Régen minden jobb volt, az idétlenség is. Amikor a Fiat 1999-ben bemutatta az Ecobasic tanulmányt, vajon hányan akarták feljelenteni a céget óvodások üzletszerű foglalkoztatásáért? Ma meg tessék: csupa harcias, áramvonalas, eladható koncepcióautókat látunk, amelyekről aztán később büszkén elmondhatják tervezőik: ugye, milyen közel áll a tanulmány és a végső szériamodell?

Szóval szerintünk mostanra kiveszett a kreatív emberekből a dilinyósság, de mivel szeretnünk önmagunknak ellent mondani, megpróbáltuk meghazudtolni saját magunkat. Az alábbi autókat szigorúan a 2010 utáni eresztésből válogattuk – évi egy-két idétlen autóval már kibékülünk.

Tíz autóval bizonyítjuk, hogy vannak még infantilis autótervezők 1

Citroën Lacoste (2010)
Persze, hogy Citroënnel kezdünk. Hosszanti tető-fogantyújával a Lacoste húsvéti csokitojás gyűjtésére alkalmasabb lett volna, mint autónak. Oldalablak nem is volt rajta, tetejét felfújható ballonként képzelték el.

Tíz autóval bizonyítjuk, hogy vannak még infantilis autótervezők 2

Toyota Camatte (2012-2017)
Gyerekjáték? Mit szólsz egy olyan autóhoz, amit gyerekek szerelhetnek össze, és gyerekek is vezethetnek? Éveken át ragozta ugyanezt a témát a Toyota, nem tudunk betelni vele.

Tíz autóval bizonyítjuk, hogy vannak még infantilis autótervezők 3

Daihatsu DN Compagno (2017)
A Kis Vakond járt ehhez hasonló járgányokkal, nagy békaszemek, lehetetlen arányok, eltúlzott üvegkupola. Nem lehet nem imádni.

Tíz autóval bizonyítjuk, hogy vannak még infantilis autótervezők 4

Toyota Setsuna (2016)
Érezzük ám, hogy túl sok a Toyota a listán, de ezért nem vállalunk felelősséget – miért engednek kisiskolásokat a tervezőasztalhoz? (Vagy a többiek miért nem?) A Setsuna szellemi rokonságot mutat a Camatte családdal, fa borítóelemei együtt öregszenek, érnek, patinásodnak a gazdával, műszerfalán pedig évszázadmérő műszert (tényleg!) is találunk.

Tíz autóval bizonyítjuk, hogy vannak még infantilis autótervezők 5

Kia Pop (2010)
A Duplo helyében megvettük volna a licenszét, a Kia háromszögletű törpeautóját imádva tologatták volna a bölcsődések.

Tíz autóval bizonyítjuk, hogy vannak még infantilis autótervezők 6

Toyota ME.WE (2013)
Ennek az autónak is Citroënnek kellett volna lennie, annyira jópofa. De nem az, hanem Toyota – legyen Toyotroën (miért, csak a tervezők lehetnek idétlenek?) Természetes anyagokból készült, szabadon átalakítható karosszéria.

Tíz autóval bizonyítjuk, hogy vannak még infantilis autótervezők 7

Nissan Townpod (2010)
A Verdák folytatásában Matuka távoli unokatesóját alakíthatná a Nissan Townpod, még szemeket és szájat sem kellene rá rajzolni, mert megtették már a tervezők. Amúgy tök praktikus is volt.

Tíz autóval bizonyítjuk, hogy vannak még infantilis autótervezők 8

Suzuki Regina (2011)
Mit kapsz, ha keresztezel egy kagylót és egy delfint? Akármit is, biztosan az a vízi öszvér ihlette a Suzuki városi apróságát. Zavarba ejtően organikus a forma, ónból kiöntve simán elmenne szobadísznek.

Tíz autóval bizonyítjuk, hogy vannak még infantilis autótervezők 9

Toyota Kikai (2016)
Mintha a kisiskolásoknak kiírt kerületi gépészverseny győztes pályaműve volna: szabadon hagyott mechanikus komponensek, a vezetőülésből szemmel követhető első kerék, elforgó nyíllal megvalósított navigációs rendszer.

Tíz autóval bizonyítjuk, hogy vannak még infantilis autótervezők 10

Volkswagen Sedric (2017)
Nem is autó, hanem dobozba zárt kutyaszellem. Úgy is kell irányítani: megmondjuk, mit csináljon, és csinálja. Vigyázz, ha fa mellé parkolsz vele, nehogy lepisilje.