Még 2021-ben foglalták törvénybe Spanyolországban, hogy a V-16-os vészfény is használható az elakadásjelző háromszög alternatívájaként. 2026-tól azonban a gyorsforgalmi utakon sem a helyi, de még a külföldi autósok sem helyezhetik ki az elakadásjelző háromszöget, ugyanis azt a sárgásan villogó vészfény váltja ki.
Nemrégiben az illetékes hatóságok (DGT) azt nyilvánosságra hozták, pontosan milyen jelzőfényeket fogadnak el. A jogszabály értelmében a közúti V-16-os villogóknak képesnek kell lenniük arra, hogy legalább 30 percen át 360 fokos szögben, de szakaszosan sárga vagy narancssárga színű fényt bocsássanak ki. Pillanatnyilag 40-50 euró, átszámítva körülbelül 16-20 ezer forint közötti áron szerezhető be a készülék.
Annak hiánya viszont drágább mulatság lesz, ugyanis
ha egy ellenőrzésnél kiderül, hogy nincs, 80-tól 200 euróig, a mostani árfolyamon 32 ezertől 82 ezer forintig terjedő pénzbírsággal járhat
– írja a Yahoo.
Azt is kikötötték, ha nincs használatban a jelzőfény, azt a kesztyűtartóban kell tárolni.

Ilyen villogók váltják ki az elakadásjelző háromszöget a spanyolországi gyorsforgalmi utakon. (Fotó: DGT)
A szabályváltozással kapcsolatban a Traffix.hu rámutatott arra, hogy ez csak tovább bonyolítja az Európai Unióban egyébként sem egységes közlekedési szabályozást. A hatóságok azzal érvelnek az alkalmazása mellett, hogy a beépített GPS-jeladónak köszönhetően a mentőegységek azonnal a helyszínre tudnak sietni. Szerintük emellett az is a villogó mellett szól, hogy
- a fénye még ködös időjárás esetén is 1 kilométeres távolságból látható,
- a kihelyezéséhez pedig nem kell kiszállni az autóból.
Ez utóbbi kapcsán korábban megjegyeztük, hogy bár autópályán, rossz látási viszonyok között valóban veszélyes pár száz métert sétálni a kihelyezéséhez, az elakadásjelző háromszögnek kétségkívül előnye, hogy elem és elektronika híján nincs minek elromlania, így aligha érhet minket váratlan meglepetés. Ugyanakkor azt sem ártana hangoztatni a jelzőfény alkalmazását illetően, hogy továbbra is fontos, hogy a lerobbant járművet – és azzal együtt az úttestet – minél hamarabb elhagyjuk.
Érdekesség, hogy Magyarországon sem csak az elakadásjelző háromszög kihelyezése az egyetlen elfogadott mód. „Az úttesten levő elromlott járművet az elakadást jelző háromszögön kívül meg szabad jelölni mindkét oldali első és hátsó irányjelzőjének egyidejű működtetésével vagy villogó narancssárga fényjelzést adó elakadást jelző lámpával” – olvasható a KRESZ-ben.
Igaz, néhány évvel ezelőtt egy litván autósnak Németországban valami egészen más jutott az eszébe:


