Az egyikük a legbelső, míg a másik a külső sávból szándékozik a középsőbe átsorolni, ráadásul pontosan egy időben és azonos ponton.
A sofőrök a visszapillantó tükröt figyelik, és miután meggyőződtek róla, hogy mögöttük szabad az út, meg is kezdik a sávváltást. Rendszerint ebben a pillanatban eszmélnek rá a helyzetre, amint az oldalablakban megpillantják a másik autót, és ijedtükben visszakapják a kormányt.
A kezdeti riadalmat követően az egyik fél általában lemond a pozíciójáról: vagy gyorsítva és megelőzve, vagy lassítva sorol be a másik járművet elkerülve. Előfordul az is, hogy inkább a saját sávjában marad, és mereng el egy pillanatra az élet dolgain.
De vajon teljesen a véletlenre van bízva egy ilyen helyzet kimenetele?
A válasz egyértelműen nem, mivel a KRESZ ezt a forgatókönyvet is szabályozza. Elsősorban az a jármű élvez elsőbbséget, amelyik ebben a szituációban előrébb tart, bár ezt nehézkes megállapítani, ha a két autó közel azonos magasságban van. „Döntetlen” állás esetén a szabályozás hasonló ahhoz, mint amikor egy útszűkületnél két forgalmi sávból egy lesz: a továbbhaladásra annak a járműnek van joga, amelyik a manőver előtt a jobb oldali sávban közlekedett.
Ennek értelmében egy ilyen párhuzamos sávváltásnál is ezt az elvet kellene követni, tehát a jobb oldalon haladó autósé a manőver elsőbbsége. Ezzel azonban kevesen vannak tisztában, és ritkán gondolják végig a helyzetet.
Sőt, a Kreszprofesszor is megerősíti: a közlekedők körében ez egy kevéssé ismert szabály. Sokan abban a tévhitben élnek, hogy a belső sávban gyorsabban lehet haladni, és ez valamilyen különleges elsőbbséget biztosít az ott közlekedőknek.
A szabályrendszerben azonban sehol sincs rögzítve ilyesmi, ahogyan olyan úttest sem létezik, ahol a külső sávban ne lehetne az engedélyezett maximális sebességgel haladni, ugyanúgy, mint a belsőben.
Tanácsok a veszélyhelyzet elkerüléséhez
- Indexelj, de ne dísznek! Az irányjelző nem azért van, hogy utólag jelezd vele, mit csináltál. Jóval a sávváltás előtt rakd ki. Adj időt a többieknek, hogy lássák a szándékodat. Lehet, hogy a holtteredben lévő autós egy gyors dudálással jelzi, hogy “hé, én is itt vagyok!”.
- Ne legyél hős, legyél okos! Látod, hogy a másik is jönne? Engedd el! Mi a legrosszabb, ami történhet? Elveszítesz 2 másodpercet az életedből. És mi a legjobb? Megspórolsz magadnak egy vagyont, egy csomó idegeskedést, és nem kell a buszra várnod, amíg a kocsid a szervizben áll.
- Állítsd be jól a tükröket! Természetesen nem vagyunk egyformák, így a tükörbeállítást mindenkinek személyre szabva kell megtennie, amit elvileg a vezetési oktatáson részletesen elmondanak a szakértők.
- Tudd mit tud az autód. A tíz év alatti korú kategóriában már rengeteg modern használt autóban ott van a holttérfigyelő rendszer. Ez általában egy felvillanó sárga fény a visszapillantó tükörben, vagy valahol az A-oszlop környékén.

