Régebben az autósok komolyabb kockázat nélkül cserélhettek olajat vagy javíthattak meg alapvető alkatrészeket otthon, de egy Mazda CX-90-tulajdonos esete mutatja, hogy napjainkban ez már rizikósabb mutatvány.

Az olaj, a szűrők és más apróságok cseréje egyszerű módnak tűnik arra, hogy megspóroljunk pár ezer forintot, és ha van hozzá affinitásunk, bütyköljünk egy kicsit. 

Egy kanadai Mazda CX-90-tulajdonos saját kárán tanulta meg, hogy a modern autók korában egy apró hiba is komolyan megbosszulhatja magát.

Új autóján akart olajat cserélni egy tulaj, 1,5 milliós számla lett a vége 1

Ahelyett, hogy elkerült volna egy 120 kanadai dolláros (30 ezer forint) számlát egy rutin olajcseréért, egy igencsak fájdalmas, 6000 dolláros (kb. 1,5 millió forint) javítási költséggel szembesült. Le kell szögezni, hogy a tulaj hibázott. Ha ismerte volna a típus pontos műszaki specifikációját, akkor nem követ el hibát az emeléskor, aminek nyomán megrepedt az olajteknő.

Új autóján akart olajat cserélni egy tulaj, 1,5 milliós számla lett a vége 2

Ez egy átlagosabb autónál inkább bosszantó, semmint költséges hiba, az alkatrész a ma is futó Mazda CX-30 esetén nagyjából 20-30 ezer forintos költség, plusz a javítás óradíja. 

De a Mazda CX-90 esetében kicsit bonyolultabb a helyzet.

Ennél a modellnél az olajteknő nem csupán egy egyszerű préselt tartály, hanem a jármű szerkezeti eleme. Kialakítása magában foglal egy átvezetést az első tengely számára, és hozzájárul az egész egység merevségéhez. Ez azt jelenti, hogy a sérülése komplikációk lavináját indítja el: nemcsak az olajteknőt, hanem a sebességváltót, sőt, egyes esetekben az egész motort is el kell távolítani. A hivatalos kézikönyvek szerint ez a művelet – a műhelytől és az eljárástól függően – 12-30 munkaórát vesz igénybe.

Új autóján akart olajat cserélni egy tulaj, 1,5 milliós számla lett a vége 3

Ha ehhez hozzáadjuk az alkatrész, a munkadíj és a további folyadékok költségét, a számla gyorsan megközelítőleg 6000 kanadai dollárra duzzadt. A Redditre felkerült fotók jól mutatják, mennyire bonyolult az egység – ami egy „szokásos” olajteknőnek tűnt, valójában a jármű szerkezetének kulcsfontosságú része.

Új autóján akart olajat cserélni egy tulaj, 1,5 milliós számla lett a vége 4

Ma is vannak új autók, Mazdák is, amelyeknél a hagyományos kialakítás mellett döntöttek a mérnökök, de a legújabb, friss konstrukcióknál egyre több a bonyolult megoldás. Eleve alig akad olyan hajtáslánc, amiben nincs valamilyen elektromos rásegítés, amivel együtt jár a nagy feszültségű hálózat. Ezeket otthon szerelni a szokásosnál is nagyobb felszereltséget, felkészültséget igényel, ha van olyan merész tulaj, aki belevág egy ilyen kihívásba. 

A pórul járt CX-90-tulajdonos valószínűleg inkább szakemberre bízza az olajcserét a jövőben. Esetében ez lesz az olcsóbb megoldás.