Itthon szinte láthatatlan, de a Mercedes belépőszintjét képviselő egyterű, a 2019-ben bemutatott B-osztály még mindig kapható. A harmadik generációt tapossa, és tavaly is eladtak belőle globálisan 183 ezer darabot. Pedig a lehető legunalmasabb típus a palettán.

Illetve a B-osztály történetét megnézve egyszer volt egyetlen igazán vérpezsdítő, sőt, őrült darab. Ebbe a különlegességbe valamilyen furcsa szerencsés csillagállás okán V8-as motor került, méghozzá nem is akármilyen. 

Egyetlen darab készült a vezethetetlenül erős családi Mercedesből 1

Gyárilag ez a modell sosem kapott AMG-kivitelt, 2010-ben viszont Andreas Würz, a Mercedes németországi oktatási részlegének egyik vezetője szemet vetett egy dízelmotoros B200 CDI-re, és feltette magának azt a kérdést: „Beférne ide egy V8-as?”

Würz és kollégája, Matthias Rieger összeverbuváltak egy csapat technikusi tanulót, és kihívták őket egy lehetetlennek tűnő feladatra: tuszkolják bele a cég 5,5 literes, 382 lóerős M273 V8-asát a kis B-Mercibe. Az eredmény egy igazi Frankenstein-Mercedes lett, amit találóan B55-nek neveztek el. A motor beszerelése meglepően simán ment – még az eredeti motortartó bakokat is megtartották.

Egyetlen darab készült a vezethetetlenül erős családi Mercedesből 2

Csakhogy 382 lóerőt és 530 Nm nyomatékot nem lehet az első kerekekre engedni, így a teljes hajtásláncot hátsókerék-hajtásúra cserélték, a váltó egy hétsebességes automata lett, a hátsó tengelyt pedig egy ’90-es évekbeli W210 E-osztályból vették át. 

A hajtás kardántengelye miatt új segédkeretet kellett tervezni hátra, valamint új kipufogórendszert. A fékeket egy C32 AMG-ből vették, ezekhez passzoló 18 colos AMG felnikkel. Az utastérben Alcantara borít mindent, kívül pedig füstszínű lámpákat és fekete hűtőrácsot kapott a „vizsgadarab”.

Egyetlen darab készült a vezethetetlenül erős családi Mercedesből 3

A végeredmény 1620 kg-ot nyomott – csak 180 kilóval többet, mint az eredeti B200. Würz szerint 6 másodperc alatt lett meg a 0‒100 km/óra, de hivatalos mérési eredményt nem tettek közzé. Egyvalami biztos: gumit égetni úgy tudott, mint bármelyik AMG.

Egyetlen darab készült a vezethetetlenül erős családi Mercedesből 4

És hogy miért nem került sorozatgyártásba ez az őrült gép? Talán köze lehet ahhoz, hogy Jens Ehrig, az AMG vezetői akadémia akkori vezetője egyszerűen így jellemezte a B55-öt: „vezethetetlen”.