Alapvető fizikai oka van a szélesebb kerekek terjedésének. Az egyre nagyobb teljesítményű, nagyobb tömegű autók biztonságos használatához nagyobb tapadási felület kell, és ezt csak szélesebb abroncsokkal lehet elérni. A sportautók világában pedig igazán extrém példák is akadnak, a rekorderekre tényleg hordó méretű gumik kerülnek.
De vajon melyik a legnagyobb?
Ebben a cikkben kizárólag szériaautókkal foglalkozunk, így a versenyautók most nem játszanak. A „gyári szériaautó” definícióját azonban egy kicsit tágítanunk kell, mivel ezek a járművek gyakorlatilag mind limitált szériás, csúcskategóriás egzotikumok.
Ha a versenyzésben használt legszélesebb abroncsokat keressük, akkor a Top Fuel dragstereknél találjuk meg a bajnokot, ezek a gumik általában 440-450 mm szélesek. A különleges, kifejezetten gyorsulásra épített autók a gumikat egyfajta sebességváltóként használják, ahol a gumi a centrifugális erő hatására változtatja az alakját, amikor a pilóta a gázra lép.
A méret a lényeg
Néhány autó hírhedten széles abroncsairól ismert, mint például a Lamborghini Countach és a 335 mm-es hátsó Pirelli gumijai, amelyeket egyedileg kellett legyártani, mivel akkoriban egyetlen márka sem készített ilyen széles abroncsot. Hasonlóképpen, a Dodge Viper minden generációja széles hátsó gumikkal büszkélkedett, már a gyártás első évétől kezdve 335-ös mérettel.

Egy tipikus személyautó ezzel szemben 205 mm-es abroncsokat használ elöl és hátul. A klasszikus Volkswagen Bogár pedig a klasszikus virsli gumikkal rótta az utakat, ezek az autók 165 mm-es abroncsokkal jöttek ki a gyárból. Más szóval, egy Lamborghini Countach hátsó abroncsa szélesebb, mint két Volkswagen gumi egymás mellett.
De miért ennyire szélesek ezek az abroncsok?
A válasz a tapadásban rejlik. Ezeknek az autóknak egyszerűen azért van szükségük ilyen széles gumikra, mert nélkülük szinte irányíthatatlanok lennének. Vegyük például a Viper RT/10-est.

Egy spártai izomautó volt, gyakorlatilag mindenféle elektronikus stabilizálás, vezetési segéd nélkül. A sofőr csak a masszív hátsó abroncsok tapadására támaszkodhatott, hogy a kontroll valamilyen látszatát fenntartsa. Más járműveknek, mint a nagy teherautóknak és terepjáróknak a megfelelő talajnyomás miatt van szükségük szuperszéles gumikra.
A hátsó gumik rekordere ‒ Bugatti Veyron (365 mm)
Akár hiszed, akár nem, sok autó büszkélkedhet 335 vagy 345 mm-es hátsó gumikkal – néhány még 355-öst is igényel –, de a Veyron volt az első személyautó a történelemben, amely 365 mm-es hátsó abroncsokat kapott.

Annak ellenére, hogy ez a szörnyeteg egy kifinomult összkerékhajtási rendszerrel rendelkezett, az 1000 lóerő feletti teljesítmény kordában tartására szükség volt az egyedi gumikra. Egyetlen hagyományos gumiabroncs sem bírta volna ki a 400 km/h feletti sebességet, kivéve a sebességrekorder járművek speciális abroncsait.
A feladat, hogy egy olyan gumit gyártsanak, amely egyszerre biztonságos ezeken a sebességeken és elég kényelmes a mindennapi vezetéshez, a francia Michelinre hárult, amely legyártotta a kb. 36,5 cm széles hátsó abroncsokat.
Ezért, akárcsak maga a Veyron, a gumik is egyformán kifinomultak és abszurd módon drágák: egy szett kb. 15,5 millió forintba kerül. Meglepő módon a Chiron már keskenyebb abroncsokat kapott, azokra 35,5 cm széles gumik kerültek.

Bal oldalon a Veyron gumija
Széles kerekek elöl: Dodge Challenger SRT Demon (315 mm) és a Rambo Lambo (345 mm)
Sokan a Dodge Challenger SRT Demont tartják a legszélesebb első gumikkal rendelkező szériaautónak, 315 mm-es mérettel. A családnak vannak vad tagjai, ilyen például az SRT Demon, ami egy 808 lóerős, 6,2 literes, kompresszoros Hemi motorral rendelkezett.
A Veyronhoz hasonlóan a Demon abroncsai is egyediek, de ebben az esetben ezek utcán is legális, gyorsulási versenyre tervezett gumik, a Nitto NT05R-ek.

Azonban a legszélesebb első abroncsokkal rendelkező szériaautó címét nem a Demon, hanem egy jóval különcebb jármű viseli: a Lamborghini LM002, becenevén a „Rambo Lambo”. Ez a Lamborghini SUV valójában egy Countach motorral szerelt, katonai stílusú eszement gép, és minden beszámoló szerint pont annyira extrém az irányítása, mint azt a külső sejteti. Ebben pedig szerepe van a 345 mm-es Pirelli Scorpion abroncsoknak.

A Pirelli kifejezetten az LM002 számára gyártotta ezeket, köszönhetően a Lamborghinivel való hosszú távú partnerségüknek. Erre a hatalmas szélességre két okból van szükség: az első, hogy az LM002 motorházteteje alatt a Countach 444 lóerős V12-es motorja dolgozott, ami azért 450 lóerővel és 500 Nm nyomatékkal elég gumigyilkos tudott lenni. A második ok pedig a talajnyomással kapcsolatos. A nagyobb érintkezési felület eloszlatja a súlyt, így az LM002 hatalmas méretei és 2700 kilogrammos tömege ellenére sem süllyed el olyan gyorsan laza talajon.

