Az FIA Motorsport Világtanácsa tegnap a McLarent megfosztotta 2007-ben szerzett konstruktőri pontjaitól és 100 millió dolláros büntetést szabott ki a csapatra. Tegnap csak a büntetést közölték, ma azonban nyilvánosságra hozták az ítélet teljes szövegét. Ennek fényében megdöbbentő, hogy még a büntetés kihírdetése után is tagadta Ron Dennis, hogy felhasználtak, vagy továbbítottak volna bármilyen a Ferraritól származó információt.

Nigel Stepney és Mike Coughlan

A 14 oldalas dokumentumban többször idéznek a főtervező, Mike Coughlan, a tesztpilóta, Pedro de la Rosa és Fernando Alonso közt lezajlott email- és smsváltásokból, a bizonyítékok nagy részét ezek a párbeszédek adják. Az FIA az indoklásban ezek alapján arra jut, hogy a Ferraritól megszerzett titkos információk viszonylag széles körben ismertek voltak a csapaton belül, és bár felhasználásuk mértéke pontosan nem mérhető, mindenképp komoly előnyt jelenthettek a McLarennek.

A Mclarennél is betelt a pohár
A FIA-elnök besegít a Ferrarinak
A Ferrarinál lehallgatták a McLaren rádióját
Csalódtak az olaszok
Ma minden eldőlhet
48 fotó
Az FIA az emailek, smsek alapján döntött

Az FIA az emailek, smsek alapján döntött

Az FIA az emailek, smsek alapján döntött


A Ferraris “áruló”, Nigel Stepney és a mclarenes főtervező, Mike Coughlan kapcsolatáról világossá vált, hogy rendszeres és hosszan tartó volt, összesen mintegy 288 sms-t váltottak és 35 telefonbeszélgetést bonyolítottak egymással március és július eleje között. Az üzenetváltások az Ausztrál, a Maláj, a Bahreini és a Spanyol Nagydíj futam idején mindig megsűrűsödtek.

Az FIA a Coughlan-ügy túl erélytelen és megengedő kezelését is felrója a csapat vezetésének, tulajdonképpen eltussolással, cinkossággal vádolva őket.

A pilóták és az emailek

A Ferrari adatok felhasználását, vagyis hogy a főtervező nemcsak saját szakállára dolgozott, hanem azokat a csapaton belül meg is osztotta, a Coughlan, de la Rosa és Alonso közti emailek bizonyítják. Néhány példa:

“Szia Mike! Tudod a ‘Vörös Autó’ súlyelosztását? Fontos lenne tudnunk, hogy ki tudjuk próbálni a szimulátorban. Előre is köszi: Pedro U.I.: Holnap leszek a szimulátorban” – írta a tesztpilóta március 21-én Coughlannek.
A főtervező ezután sms-ben közölte a kért adatokat, bár végül azokat nem próbálták ki.

Március 25-én de la Rosa Alonsónak írt, a Ferrarik Melbourne-ben alkalmazott súlyelosztását tizedesjegynyi pontossággal ismertetve. Alonso ‘Ferrari’ tárgyú levelében így válaszolt:

“Meglepő ez a súlyelosztás! Nem tudom, hogy 100 százalékig megbízható-e, de mindenképp figyelemreméltó.”

De la Rosa megnyugtatta a világbajnokot:

Alonsót de la Rosa tájékoztatta

Alonsót de la Rosa tájékoztatta

Alonsót de la Rosa tájékoztatta


“Minden ferraris adat megbízható. Nigel Stepney-től, a volt főszerelőtől származnak – azt nem tudom milyen poszton van most. Ő mondta el azt is, hogy Ausztráliában Kim a 18. körben fog kiállni. Nagyon jóban van a főtervezőnkkel, Mike Coughlannel, neki mondta el.”

További levelekben de la Rosa részletesen ír még a mozgó légterelő elemekről, a gumik töltéséről, a Ferrari fékrendszeréről és a boksztaktikáról is.

Az FIA indoklása

Az FIA az alábbi következtetéseket vonta le a bizonyítékokból, a büntetést ezekre alapozta:

Coughlan jóval több információval rendelkezett, mint azt korábban tudni lehetett, és ezeket hónapokon keresztül rendszeresen szerezte meg.

Az információk a csapaton belül legalábbis egy bizonyos szintig elterjedtek – például de la Rosa és Alonso tudtak róla.

Az elterjedt információk nemcsak titkos műszaki adatokat, hanem a Ferrari szintén titkos versenystratégiájára is vonatkoztak.

De la Rosa a McLarennél végzett munkája közben kért és kapott titkos Ferrari-adatokat olyan forrásból, amelyről tudta, hogy szabálytalan.

Tagadják a csalást

Tagadják a csalást

Tagadják a csalást


A McLaren bizonyos tagjainál egyértelmű szándék volt arra nézve, hogy a Ferrari adatait a tesztelésnél felhasználják. Csakis technikai okok akadályozták őket abban, hogy ezt végül megtegyék.

Bár tételesen nem bizonyítható, egyértelmű, hogy a titkos Ferrari-adatokat birtokló Mike Coughlan pozíciójából adódóan azokat munkája közben is felhasználhatta. A tervezés irányítása közben nem is egyes elemek másolásával, de akár az irány megszabásával illegális előnyhöz juttathatta a csapatot.