A lehető legrosszabb eshetőséget rögzítette egy Tesla Model 3 fedélzeti kamerája. Az autó gyakorlatilag a lehető legjobb körülmények között, a rendszerek számára legidálisabb, legkönnyebben értelmezhető szituációban hibázott óriásit, legalábbis a tulajdonos állítása szerint. 

A sofőr elmondása szerint a 13.2.8-as FSD-verzió futott az autón, ami azt jelenti, hogy a Tesla által félrevezető módon Autopilot-nak nevezett vezetéssegítő rendszerhez megrendelte a Full Self Driving (FSD) opcionális csomagot. Ez a kamerákra épülő vezetéssegítő rendszer funkcióit bővíti ki, ilyenkor az autó képes önállóan haladni, követni a megadott útvonalat, sőt értelmezi a táblákat, közlekedési lámpákat, azonban állandó és teljes felügyeletet igényel. 

Ez a rendszer furcsasága, hiszen a sofőrnek elvileg ugrásra készen kell állnia, és a felelősség az övé, ami ahogy az alábbi videó is mutatja, nem épp egyszerű feladat. 

A fedélzeti kamerák felvételei 45 másodpercen át semmi rendkívülit nem mutatnak: hibátlan útburkolat, jó látási viszonyok, semmi zavaró külső tényező. A harmincadik másodperc környékén azonban – miután egy szemközti autó elhalad – a Tesla hirtelen balra rántja a kormányt. Lesodródik az útról, fának ütközik, végül felborul. A kormányrántástól az ütközésig mindössze három másodperc telik el. 

Esélye sem volt a sofőrnek a beavatkozásra olyan gyorsan történt mindez, még ha figyelt is az útra, ezt nem tudta volna megakadályozni. 

A tulajdonos rajongott a Tesla autonóm megoldásáért, ám a baleset után így nyilatkozott:

„Imádtam az FSD-t, teljesen hittem az önvezetésben – egészen eddig. Most már tudom, mekkora kockázat rejlik benne.”

Személyi sérülései szerencsére enyhék: néhány vágás az állán, derékfájdalom és – elmondása szerint – „komoly lelki megrázkódtatás”. Az autó teljes adatnaplóját hivatalosan kikérte a Teslától; ha nyilvánosságra kerül, könnyen kiderülhet, mi történt pontosan.

A korábbi hasonló incidenseknél a márka hívei gyakran hivatkoztak vakító napfényre, hiányos útburkolatra vagy figyelmetlen sofőrre. Ezúttal egyik mentség sem tűnik valószínűnek. Ha valóban szoftverhiba okozta a váratlan kormánymozdulatot, az nemcsak a jelenlegi tulajdonosok bizalmát áshatja alá, hanem a Tesla közelgő robotaxi-szolgáltatását is újratervezésre kényszerítheti.