Sérülésmentes, valódi bőrből szabott kárpit, megújuló forrásból származó biofonalból szőtt szövet, újrahasznosított műanyag palackokból gyártott szintetikus textília – készíthetjük bármilyen hagyományos, high-tech, szellőző, fenntartható, visszaforgatható anyagból az autó belsejét, néhány óvodás percek alatt képes felülírni minden elővigyázatosságot, amellyel az autóipari mérnökök hosszú élettartamúvá, könnyen tisztíthatóvá igyekeznek tenni az autók utasterét.
A Toyotánál tisztában vannak ezzel, ezért mielőtt jóváhagynák az új típusaikban felhasznált anyagokat, kíméletlen kísérletek sorozatának vetik alá azokat, hogy megbizonyosodjanak róla, a mindennapokban is helyt állnak majd.
A legfontosabb természetesen az élelmiszerekkel szembeni ellenállás
A gyermekek vele született képessége, hogy bármilyen ennivalóban megtalálják a szétkenhető, elmaszatolható komponenst, ami ráadásul jó eséllyel tartós nyomot hagy minden átlagos felületen. Legtöbbször persze nem kell bevetniük ezt az adottságukat, hiszen bármelyik szülővel előfordulhat, hogy egy másodpercre lanyhul a koncentrációja, és csokoládét ad a kocsiban utazó gyerekének…

A Toyota mérnökei erre felkészülve laboratóriumi körülmények között kenik össze csokoládéval a kárpitokat, ajtópaneleket, a műszerfalat. A foltok egy részét azonnal megkísérlik eltávolítani, a maradékot viszont hagyják 24 órán át beivódni a rostokba, beszáradni a pórusokba, és csak utána fognak hozzá a tisztításhoz.
Vízzel és mosószerrel egyaránt nekifutnak a takarításnak, és csak az a kárpitanyag kerülhet gyártásba, amelyik jól teljesít a teszten.
Ugyanezt a vizsgálatot egyébként üdítőitalokra is elvégzik, ám ha gyakorló szülőként tanácsod adhatnánk, a kakaót javasolnánk, amely romlandó alapösszetevője, a tej miatt igazi rémálom tud lenni minden családi autóban.

Nem csak étellel lehet tönkre tenni egy drága autóbelsőt
Legalább ilyen hatékony fegyver a naptej. Itt azonban halmozott a kockázat, hiszen az olajos emulzió a karosszéria fényezését is képes megrongálni. A mérnökök ezért naptejjel kennek be lefényezett tesztpaneleket, majd hevítőkamrába helyezik azokat. Jó pár óra elteltével kiveszik a kemencéből a lemezeket, megvárják, hogy lehűljenek, majd a ráégett naptejet eltávolítva elszíneződés, fakulás, felhólyagosodás nyomait keresik.
Ha ilyet találnak, az adott festék nem kerül gyártásba, bármilyen szép árnyalatról legyen is szó.

Nyár van, de lesz még tél
Habár Európa közepén egyre ritkábbak a kemény fagyok, a Toyota más piacain továbbra is számolni kell ezekkel. Hidegben alapvetően és végérvényesen megváltozhat az anyagok szerkezete, a japán gyártó ezért olykor komplett autókat, máskor csak egy-egy alkatrészt küld hűtőkamrába, ahol mínusz harminc fokra hűtik a levegőt. Ezután jöhet a teszt: súlyokat ejtenek a jegesre dermesztett alkatrészekre, megmozgatják a nyitható, csukható elemeket.
Nem maradhat el az a teszt sem, amivel élete során valószínűleg minden autó szembesül: a kézi mosóval szembeni ellenállás ellenőrzése. Nagy nyomású vízsugarat bocsátanak a fényezett felületekre, eltérő távolságokból, változó szögekben. A fényezésnek a tartós behatással szemben is állnia kell a sarat.

