A nem túl izgalmasra sikeredett Francia Nagydíj után egy héttel már is következik a Brit Nagydíj, Silverstone-ban. Több szempontból is érdekes verseny várható. Egyfelől Nagy-Brittaniában rendezték a Forma-1 első versenyét 1950-ben és Olaszország mellett az egyetlen olyan ország ahol azóta is minden évben rendeznek futamot.

Másfelől több csapatnak is a pálya közelében van a főhadiszállása, de a többiek is sokat tesztelnek itt, a pilóták így akár vakon is körbetalálnának a pályán, és a megfelelő beállítást is könnyebben találják.

[bekkep]Az utóbbi időben háromesélyessé váltak a futamok, Fernando Alonso, Kimi Räikkönen és Michael Schumacher lehet Silverstone-ban is a befutó. A stasztika szerint a hétszeres világbajnoknak és a Ferrarinak állna a zászló, 2001-óta az olasz csapat mindig győzött itt. Ám ezúttal a legnagyobb esélyes Räikkönen, aki 2003-ban harmadik, 2004-ben második volt.

Franciaországban nagyon erősnek mutatkozott a McLaren, de egyértelműen nem lehet kijelenteni, hogy tiszta versenyben meg tudta volna előzni a Renault-t, akik idén tíz futamból hatot megnyertek. A világbajnokság túl van a felén, így ha ismét Alonso nyerne jelentősen megnőnének az esélyei a vb címet illetően.

E három csapatból azonban csak a Ferrarinak és a McLarennek jött be a tavalyi Brit Nagydíj, a Renault-nak rosszul sikerült a futam. A 40. körben Jarno Trulli autójának hátsó felfüggesztése meghibásodhatott, s emiatt nekicsapódott a falnak, majd többszöri pördülés után végül az összetört autó kerekein landolt. Trulli balesete mellett Alonso is csak a tizedik helyre tudta behozni versenyautóját. Alonso amúgy is 10 hellyel hátrébbról, a 16. helyről, rajtolhatott el, mivel motort cseréltek autójában.

[bekkep]Idén szebb eredménnyel szeretné a renault elhagyni a nyáron szerencsére annyira nem is ködös Albiont. “Silverstone nem igazán fekszik nekünk. Néhány igazán jó megoldást kellene találnunk ezen a héten, és pénteken nagyon keményen kell dolgozunk az autó beállításán. A cél a dobogó.” – mondta Alonso.

A Williams is nagyon készül a silverstone-i versenyre, hiszen Franciaországból súlyos vereséggel távoztak. Az új fejlesztésekkel felkészített autóktól azt várták, hogy közelebb viszik a csapatot a két nagy riválishoz, a Renault-hoz és a McLarenhez, de ehelyett a katasztrofálisra sikeredett verseny mérlege két, az első tízen kívüli helyezés volt.

Ismét fontos szerep várhat a Toyotára, is, akik az előző versenyen erőteljesen befolyásolni tudták a verseny kimenetelét. Jarno Trulli ismét hozhatja egykörös gyorsaságát az időmérőn, majd ismét a középmezőnybe süllyedhet a versenytempójával, visszafogva ezáltal a mögötte autózókat.

Visszatérés a szülőföldre 1

A pálya és a verseny:

Eredetileg egy repülőtér volt a silverstone-i pálya helyén, abból alakították ki az első nyomvonalat. A jelenlegi pálya bár elődjénél sokkal technikásabb, továbbra is nagyon gyors, emiatt az előzés sem egyszerű rajta. A Bridge és a Copse kanyarnál kicsi a tér, így nagyon óvatosan kell azokat bevenni. A Stowe kanyar biztonsági szempontból sokat javult Michael Schumacher 1999-es balesete óta. Ezúttal fontos szerephez jut a versenystratégia, amellyel versenyt lehet nyerni és veszíteni.

[bekkep]A gyors kanyarok és az egyenes szakaszok miatt ezen a pályán a motorerőn nagy hangsúly van. Az autók beállításánál nagy leszorítóerőt alkalmaznak, de csak akkorát, hogy ne rontsa le nagyon a versenyautók végsebességét.

A silverstone-i pálya nem csak az autóknak és pilótáknak, de az abroncsoknak is nagy kihívás. A gumiprobléma újra téma lesz Nagy-Britanniában, mivel az aszfalt nagyon érdes, a tempós kanyarokban pedig nagy oldalirányú erők terhelik az abroncsokat, így a kopás is jelentősebb itt. Éppen a pálya korábbi funkciója miatt a széllel is számolniuk kell a csapatoknak, amely egyes részeken javíthat a leszorítóerőn, ám máshol instabillá teheti az autót.

A 60 körös Brit Nagydíj július 10-én helyi idő szerint 13 órakor veszi kezdetét. A pálya hossza 5,141 km, a teljes versenytáv 308,355 km. A pályarekordot Michael Schumacher tartja, ideje 1 perc 18,739 másodperc, a teszteken idén ennél majd két másodperccel jobb ídőt is futottak már.

2004-ben Michael Schumacher szerezte meg a győzelmet Silverstone-ban, így tehát ferraris siker született. A német pilóta ideje 1 óra 24 perc 42.700 másodperc volt. A második helyezett a McLaren pilótája Kimi Räikkönen lett, míg a harmadik helyezett a 2003-as győztes, a ferraris Rubens Barrichello lett.

(Forrás: Amber PR)

Visszatérés a szülőföldre 2

(Grafika: f1.allianz.com)