Eddig igen komoly adókedvezmény volt a plug-in hibrid autókra, azonban ez 2025.január 1-től megszűnik, azaz a regisztrációs adót kivetik ezekre a járművekre is, amely így eléggé meg fogja dobni a konnektorról tölthető autók árát.
Egész pontosan az 5P és 5N környezetvédelmi osztályba tartozó járművekét, amely a növelt hatótávolságú külső töltésű hibrid elektromos gépkocsikat és a külső töltésű hibrid elektromos gépkocsikat takarja a 6/1990. (IV. 12.) KÖHÉM rendelet 5. számú mellékletének II. pontja szerint.
Tehát az új szabályozás szerint a forgalomba helyezéskor regisztrációs adót kell fizetniük a fent említett autók vásárlóinak; az adó mértékét a belső égésű motor hengerűrtartalma és környezetvédelmi besorolása határozza meg, amely
270 000 forinttól egészen 2 400 000 forintig terjedhet.
Az alábbi táblázat pontosan megmutatja, hogy az egyes belsőégésű motorok adott lökettérfogatához és környezetvédelmi besoroláshoz, milyen összeg tartozik:
Adótétel környezetvédelmi besorolás alapján |
|||||
Motor/ Lökettérfogat | 11-nél nagyobb | 9-11 | 5-8 | 4 | 4-nél rosszabb |
Benzines 1100 cm3-ig és dízel 1300 cm3-ig | 45 ezer | 180 ezer | 270 ezer | 360 ezer | 540 ezer |
Benzines 1101–1400 cm3-ig és dízel 1301–1500 cm3-ig | 65 ezer | 260 ezer | 390 ezer | 520 ezer | 780 ezer |
Benzines 1401–1600 cm3-ig és dízel 1501–1700 cm3-ig | 85 ezer | 340 ezer | 510 ezer | 680 ezer | 1,02 millió |
Benzines 1601–1800 cm3-ig és dízel 1701–2000 cm3-ig | 135 ezer | 540 ezer | 810 ezer | 1,08 millió | 1,62 millió |
Benzines 1801–2000 cm3-ig és dízel 2001–2500 cm3-ig | 185 ezer | 740 ezer | 1,11 millió | 1,48 millió | 2,22 millió |
Benzines 2001–2500 cm3-ig és dízel 2501–3000 cm3-ig | 265 ezer | 1,06 millió | 1,59 millió | 2,12 millió | 3,18 millió |
Benzines 2500 cm3 felett és dízel 3000 cm3 felett | 400 ezer | 1,6 millió | 2,4 millió | 3,2 millió | 4,8 millió |
*a táblázat a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet alapján készült.
A táblázat 5-8-as oszlopa a mérvadó a plug-in hibridek esetében, ebbe a környezetvédelmi osztályba tartoznak ezek a járművek.
Nézzünk néhány példát:
- a Toyota C-HR Plug-in Hybrid 220-ban 1997 köbcentis benzinmotor található, amelyre a regisztrációs adó 1,11 millió forint,
- a BMW X5 xDrive50e 2998 köbcentis benzinmotor regisztrációs adója 2,4 millió forint,
- és mondjuk a Kia Niro PHEV 1600 köbcentis benzines erőforrása után 510 ezer forint a regisztrációs adó.
Ezek az árak az új autókra vonatkoznak, ha azonban használt autót vásárolunk, akkor a regisztrációs adó mértéke a gépjármű forgalomba helyezésétől az adóigazgatási eljárás kezdetének hónapjáig eltelt hónapok száma után egyre mérséklődik – szóval minél idősebb egy autó, annál kevesebb lesz a fizetendő regisztrációs adó.
És január 1-től a Plug-in hibrid járművekre az átírási illetéket is meg kell fizetni, amely alól eddig szintén mentesültek ezen autók vásárlói.
A tisztán elektromos autók továbbra is mentesülnek a regisztrációs adó és az illeték megfizetése alól. A kormány állítása szerint a plug-in hibrid járművek megadóztatásával az a cél, hogy minél többen térjenek át a teljesen környezetbarát, tisztán elektromos autók használatára.
Továbbá a zöld rendszámot is elveszik a konnektorról tölthető hibridektől, amelyről részletesen beszámoltunk alábbi cikkünkben: