brit Independent szerint közösen kérték, hogy csökkentsék az idei versenyrendezési díjakat.
„Ha szeretnék megóvni a versenyszervezőket, akkor el kellene fogadniuk, hogy alacsonyabb díjakat fizessünk” – mondta a lapnak egy nem nevesített versenyszervező, aki rámutatott, hogy a nagydíjszervezés komoly előzetes költségekkel jár, amit a jegyeladásokból finanszíroznak, ám a jegyeladások is befagytak.
„Több száz buszt kötünk le a hétvégére, ezeket 90 nappal előbb kell lefoglalnunk, a lemondás pedig pénzbe kerül. A forgalomirányításra a rendőrséggel szerződünk, ennek lemondása is pénz. Aztán ott vannak az ideiglenes lelátók, a vendéglátó sátrak, ezeket hat-nyolc hónappal korábban kell lefoglalni. A verseny előtti hat hétben hetente több mint egymillió eurót költünk az előkészületekre.”
„A jegyek többségét ebben az időszakban adjuk el, az eladások túlnyomó részét a külföldiek adják, hiszen ők nem az utolsó pillanatra hagyják ezt. 80%-uk több mint négy hónappal a futam előtt már megveszi a belépőt” – magyarázta a promóter.
Egy másik, szintén névtelenül idézett versenyszervező egyetért:
„Az F1 jegyeladásai csökkennek, szóval a rendezési díjat is csökkenteni kellene. Szeretnénk, ha az F1 átvállalná a tavalyi évhez viszonyított visszaesésünket. A megfelelő arányban kellene csökkenteni a rendezési díjat, aztán ha újra javulnak az eladások, akkor ők is több pénzt kérhetnek megint.”
Egy harmadik promóter azt mondta, „a vak is látja”, hogy ez a minimum, de ő még azt is megkockáztatta, hogy az egész idényt érdemes lenne lefújni, mert szerinte egyszerűen nem lesznek helyszínin nézők:
„A nézőknek előzetesen meg kell szervezniük ezt, szabadságot kell kivenniük, szállodást kell foglalniuk stb. Bár nagyon sajnálnám, szerintem a teljes év lefújása lenne az egyetlen megoldás.”