Magyarország legsűrűbb mezőnyébe érkezett meg a Citroën új, már-már kompakt méretű szabadidő-autója, a C3 Aircross. Az eladott új autók 24,4 százaléka ebbe a szegmensbe, azaz a B-SUV-ok közé tartozik. A Citroën felmérése szerint 37 különféle modell harcol itt a vevők kegyeiért. Szóval a gyártó a kis szabadidő-autók közé szánja, hiszen kisautó-padlólemezre épül, de méretében már kellően nagy kompaktnak is
Aki sikert akar elérni ilyen sűrű mezőnyben, annak kell hogy legyen egy „jó ajánlata”, amely megfogja a vevőket. A múlt héten bemutatkozott C3 Aircross esetében ez a kényelem és az ár lesz.
Manapság a legtöbb gyártó a jó vezethetőséget helyezi előtérbe, amely viszont egyértelműen feszesebb hangolást jelent, a Citroën más utat jár, komfortot kínálnak. Másrészt a modell ára a saját szegmense alját célozza, de ár-érték arányban is jót akar mutatni. Mire elég ez?
Külső
Ami azonnal szembetűnik, hogy a C3 Aircross méretes autó, rendes kiállással. Szemünk nem is csal, hiszen 38 centivel hosszabb kis testvérénél a C3-nál, de elődjéhez képest is szépen nőtt. 23 centivel hosszabb, mint az első generációs C3 Aircross (így 4,39 m), ami elsősorban külsőnek számít, ami viszont az utasoknak is, hogy 7 centivel hosszabb a tengelytávolsága, az 2,67 méter.
Formájában nemhogy szabadidő-autó, de van benne terepjárósság, amit a szögletes, tömbszerű formákkal értek el a tervezők. Hosszú egyenes tető, magasan futó sík motorháztető és függőleges lezárások jellemzik.
Formanyelve határozott, de nincs benne tolakodás, a Citroënre jellemző játékosság annál inkább. Az autó eleje és hátulja hasonló, a fekete ferde mintás betétek és a függőleges és vízszintes lámpamegoldások rímelnek egymásra. A C3 Aircross mindkét végén C mintát formáznak a fények. Feltűnik az új pajzsba integrált Citroën logó is, hangsúlyosan nagy méretben.
Az egyediség jegyében a karosszéria többi részétől eltérő tetőt és kilincseket is kaphat a modell, lehet többek között fehér vagy fekete a tető. Illetve a lökhárítókban ott vannak az úgynevezett colour clip nevű cserélhető elemek. A szabadidős kalandokat fényezetlen műanyag részek támogatják a lökhárítók alján, a küszöböknél és a sárvédőknél, de igazán a 20 centis hasmagasság segít. Jó lenne bele négykerék-hajtás, azzal nehéz helyeken is elboldogulna.




Belső
Kezdjük inkább hátulról az utastér megismerését, hiszen a Citroën C3 Aircross erősségei itt sorakoznak. A hátsó ajtó kilencven fokba kinyílik, amely nagy segítség, ha egy gyerekülést kell betenni hátra. Ráadásul a hátsó ajtók és a mögöttes nyílások is igen nagyok.
Nem véletlen, hiszen a C3 Aircross nemcsak öt-, de hétszemélyes kivitelben (+390.000 Ft) is elérhető, és oda is be kell tudni szállni. Persze igazából 5+2 személyes, a harmadik sor gyermekek számára megfelelő. Ilyenkor a csomagtartó is minimálisra csökken, 40 liternyi marad.
Hétszemélyes változatban, lehajtott hátsó ülésekkel 330 literes csomagtartót kínál a modell. Az ötszemélyes kivitelben a második sor ülései 65 milliméterrel hátrébb kerülnek. Így pedig különösen tágas a C3 Aircross, a második üléssorban a kategória legnagyobb helykínálatával büszkélkedhet. De nemcsak a térdek előtt van nagy hely, a fejtér is rendben van.
Ebben a változatban a csomagtartó alapesetben 460 literes, a 3:2 arányban osztott üléstámlákat lehajtva pedig 1600 liternyi hely marad hazavinni a cuccokat a bútoráruházból, vagy a bringákat elfuvarozni. A csomagtartó padlója két szintben rögzíthető.

460 literes az ötüléses benzines modellek csomagtartója
Szellőzők nem, de USB-töltőpontok jutnak a harmadik sor utasainak is, és pohártartót is kapnak. Az első és második sorban két-két USB-C csatlakozót találni, a középkonzolon 15 W-os vezeték nélküli mobiltelefon-töltőt is kialakítottak.
Modern, lendületes az utastér kialakítása. Nyilvánvalóan főként olcsóbb műanyagokból épül az utastér, de a formák és a kárpitok annyira elviszik a fókuszt erről, hogy nem tűnik fel (egyelőre közepes és magas felszereltségű modelleket láttunk) a spórolás, klasszul néz ki a belső.
Érdekesek az ajtónkon lévő kis üzenetek (be cool, have fun, be happy, feel good), de látványosak az ülések huplijai, és izgalmas az apró kormány is, amelynek fogása is jó. Már a közepes felszereltségtől járnak Citroën Advanced Comfort® ülések, amelyek a 10-15 mm-rel vastagabb felületi szivacsrétegnek köszönhetően még puhábbak, miközben oldaltartást is nyújtanak.
Árnyékolt head-up display-nek hívja a Citroën a szélvédő alatt futó TFT-kijelzőt, amely a vezető számára nyújt információkat. Jó név, de azért nem olyan, mint az út fölé vetített képek, de valóban távolabbinak tűnnek a számok, mint egy sima műszerfal esetén. Alapesetben csupán telefontartó jár az autóhoz, a jobban felszerelt változatokban jelenik meg középen a fedélzeti rendszerhez tartozó 10,25 colos érintőképernyő. Előbbi esetében alkalmazásokon keresztül érhető el a rádió vagy a navigáció, és a kormányról vagy hangvezérléssel is működtetheti a funkciót.
A képernyővel működő rendszer a mobiltelefonok widgetes felépítését követi, vezeték nélkül kezeli az Apple CarPlay és Android Auto telefontükröző funkciókat. Érdekes, de nem túl hasznos az utas előtti kis polc, amely mellé egy USB-csatlakozó is tartozik. Egyébként rekeszekből jutott az ajtók mellett a két ülés közé is többféle.




Technika
Hasonlóan a ferdehátú C3-hoz, az új Smart Car platformra épül az Aircross is. Ezt a padlólemezt a Stellantis úgy alakította, hogy belső égésű hajtásláncok mellett tisztán elektromost is fogadhasson. Ennek megfelelően ilyenekből áll a jelenleg a háromtagú kínálat.
A belépőszinten 1,2 literes turbós (100 LE) benzinmotor jár az autóhoz, hatfokozatú, manuális sebességváltóval társítva. Ugyanennek a motornak az erősebb (136 LE), változó geometriájú turbóval szerelt, Miller-ciklussal futó változata szerepel a 48 V-os hibridben, amelynél a villanymotor (29 LE/55 Nm) támogatásával 145 LE a rendszerteljesítmény. Hatfokozatú, dupla kuplungos, automata sebességváltón át jut a nyomaték az első kerekekre.
Apró – a padlóba szerelt – akkumulátorának köszönhetően a Citroën ígérete szerint 1 km-t tisztán elektromosan is képes megtenni, de igazából arra jó, hogy városi felhasználás mellett nagyon gyakran – akár az utak 50 százalékában – tud a villanymotor segítségével közlekedni az autó. Összességében pedig 20 százalékkal kisebb a fogyasztása és szén-dioxid-kibocsátása, mint a tisztán benzinesnek.
Harmadikként tisztán elektromos változat is választható a C3 Aircrossból, a villanymotor 113 lóerős. Az energiát nettó 43,8 kilowattórás, folyadéktemperálású, 400 voltos feszültségű lítium-vas-foszfát akkumulátor adja. Az akkumulátor mérete miatt elektromosból nem készül 7 üléses, csak 5 személyes.
Alapesetben 7,4 kW-os fedélzeti töltő jár az autóhoz (220.000 forint a felára a 11 kW-osnak). Egyenáramról 100 kW-tal tölthető az aksi, így 26 perc alatt érhető el 20 százalékról 80 százalékos állapot.
A WLTP-szabvány szerint 300 kilométert képes megtenni ezzel az akkumulátorral az autó, ami legfeljebb városban lehet majd elérhető. Később érkezik majd nagyobb, 54 kWh-s akkumulátorral szerelt változat, ott 400 km a gyártó ígérete.
Alapvetően elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros futómű vezeti a kerekeket, de ez a modell is megkapta a modell Citroën Advanced Comfort® futóművét, amelynek fő lényege, hogy progresszív hidraulikus ütközőelemek vannak a lengéscsillapítók végén. A hagyományos ütközőkkel szemben elnyelik és elvezetik az energiát a lengéscsillapítók ütközésekor, így rossz úton nagyobb kényelmet adnak.
Megfelelően az előírásoknak számos vezetőtámogató rendszer kerül a C3 Aircrossba, így éjjel is működő aktív vészfékrendszer, sávtartó asszisztens, éberségfigyelő, táblafelismerő rendszer, holttérfigyelő és tolatókamera is.
Vezetés
Csak kis ízelítőt kaptunk a hazai bemutatón, hogy milyen is vezetni az új C3 Aircrosst. Igazán pontos véleményt majd akkor tudunk mondani, ha tényleg napokig teszteltük. Az kiderült, hogy kényelmes beszállni, hiszen az ülések a hagyományos ferdehátúakhoz képest fentebb vannak. Ami feltűnt, hogy viszonylag tompán, szépen csukódnak az első ajtók, semmi dobozhang.
Gyorsan megtaláltam a megfelelő üléspozíciót, amely itt közelebb van a hagyományos szék arányokhoz, azaz nem csak előre, de lefelé irányulnak a lábaink. Ülései valóban puha tömésűek középen, de azért adnak támaszt oldalirányban.
Valóban jó megoldás, hogy a légkondicionáló hagyományos gombokat kapott, könnyen és gyorsan tanulható a használata. A szellőzőrostélyok meglepően finoman állíthatóak, 1-2 generációval ezelőtt az Audik kínáltak ilyen pontosan kattanó zárást.
Érdekes, hogy a műszerfalon nincs óra, ha kikapcsoljuk a fedélzeti rendszert, ehhez az információhoz nem férünk hozzá. Hölgyeknek rossz hír, hogy a napellenzőben pici tükör van, és világítás sem jár hozzá.
Ha vezettél már francia autót, akkor megvan az érzés, milyen is a C3 Aircross. Könnyed, magától értetődő. Nekem a váltógomb kicsit nagy és a formája is túlbonyolított, de maga a váltó pontosan, könnyen jár, persze a franciás nyúlós érzettel. Kifejezetten tetszett a kormánya, talán ez a legjobb alul-felül lecsapott kormány, amellyel találkoztam. Annyira pici, hogy itt már fel sem merül, hogy máshol is foghatnád, mint oldalt, tisztára, mint egy versenyautóé. Nagyon könnyen forgatható, városi forgalomban ideális. Maga az autó is fordulékony, kis helyen manőverezhetünk vele egy íven.
Nagy csapatást nem tartottunk a C3 Aircross-szal, de két személlyel a budakeszi emelkedőkön viszonylag könnyedén szaladt felfelé a 100 lóerős motorral is. Szűk tartományban van ereje, de könnyedén forog a motor. Pörgetni kell. Futóműve komfortos hangolású, így a rossz utakon kényelmesebben hajthatunk át. Cserébe nem ez az autó a szerpentinek legélvezetesebb járgánya.
Költségek
7 290 000 forint a Citroën C3 Aircross alapára, 100 lóerős motorral, 5 személyes utastérrel. Az alap YOU felszereltségben még acél keréktárcsák és manuális klíma kerül az autóba. Ebben a felszereltségben választható az elektromos változat is, amely 10 190 000 forintba kerül. Ezzel a Citroën számításai szerint a legolcsóbb elektromos szabadidő-autó a B szegmensben.
700 000 forint a Plus felszereltség felára, amelyben már érintőképernyő, automata légkondicionáló, 17 colos könnyűfém felni, tolatókamera, elektromos ablakemelők, elektromos külső tükrök, komfortülések, hangszigetelt szélvédő is szerepel.
A hibrid hajtás ezzel, illetve a legmagasabb felszereltséggel választható, így az a modell 8 990 000 forinttól vehető meg. További hatszázezer forint a Max csomag, a csúcsmodellben már navigációs rendszer, LED-es hátsó lámpák, első parkolószenzorok, eltérő tetőszín és felni, valamint holttérfigyelő rendszer is szerepelnek.
Ezek az árak, ahogy az árlista többi ára is, fixek, a Citroën egy éve megszüntette a kedvezményeket, akciókat. Helyette, ahogy ők mondják, őszinte, jó árat adnak. A vásárlást nagyban segítheti még a 0%-os THM. Az autóra 5 év/100 000 km garancia jár.
Elsősorban azokat az ügyfeleket célozza a Citroën C3 Aircross, akik városi/családi hobbiterepjárót keresnek, illetve akik most vennék meg első elektromos autójukat, de azokra is számítanak, akik egyterűről váltanának.
Ahogy a Citroën is meghatározta, rengeteg konkurenssel kell megküzdeni a Citroën C3 Aircrossnak. Hiszen vannak olyan ellenfelei, amelyek mondjuk csak elektromosként léteznek (BYD Atto 2), míg másokból villanymotoros változat nincs is (Dacia Duster, Suzuki S Cross). Illetve ott vannak a Stellantis-konszerntől érkező testvérei, az Opel Frontera, Fiat Grande Panda is. Sikerét segítheti, hogy mind villanyautóként, mint belsőégésűként versenyképes árat kapott. Mi a várhatóan legnépszerűbb hibridet vetettük össze hasonló modellekkel.
| Citroen C3 Aircross hibrid és hasonló hajtásláncú vetélytársai – listaár, forint | |
|---|---|
| Suzuki S-Cross Hybrid (129 LE) | 9 900 000 |
| Toyota C-HR 1.8 Hybrid e‑CVT (140 LE) | 12 640 000 |
| Opel Frontera Edition Hybrid (145 LE) | 9 420 000 |
| MG ZS Hybrid+ (197 LE) | 9 999 000 |
| Hyundai Kona 1.6 GDi hybrid (129 LE) | 11 199 000 |
| Dacia Duster Hybrid (141 LE) | 10 099 000 |
| Citroen C3 Aircross Hibrid Plus (145 LE) | 8 999 0000 |
Nézd meg videón is a Citroën C3 Aircrosst:
Értékelés
Nem motorerővel, töméntelen extrával, hanem kényelemmel, családoknak elég hellyel és jó árral akarja meghódítani a vevőket a Citroën új szabadidő-autója, a C3 Aircross. Ráadásul a villanyautós átállást is felgyorsíthatja, hogy népszerű karosszériaformát kínál elektromos hajtással, viszonylag elérhető áron. Könnyen lehet, hogy jó úton jár a francia gyártó.
| Mellette – Ellene | |
|---|---|
|
|









