A „40 millió autós” nevű szervezet saját kísérlettel nézte meg, hogy mennyire változik az autósok viselkedése, ha hosszú ideig kell koncentrálniuk a vezetésre pihenés nélkül ‒ írta a 20minutes.fr

Az állításukat egy valósághű szimulátoros kísérletre alapozzák, amelyben három önkéntesnek kellett hat órát vezetnie egy nyaralásra indulás körülményeit modellezve. Mindhárman más életkorúak voltak, 69, 45 és 21 évesen vállalkoztak, két férfi mellett egy nő vett részt rajta. 

A reakcióikat egy szemkövető rendszer segítségével elemezték, az eredmények pedig több mint aggasztóak: ahogy telt az idő, a sofőrök koncentrációja és reflexei fokozatosan romlottak.

Veszélyes sávátlépések és követési távolság

Az egyik 69 éves résztvevő például több mint három órán keresztül szinte rátapadva haladt az előtte lévő virtuális autóra, a csökkent figyelme miatt képtelen volt betartani a biztonságos követési távolságot. Az órák múlásával a veszélyes sávátlépései is megszaporodtak: míg az első órában 19-szer lépte át a vonalat, a hatodik órára ez a szám 146-ra ugrott!

A kutatás más váratlan viselkedési formákat is feltárt. A női résztvevő a figyelmének jelentős részét a tükrökre és a műszerfalra összpontosította. A hat óra alatt összesen közel egy órán át nem az utat nézte: ebből 44 percet a tükrök, 19 percet pedig a műszerfal figyelése tett ki.

Adataikból az is kitűnik, hogy a fáradtság nagyon egyéni, személyfüggő. Volt, aki a harmadik, volt, aki a második óra során már kiugróan magas pislogási értéket mutatott, de a tendencia mind a három autósnál egyértelműen megfigyelhető volt: 5-6 óránál rohamosan nőtt a vakon megtett út hossza. 

A legfontosabb: rendszeresen megállni

A legmegdöbbentőbb adat azonban az, hogy mennyi időt töltöttek a sofőrök ténylegesen „csukott szemmel”. A szemkövető rendszer kimutatta, hogy a 21 éves Jade a hat óra alatt 6580 alkalommal csukta be a szemét, ami összesen 18 perc és 18 másodpercnyi vakon haladást eredményezett. 120 km/h-s sebességnél ez azt jelenti, hogy a figyelmetlenség minden másodpercében több mint 33 métert tesz meg az autó. 

A szervezet szerint ez a fajta megszállott műszerfal- vagy tükörfigyelés a fáradtsággal összefüggő mentális elkalandozás egyik formája. A kutatók emlékeztetnek: egy egyszerű tízperces szünet vagy egy rövid szieszta is elegendő lehet az éberség helyreállításához, feltéve, ha tudjuk, mikor kell megállni, mielőtt túl késő lenne.