A Fiat története a hatvanas évekig nyúlik vissza: a járművet 1961-ben vásárolta egy magyar diplomata Franciaországban, majd 1965-ben érkezett Magyarországra. Itt egy Cseh Sándor nevű tehergépkocsi-sofőr lett az új gazdája, aki azon év májusban helyeztette forgalomba itthon az autót CL-73-37 rendszámmal. A Fiatot gondosan karbantartotta, és kizárólag hétvégi utazásokra, valamint családi nyaralásokra használta feleségével és lányával.

Az autó nemcsak ritkasága miatt figyelemre méltó, hanem azért is, mert első hazai tulajdonosának hagyatékából származik.

Az autót felkutató cég beszámolója szerint a Fiat 2100 Berlina sokszor járt a Mátrában, a Balatonon, de még Olaszországba és Jugoszláviába is eljutottak az elegáns, sötétszürke járművel – mindezt egy olyan korszakban, amikor a hazai utak Zsigulikkal és Trabantokkal voltak tele. A tulajdonos körültekintő vezetési stílusát jól mutatja, hogy a Fiat 60 év alatt egyetlen egyszer sem keveredett balestbe.

Galéria

13 fotó

Az autó eredeti krómbetétei még ma is jó állapotban vannak, az üvegeken pedig ott virítanak a 80-as évekből származó KPM-vizsgamatricák és a Magyar Autóklub emblémája. A fényezésen természetesen már láthatók az idő nyomai, a belső térben pedig az egykori műbőr ülések helyére szövetborítással ellátott változatok kerültek. A hűtőrácson egy figyelemre méltó plakett díszeleg:

„1,5 millió km balesetmentesen” – ezt Cseh Sándor 1989-ben kapta a Bács-Kiskun Megyei Közlekedésbiztonsági Tanácstól.

Az eredeti, 2100 cm³-es, soros hathengeres motor sajnos egy leszakadt szelep miatt meghibásodott, és körülbelül 25 éve egy 2300 cm³-es Fiat-motor váltotta fel. Szerencsére az eredeti erőforrást a garázsban gondosan megőrizték, így a jövőben akár vissza is kerülhet az autóba. Az eredeti motor elszállítása nem volt egyszerű: a nehéz blokkot egy irodai forgószék segítségével sikerült kimenteni a garázs mélyéről, szakadó esőben.

Az autó Cseh úr halála után a lányához került, de 2021-ben lejárt a műszaki vizsgája, azóta nem használták.

Meglepő fordulatként azonban az öt éve álló jármű egy új akkumulátor beszerelése után azonnal életre kelt. Most teljes szervizelés és friss műszaki vizsga vár rá – a cél, hogy ismét régi fényében tündököljön.