A Mercedes-Benz egyértelműen úttörő volt a XX. század autógyártásában. Több innovatív, azóta ipari alapvetésként elfogadott megoldással elsőként léptek piacra, technológiai dominanciájuk megkérdőjelezhetetlen volt az 1980-as évekre. 

Blokkolásgátló, légzsák övfeszítővel, multilink hátsó felfüggesztés, menetstabilizáló elektronika, hosszú a sor, ha a nagy, komoly fejlesztéseket nézzük. A Mercedesnél azonban az apróságokra, a részletekre is figyeltek. 

Évekig fejlesztették

Többek között a szélvédőt tisztán tartó ablaktörlővel sem voltak elégedettek. Évekig reszeltek egy olyan megoldást, ami a szokásos kétkaros rendszertől nagyobb területet takarít le. Elsőként 1970-ben a legendás Mercedes-Benz C 111-II tanulmányon mutatták be az elgondolást. 

Ez végül 1982-ben a W201-es „Baby Benz” esetén került sorozatgyártásba. 1984-től már a szériafelszereltség része volt a Mercedes-Benz W124-esek esetén, vagyis a későbbi E-osztálynál. 

A trükkös mechanikai megoldással mozgó, egy lapáttal működő funkció csodája az volt, hogy az ablaktörlő nem csak forgó mozgást végzett. Működtetése közben fel-le is haladt a szélvédőn, így a sarkokba is elért, és az üvegfelület 86 százalékát tudta letakarítani. 

Egyedi mozgás, drága konstrukció

Monolapátos megoldás természetesen addig is volt, és később is előfordult, de itt maga a mozgatási mechanizmus volt a nagy ötlet, ami így megnövelte a letisztított terület méretét. Leírni nehéz, a működést legjobban az ábrák és videók szemléltetik. 

 

Nagy sebességnél előnye volt még a kisebb légellenállás, a kisebb szélzaj, ami hol máshol, mint a német autópályán jelentett pozitívumot. A tökéletesség ára viszont a ritkaság lett, ezt a megoldást pedig az ABS-szel vagy a légzsákkal ellentétben nem vették át más gyártók.

A hosszú ablaktörlőlapátok nem voltak elérhetők minden benzinkúton, a rendszer gyártási költsége is magasabb volt a hagyományos megoldásnál, és szakadó esőben a kar elérte a határait. Egy lapáttal nem annyira hatékony a törlés, egyszerűen nem tud olyan gyorsan mozogni, mint a két könnyebb, kisebb kar. 

Ezek a hátrányok végül az egyedi megoldás kihalásához vezettek, a Mercedes ezen újítása nem lett ipari alapvetés, viszont kitüntetett helyre került az érdekes mérnöki megoldások történelemkönyvében.