Kínzó kérdés, hogy vajon mekkora szüksége van a világnak egy elektromos, 3,3 tonás, 1080 lóerős utcai tankra, amivel 3,7 másodperc alatt léped át a 100 km/órás sebességhatárt. A megfelelő választ mindenki maga keresse meg, de ettől függetlenül itt van az M-Hero, ami szinte minden létező dimenziójában és tudásban is földöntúli. Ausztriában, vezetéstechnikai tereppályán próbáltuk, mire is képes.





Külső
Ha elsőre valami katonai jármű jut eszedbe az MHero láttán, akkor nem jársz messze a valóságtól. Az autó tervezésében is a Dongfeng hadiipari szárnya vett részt, és az MHero orrán lévő, kissé transformeres embléma is egy ősi, kínai katonai sisakot jelképez. A szögletes, meglehetősen vészjósló, éles sokszögekből építkező autó karosszériája 4987 milliméter hosszú, 2080 mm széles, 1935 mm magas, tengelytávja pedig 2950 mm.
Terepjárónál még érdemes megemlíteni a légrugók segítségével 230 és 335 milliméter között változtatható szabad hasmagasságot, a 90 centis gázlómélységet, és a 31 fokos első-hátsó terepszöget is.
Vicces részlet az autó karosszériába simuló kilincse, ami egy ekkora, egy közepes város légellenállásával vetekedő monstrumnál talán nem igazán indokolt. Viszont tagadhatatlan, hogy jól néz ki. A világító, az ajtók becsukásakor magától felcsukódó, 150 kilogrammos teherbírású fellépő is látványos darab, ugyanúgy, mint az oldalra nyíló csomagtérajtó hátulján utazó 20 literes extra doboz. Három színben kapható az MHero, ezek a fekete, zöld és szürke. Persze mind matt.
Belső
Nagyon vegyes képet nyújt az MHero belseje. Láthatóan próbáltak mindent bevetni, van itt pisztolyt ‒ oppárdon, maroklőfegyvert ‒ mintázó ajtófogantyú, négy ülés, ami hűtött, fűtött, elektromosan állítható és masszázsfunkcióval ellátott. A bőrnek látszó kárpit valódi bőr, a fának látszó elem valóban fa.





Ugyanakkor a klíma csak kétzónás, pedig részecskeszűrő, ionizátor és illatosító is került bele, szóval nem spóroltak. Kijelzőből három is van, a vezető előtt 12,3, középen 15,6, majd a jobb első ülés előtt újabb 12,3 colos képernyő virít, de a hátsó utasoknak is jut egy, ami a könyöklőbe került. A hangulatvilágítás 64 szín egyike lehet. Mindent nem sikerült kipróbálni, megtalálni benne, de az irányváltóban lévő, a régi, ejtőszámlapos órák dizájnját idéző, full mechanikus visszajelző egy igazi telitalálat, öröm nézni működés közben.
Az ülések kényelmesek, ha nem is túl tágas, de van elég hely mindkét üléssorban. A berendezés színösszeállítása kétféle lehet, az egyiket narancs színnel, a másikat szürkével dobták fel. Csomagtartója a jármű külső kiterjedéséhez képest csekély, mindössze 452 literes, amit legfeljebb 1137 literre lehet bővíteni.
Technika
Kétféle változatban készül az MHero, az egyik tisztán elektromos, a másikban pedig egy hatótávnövelő benzinmotornak is jutott hely, ami az autó mozgatásába közvetlenül nem segít be, csak elektromos áramot termel. Az elektromosban 4 villanymotor dolgozik, míg a benzinmotorosban három villanymotor található. A tisztán elektromos ‒ BEV ‒ erősebb, ez 1080 lóerős, és 1400 Nm a maximális forgatónyomaték, míg a hatótávnövelős ‒ REV ‒ „csak” 800 lóerős, 1050 Nm nyomatékkal.
Akkumulátorból 142,7 kWh-s az elektromosé és 65,9 kWh-s a REV kivitelé. Utóbbihoz 84 literes üzemanyagtartály is tartozik, amivel a gyár szerint akár 1000 kilométert is képes megtenni az autó. Normál esetben 4,2, rajtautomatikával 3,7 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet az elektromos és 6 másodperc alatt a benzinmotorral megtámogatott MHero.
A különféle terepprogramok mellett három elektronikus differenciálzár segíti a terepjárást, amihez a legfeljebb 10 fokos szögben elforduló hátsó kerekek is nagy segítséget jelentenek. Ezek ‒ tudnak egy irányba és ellentétesen is fordulni ‒ segítségével 5,1 méter sugarú körben képes megfordulni az autó, és kúszó üzemmódra is képesek ‒ ilyenkor rák módjára féloldalasan poroszkál az autó.

Egész furcsa látvány a 10 fokban elforduló hátsó kerék
Európában elérhető hozzá egy drónalapú rendszer is, ami a jármű körüli 8000 nm-t képes szemmel tartani, ha barátságtalan népek felségterületén kíván táborozni a tulajdonos. Emellett éjjellátóval is fel lehet szerelni az autót, amikor az éj leple alatt haramiák látogatásától is tartani kell. Persze a tábor energiaigényét is képes kielégíteni az autó, csak csatlakoztatni kell a két elektromos rendszert.
Vezetés
A parndorfi Designer Outlettől nem messze található Driving Camp Pachfurth tesztpályáin próbáltuk az MHerót. Itt terepjáróktól motorkerékpárokon át az utcai autókig mindenféle járműnek tudnak megfelelő pályát, terepet találni. Van műgyanta felület, tudnak locsolni, lehet partraszállást szimulálni, sziklás patakban kaptatni, és vannak rettenetes meredélyek is a területen.
Nem először járunk itt, már a Suzuki Jimny-vel is játszottunk egy nagyot a tereppályán, illetve a Subaru is ide szervezte a Crosstrek élménynapját. Utóbbival a patakon felkaptatást kivéve pont ugyanazokat a feladatokat csináltuk végig, amit most az MHeróval.
Előre szólok, a vezetés rész nem lesz teljes, így nem tudok arról beszámolni, milyen a forgalomban a többi közlekedőt terrorizálni egy ekkora szörnyeteggel, mert zárt pályán randalíroztunk vele, azt is rövid ideig. Nekünk elsőként az oldaldőlést kellett megtapasztalni, ami már 20 fok környékén is elég para, pedig a mélyre beépített irgalmatlan mennyiségű akkumulátor miatt ennél jóval többet, 45 fokot is tudott volna az MHero. Mi nem biztos, hogy szerettük volna ezt is megtapasztalni.
Pár méterrel később a ráküzemmódban kúszva közlekedést próbáltuk, ami a technikai különlegesség ellenére inkább kintről nézve látványos dolog. Bent nem igazán érezni belőle valamit. Aztán a fel-le, fel-le műsorszám következett, néhol megbolondítva azzal, hogy elengedtük a féket, és elméletben az autónak a tempót tartva kellett volna learaszolnia a dombról.
Ez nem mindig jött össze, néhol a lejtő vége felé begyorsult az autó. Végül egy hatalmas sziklákkal kikövezett meredek patakmederben próbálhattuk ki, fel tud-e menni rajta a kínai terepjáró. Persze fel tudott menni, még a nem túl extrém, vegyes használatú abroncsokkal is. Igaz, közben a megfelelő gázkezelés sok munkát igényelt, és a visszagurulás-gátló sem fogta meg az autót, amikor jól jött volna.
Ami viszont irgalmatlanul idegesítő benne, hogy terepen, ahol a kamera szinte minden mozdulathoz kell, félpercenként dobta el a képet a rendszer, és kellett újra és újra bekapcsolni a kamerát. Így, instruktorral a jobb egyben nem volt annyira vészes, de ha nincs segítsége a vezetőnek, akkor ez sokkal bosszantóbb. Maga a terepprogram egész meggyőző volt, pláne, hogy szemerkélő esőben, vizes felületen kellett mindezt megcsinálnia.
A második modul országúti ‒ természetesen csak szimulált ‒ körülmények melletti tesztről szólt, amiben kis és nagy sebességű szlalom, 0‒100‒0 gyorsulás és vízben gázolás is szerepelt a programpontok között. Az, hogy ennek a nagyjából 5 méter hosszú autónak csupán 10,2 méter a fordulóköre, az egész megdöbbentő. A kormány mögött ülve komolyan nem hiszed el, hogy hol képes elfordulni ez a 3,3 tonnás ormótlan páncélszekrény. De megcsinálja.
Nagyjából ez fért bele a nettó kb. félórás vezetésbe, így a fogyasztás, utastér-ergonómia, zajérzet és hasonlók most kimaradnak a felsorolásból. Hogy lesz-e belőle tesztautó, azt nem tudni, de ha tippelni kéne, én nem fogadnék nagy összegben az igenre. Pedig érdekes lenne jobban is megismerni.
Vezethető egyáltalán B-s jogsival?
Felmerül a kérdés, hogy ha a 3,3 tonnás autóba beül pár súlyosabb arc, és a jármű átlépi a 3,5 tonnát, akkor vezetheti-e az, akinek csak B-s jogosítványa van? Igen. A legalább két éve érvényes B kategóriájú vezetői engedéllyel – amely nem kezdő vezetői engedély – belföldön a 3500 kg-ot meghaladó, de 4250 kg-ot meg nem haladó megengedett legnagyobb össztömegű, pótkocsi nélküli, alternatív üzemanyaggal működő jármű is vezethető. (2021. május 23-tól)
Top Gun-stílusban forgatott videón valahogy így néz ki az autó:
Költségek
Kétféle változat és kétféle ár található a modell árlistáján. Az olcsóbb változat a hatótávnövelő benzinmotorral is ellátott kivitel, amiért 71 196 200 forintot kérnek, míg a teljesen elektromos MHeróért 75 171 300 forintért kaparintható meg. Persze további, feláras kiegészítők is vásárolhatók még az autóra, a csörlőtől a létrán át a tetősátorig.
Értékelés
Nagyon egyedi, nagyon klassz dolgokat tud, de nem tudom elképzelni, hogy ki gondolja majd úgy, hogy pont egy MHero kell neki bő 70 millió forintért. A szomszéd nem nagyon fogja tudni, hogy ez drágább még egy elektromos G-osztálynál is -‒ 57 millió forinttól már kapható ‒, és nem biztos, hogy az irigység lesz az első, ami elönti az MHero láttán. De ha már van pár darab sok tíz milliós autó a garázsban, akkor még ez is beférhet melléjük. Mert szórakozásnak nagyon jó, amit tud.
Mellette ‒ Ellene | |
---|---|
|
|