Az autó indításának folyamata első pillantásra egyszerűnek tűnhet: elfordítjuk a kulcsot vagy megnyomjuk a startgombot, és a motor életre kel. A háttérben azonban egy precízen összehangolt mechanikai és elektromos rendszer működik, amelynek központi eleme az indítómotor.

Ennek működését elméletben sok autós ismeri, de akció közben eddig ritkán láthattuk, főleg mert beépítve rejtve van, és olyan gyorsan történik minden, hogy emberi szemmel követhetetlenek az események. 

Napjainkban viszont már szinte minden szerelő zsebében van egy olyan mobiltelefon, ami képes lassított felvételek készítésére akár 240 képkockával másodpercenként. Ez már elég ahhoz, hogy lássuk az indítómotort/önindítót akció közben!

Amikor az indítókulcs vagy a gombnyomással aktivált elektronika jelet ad, akkor az elektromos áram az akkumulátor irányából eléri az önindítót: első állomás a behúzótekercs (szelonoid), ez mozgatja a bendix fogaskerék tengelyét (Wilhelm Hugo Bendix 1910-es találmánya).

A mágneses tér által behúzott vasmag egy villával kilöki a tengelyt a motor lendkerekének fogaskoszorújához, és megszületik a kapcsolat. Ekkor a forgásiránynak megfelelően az önindító tengelye forogni kezd, mindez pedig mozgásba hozza a motor különféle alkatrészeit. Ha beindult a motor, a behúzómágnes visszahúzza alaphelyzetbe a bendixet, amelynek következtében leáll az önindító tengelyének forgása.

A lassított felvételeken látszik, milyen nagy szerepe van a bendixtengely kialakításának. Ezek általában speciális fogazással készülnek, ami segíti a két fogaskerék megfelelő kapcsolódását. 

Egy videós pedig alaposan körbejárta a témát, készített egy teljesen átlátszó plexiházat az önindítónak, és ezen keresztül mutatja be, gyakorlatban a működést. A kísérlet azt is megmutatta, hogy milyen komoly erőket kell kibírnia ennek az alkatrésznek, a tákolt ház gyakorlatilag egy pillanat alatt megadta magát.