Szép lassan, de tényleg gyarapodnak a villanyautós töltőpontok Magyarországon, az elektromos autózás azonban még továbbra sem tudta teljesen levetkőzni a hatótávpara kérdését. A gond talán már nem is azzal van, hogy nem találunk szabad és működő aljzatot, hanem azzal, hogy a töltési idő hosszú.

Természetesen az ilyen gondok kevesebbszer érintik azokat, akiknek a villanyautója kevesebbet fogyaszt, vagy ők maguk vezetnek puhább lábbal, kisebb energiafelhasználással. Az extra kilométerek hajszolását illetően azonban van egy terület, melyre eddig nem sokan gondoltak az elektromos autót használók közül.

Az áttörést azonban meghozta a Warwick Acoustics, akiknek már nevéből is kiolvasható, hogy valami hanggal kapcsolatos dologgal foglalkoznak. A brit cég gyakorlatilag luxusfejhallgatókat árul, de az autós világba is belekóstoltak ‒ ezzel kapcsolatban pedig olyat mondtak, amire érdemes figyelni.

Azt állítják ugyanis, hogy az ő hangrendszerükkel akár extra hatótávot is lehet nyerni. Példaként egy 100 kWh-s akkujú villanyautót hoztak fel, melynek WLTP-átlagfogyasztása 20 kWh/100 km körül alakul. A Warwick Acoustics matekja szerint hifijük használatával akár 32 kilométerrel is növelhető lenne egy ilyen autó hatótávja.

Trükkjük mögött lényegében egyszerű fizika áll: hangszóróik 90 százalékkal könnyebbek a hagyományos autós audioeszközöknél, szintén 90 százalékkal kevesebbet fogyasztanak, de közben mégis csúcsminőségben szólnak. A szinte lehetetlenül jól hangzó kombináció mögött az ún. elektrosztatikus hangszórók állnak, melyek működési elve más, mint a sima rendszereké.

Az elektrosztatikus hangszórók ugyanis nem mágneseket és tekercseket használnak, hanem egy olyan elektromos töltéssel rendelkező, vékony membránt, melyet két fémlap közé zártak. A fémlapok elektródákként szolgálnak, és a hang jelének megfelelően változik az elektrosztatikus mezejük. Innentől ugyanaz persze a metódus, mint a sima hangszóróknál: a töltéssel rendelkező membrán mozog, vibrál, mozgatja a levegőt, mi pedig halljuk ezeket a hullámokat.

Tekintve, hogy a rendszer kis helyen is elfér, lényegében bárhová kerülhet egy autó belterében ‒ főleg ennek köszönhető, hogy sokkal jobban is szólhat, mint a hagyományos hifik. Hogy minderre mennyit kell várnunk, az kérdéses, tekintve, hogy korábban 2025-re ígérték a technológia megjelenését egy „globális luxusautógyártó” meg nem nevezett modelljében. Igaz, azóta a predikciót módosították, jelenlegi terveikben 2026 szerepel már.