Akárcsak a négyhengeres AMG C63 esetén, a Mercedes nagy reményeket fűzött az elektromos G-osztályhoz is. A vállalatnál úgy érezték, hogy a vásárlók zökkenőmentesen és gyorsan váltanak majd az elektromos kivitelre, de egy friss jelentés azonban sötét képet fest arról, hogyan reagált a piac az elektromos G580-ra.
A Handelsblatt cikke arról számolt be, hogy a 146 ezer euró (58 millió forint) alapárú modellek a Mercedes egyik vezetője szerint eladatlanul állnak a kereskedésekben.
A német üzleti napilap szerint a Mercedes vezetői beismerték, hogy az elektromos G-osztály kereskedelmileg gyengén muzsikál. Egy névtelenséget kérő vezető így fogalmazott: „A kocsi teljes kudarc a kereskedők szemszögéből.” Egy másik menedzser, akit a neves lap idézett, hozzáfűzte: „Ez egy rétegmodell, az eladási volumen nagyon alacsony.”
A Handelsblatt utánanézett a számoknak, és kiderült, hogy a modell bemutatásától számított majdnem egy évvel, április végéig mindössze 1450 darab kelt el globálisan. Ezzel szemben a hagyományos, benzines és dízelmotoros G-osztályból körülbelül 9700 példányt adtak el, ami majdnem hétszeres népszerűséget jelent EV-társához képest.
Miért nehéz eladni az elektromos G-osztályt?
Először is lényegesen drágább, mint a hathengeres, benzines és dízel változatok. Az európai modell maximális terhelhetősége mindössze 415 kilogramm, és vonóhorog-opció sem rendelhető hozzá, ami nagyon leszűkíti a gyakorlati használhatóságot.
A villany-G ráadásul 3085 kilogrammot nyom a mérlegen. A hatótávolság is gyenge pont, bár ez nem meglepő a jármű jelentős saját tömegét tekintve. A G580 EQ-technológiával a WLTP-ciklus szerint 473 kilométeres hatótávolsággal büszkélkedhet, míg az EPA által hitelesített érték jóval alacsonyabb, mindössze 385 kilométer.




A modellt Hamar Balázs kollégánk tesztelte, aki a gyakorlatban még kisebb hatótávot tapasztalt: „A G 580 a javított aerodinamika ellenére is őrületesen sokat fogyaszt. Autópályán 110-nél is 33 kWh / 100 km fogyasztást mutatott a kijelző, és ezt látva simán gyorsítottam 130-ra, aminek egy Budapest-Szeged távon 42,3 kWh-s érték lett a vége. Ez alig több mint 250 kilométeres hatótávot jelent, és nagyjából bármilyen elektromos autó fogyasztásának a dupláját.
Ekkor válik igazán fájóvá a villámtöltők csekély száma, a max. 11 kW-os AC-, illetve a DC-töltők névleges értékétől való elmaradás a valóságban. A kétszeres fogyasztás és akkuméret duplaolyan hosszú töltési időt jelent, ami könnyen elveszi a halandó kedvét az elektromos autózástól, a G-osztályt pedig városi és kertvárosi villanyautóvá kategorizálja.”
A Handelsblatt arról is beszámol, hogy a gyenge kereslet arra kényszeríti a Mercedest, hogy újra gondolja a kisebb méretű G-osztályról szőtt terveket. Bár a kicsinyített változat továbbra is várhatóan még ebben az évtizedben megérkezik, elképzelhető, hogy nem csak elektromos hajtással, ahogyan eredetileg tervezték. Pletykák szerint a kicsi-G akár belső égésű motorral is elérhető lesz, hogy szélesebb körben vonzó legyen, feltehetően valamilyen hibrid megoldással megtoldva.
Frissítés:
A cikkre reagált a Mercedes-Benz hazai képviselete, akik megosztották velünk a modell hazai forgalomba-helyezési statisztikáit az idei év első öt hónapjára vonatkozóan: “A G 63 AMG modell változatból 69 darab került forgalomba, a G 450d-ből 32 db, a G 580 EQ (elektromos) modellből 25 db, a G 500-ból pedig 4 db.
Az elektromos hajtáslánccal szerelt modell tehát a hazai piacon hasonló értékesítési eredményt produkált, mint a dízel modellváltozat, és sokkal több került belőle forgalomba, mint a benzines 6-hengeresből.” – írták levelükben.
Emellett cáfolták azt a mondatot, hogy: “…lényegesen drágább, mint a hathengeres, benzines és dízel változatok” .
Mint írták: a G-osztály áraiban nincs jelentős különbség a belsőégésű motorral, illetve elektromos hajtással szerelt változat között:
“G 500: 57.030.000 Ft (449 LE)
G 580: 57.119.000 Ft (587 LE)
A különbség tehát 89.000 Ft, ami 0,15%. A teljesítményben szinte megegyező képességű modell, a G 63 AMG (585 LE) pedig 81.700.000 Ft.
Tehát az elektromos G-osztály közel azonos áron kapható, mint a nála teljesítményben gyengébb soros 6-hengeres benzinmotorral szerelt G 500, és 24.581.000 Ft-tal olcsóbb, mint a teljesítményben hozzá hasonló G 63 AMG.”


