A kuplung, amely minden manuális sebességváltós autó kulcsfontosságú alkatrésze, gyakran szenved – méghozzá kizárólag a sofőrök rossz szokásai miatt. És ha ezek a szokások túl sokáig fennállnak, a javítás már nem pár tízezer, hanem gyakran százezres tétel, még az idősebb, használt autóknál is.
Számos olyan rossz szokás létezik, amely a kuplung tönkremeneteléhez vezet. Összegyűjtöttük azokat a szokásokat, amelyek szerintünk a leggyakoribbak:
1. Állás a lámpánál benyomott kuplunggal
Ez a rossz szokás meglepően gyakori. Ahelyett, hogy a sofőr üresbe tenné a váltót és felengedné a kuplungot, inkább végig a pedálon áll. Ez a kuplung kinyomócsapágyának és a szerkezet rugóinak felesleges kopását okozza.
Hogyan csináljuk helyesen? Tedd üresbe a váltót, engedd fel a kuplungpedált, és húzd be a kéziféket. Amikor a lámpa zöldre vált, oldd a kéziféket, nyomd be a kuplungot, tedd sebességbe az autót, és indulj el.

2. A láb pihentetése a kuplungpedálon vezetés közben
Néhány sofőr megszokta, hogy a bal lábát folyamatosan enyhén a kuplungpedálon tartja, hogy mindig akcióra kész legyen. Azonban már egy enyhe nyomás is a kuplungtárcsa részleges csúszását okozza, ami logikusan lerövidíti annak élettartamát. Pedig a helyes megoldás rendkívül egyszerű: miután sebességet váltottál, vedd le a lábad a pedálról, és tedd a mellette kialakított lábtartóra.
3. Emelkedőn való elindulás kézifék használata nélkül
És itt vannak a leggyorsabban leégetett kuplungok tipikus elkövetői. A klasszikus, kézifékes hegymeneti elindulás helyett ezek a sofőrök újra és újra a kuplunggal játszanak, amit addig csúsztatnak, amíg az autó meg nem indul. Kétségtelenül ez a legrosszabb, amivel napi szinten kínozhatod az autódat.
Hogyan kerüljük el? Egyszerűen húzd be a kéziféket az emelkedőn, és tedd a váltót üresbe. Amikor indulni szeretnél, nyomd be a kuplungot, adj egy kis gázt, és amint érzed, hogy a kuplung „fog”, engedd ki a kéziféket, és indulj el.
4. Túl lassú kuplungkezelés elinduláskor
Néha én is megdöbbenek, amikor egy olyan sofőr mellett ülök, aki ahelyett, hogy határozottan, de finoman engedné fel a kuplungot, inkább csak „simogatja” a pedált a lábával. Egyszerűen túl lassan engedi fel. Ennek eredménye a kuplungtárcsa hosszan tartó csúszása, ami felesleges túlmelegedéshez és ennek következtében gyors kopáshoz vezet.
A helyes elindulásnak folyamatosnak, de semmiképpen sem túl lassúnak kell lennie. A kuplungnak gyorsan és kontrolláltan kell zárnia, nem pedig hosszú másodpercekig csúsznia
5. Túl sokat kérünk tőle
Fontos, hogy ne terheljük túl a járművet a megengedett maximális terhelésen túl, mivel minél nehezebb a rakomány, annál nagyobb a kockázata annak, hogy a kuplungrendszer, a gumiabroncsok vagy a futómű súlyosan megsérülhetnek.
Autónk minden egyes alkatrésze a gyártó által meghatározott terhelési tartományban működik. Ha ezt a maximális határt túllépjük, az alkatrészek károsodhatnak, ami azt eredményezi, hogy nem fognak megfelelően reagálni a vezetési helyzetekre.
A kuplung hosszú élettartamának titka a megfelelő vezetési szokások kialakítása, a hirtelen indulások és a felesleges pedálhasználat elkerülése. Ha odafigyelünk ezekre az apró részletekre, a kuplung akár több százezer kilométeren át is megbízhatóan működhet.
Élettartama nagyon változó
Egy komolyabb szerviz még akkor is több százezer forintot emészthet fel, ha csak a kopóalkatrészekről van szó. Ezek cseréje az autózás velejárója, de nem mindegy, mennyi időt bírnak ezek a fontos komponensek. Ilyen érzékeny pont a tengelykapcsoló, hétköznapi nevén a kuplung. A legtöbb vezető számára láthatatlan, csak egy benyomandó pedált jelent, pedig ha okosan kezeljük, akkor nagyban meghosszabbíthatjuk az élettartamát.
Talán ez a legnehezebben becsülhető élettartamú kopóalkatrész egy használt autóban. Helytelen használattal 10 000 km-en belül is ki lehet végezni, de autópályán, jó vezetővel futó autókban 300 ezer km-nél többet is elmegy. A legtöbb használt autóban valahol 150-200 ezer km között adódik az első kuplungcsere.

